تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۵
انتخاب و چینش درست فیلم‌ها برای اکران نوروزی نکته حایز اهمیتی است؛ اگر از ابتدای سال مخاطب با فیلم‌ها ارتباط درستی برقرار نکند، ریزش مخاطب به کل سال تسری خواهد یافت.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، با نگاهی به اکران نوروزی (که یکی از بهترین اکران‌های سال به شمار می‌آید) به این نکته حایز اهمیت پی‌می‌بریم که در سه سال متوالی مخاطبین سینما ریزش داشتند و هنر هفتم کمتر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است. در سال ۹۰ با در نظر گرفتن قیمت میانگین بلیت تهران (۳۵۰۰ تومان در تهران) همچنین در سال ۹۱ به میانگین قیمت چهار هزار و پانصد تومان در تهران) شاهد کاهش مخاطب هستیم.

اکران نوروزی سال ۹۰ با نمایش پنج فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۳»، «جدایی نادر از سیمین»، «سه درجه تب»، «یکی از ما دو نفر» و «زن‌ها شگفت‌انگیزند» (مهرداد فرید) روی پرده سینماهای کشور رفتند. دو فیلم کمدی در جدول نمایش فیلم‌های نوروزی قرار گرفت، کنار هم قرارگرفتن این ژانر از نظر اهالی سینما بیشترین بخت را برای برقراری ارتباط با مخاطبان داشت اما در آن سال نیز فیلم‌های «زن‌ها شگفت‌انگیزند» و «سه درجه تب» نتوانستند موفق عمل کنند به همین دلیل در اکران نوروز سال گذشته تنها یک فیلم «گشت ارشاد» از این ژانر در جدول نمایش قرار گرفت که به دلیل چینش غلط اکران نوروزی و حواشی که برای آن رخ داد نتوانست آنگونه که باید با مخاطب همراه شود.

شاید یکی از دلایل آن عدم توجه کارگردان به اصلاحات وزارت ارشاد بود. شاید اگر اصلاحات (از جمله نام فیلم) به درستی انجام می‌شد فیلم دچار حواشی نمی‌شد. در اکران سال ۹۰ دو فیلم «اخراجی‌ها ۳» و «جدایی نادر از سیمین» با اقبال مخاطب مواجه شد اما ارایه فیلم غیرمجاز «اخراجی ها» در بازار به فیلم لطمه زد در همین راستا، مسعود ده‌نمکی در سایت خود اعلام کرد: «فروش «اخراجی‌ها۲» توسط «اخراجی‌ها۳» با نزدیک شدن به رقم دو میلیارد تومان در کمتر از ۱۰ روز و ناکامی ضد انقلاب و برخی رسانه‌های داخلی در موج سازی اینترنتی برای تحریم «اخراجی ها۳»، انتشار نسخه غیرقانونی «اخراجی ها۳» در اینترنت، نقاب از بسیاری از ادعاهای شیک روشنفکرمآبانه این جریان انداخت». هر دو فیلم در تهران با اختلاف کم، پس از بیش از ۶۰ روز نمایش «اخراجی‌ها ۳» به فروش ۲ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان و «جدایی نادر از سیمین» ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان دست یافتند.

نمایش نوروزی فیلم‌ها در سال ۹۱ با فیلم های سینمایی «قلاده‌های طلا»، «گشت ارشاد»، «خصوصی»، «فیتیله و ماه پیشونی» و «انتهای خیابان هشتم» آغاز شد که متاسفانه با چینش غلط فیلم‌ها برای اکران حواشی ایجاد شد، این حواشی به تمام فیلم‌ها آسیب زد و فیلم‌های نوروزی آنگونه که باید و شاید نتوانستند درسالن‌های نمایش موفق عمل کنند.

نمایش پنج فیلم سینمایی «رسوایی»، «انیمیشن ۱۵۰۰»، «قاعده تصادف»، «حوض نقاشی» و «رژیم طلایی» ترکیب اکران نوروزی سال ۹۲ را تشکیل می‌دهند. اکران فیلم کمدی «رژیم طلایی» در میان تعدادی از فیلم‌های اجتماعی در نوروز امسال نتوانست نظر اهالی سینما و مخاطبین را برآورده کند و تاکنون هیچ بختی برای برقراری ارتباط با مخاطبان نداشته و در میان جدول فروش فیلم‌های گیشه نوروز امسال، رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

امسال در اکران نوروزی با تعدادی از فیلم‌های اجتماعی مواجه شدیم که در این میان تکلیف «رسوایی» از ابتدا و در زمان نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر مشخص بود و کارشناسان سینمایی به اقبال مخاطب به این فیلم با توجه به توفیق گیشه‌ای فیلم‌های گذشته کارگردان در سه گانه اخراجی‌ها قابل پیش بینی بود. فیلم‌های سینمایی «حوض نقاشی» و «تهران ۱۵۰۰» با اختلاف بیش از یک میلیارد و نیم با «رسوایی» در رتبه دوم و سوم اکران نوروزی امسال قرار گرفته است و «قاعده تصادف» که به اصرار کارگردان در اکران نوروزی جای گرفت در پنجمین رتبه اکران نورزی قرار گرفت.

با توجه به میزان فروش فیلم‌ها به این نکته حایز اهمیت پی می‌بریم؛ فیلم‌هایی که فروش میلیاردی در سالهای اخیر داشتند هیچ گاه نتوانستند در تهران ( با توجه به حجم تبلیغات شهری و تلویزیونی) یک میلیون نفر مخاطب را به سالن‌های سینما بکشانند، در سال ۹۰ «اخراجی‌ها۳» توانست بیش از ۷۵۰ هزار تماشاچی را به سالن‌های سینما هدایت کند و «جدایی نادر از سیمین» توانست ۷۱۰ هزار بیننده را به سالن سینما بکشاند این درحالی است که در سال ۹۱ با توجه به حواشی که برای سینماها پیش آمد فیلم «قلاده‌های طلا» در تهران ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت و بیش از ۳۵۰ هزار تماشاگر را به سینماها هدایت کرد که نسبت به سال گذشته تقریبا به نصف رسید. همچنین «گشت ارشاد» که توانست پنج هفته در سالن‌های سینما به نمایش درآید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت و ۴۱۰ میلیون تماشاگر را به سالن‌های سینما کشاند.آمار و ارقام‌ها حاکی از آن است که مخاطب در دو سال متوالی کاهش پنجاه درصدی داشته است.

قضاوت عادلانه درباره چینش فیلم‌ها در اکران نوروزی سال ۹۲ زود است اما اگر تاملی بر فروش فیلم‌ها از ابتدای سال داشته باشیم خواهیم دید مخاطبین سینما روز به روز کاهش می‌یابد به نظر می‌رسد با توجه به آثار شبکه نمایش خانگی، برنامه‌های متنوع و مختلف ماهواره‌ها و مخاطبینی که امکان دیدن فیلم‌های روز دنیا را در شبکه‌های غیرمجاز دارند اهالی سینما فکری به حال سوژه‌های انتخابی و ساختار فیلم‌ها و سلیقه مخاطبین کنند تا بتوانند سالن‌های سینما را پررونق کنند.

جدای از جذابیت‌های احتمالی مضمون فیلم‌ها نکته حایز اهمیت انتخاب و چینش درست فیلم‌ها در بهترین زمان اکران است. اگر در این باره دقت لازم صورت نگیرد و از ابتدای سال مخاطب با فیلم‌ها ارتباط درستی برقرار نکرده و این مطلب به کل سال تسری خواهد یافت. اکران نوروز برای سینمای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه ظرف دو سال اخیر نتوانست نظر کارشناسان ، اهالی سینما و مخاطبین را به خود جلب کند که همین امربه سینمای نحیف کشور ضربه‌ زد. http://hadidnews.com/vdcb00b8.rhbw8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما