تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۵
رد کلیات بودجه سال ۹۲ در کمیسیون تلفیق و احتمال ارجاع لایحه بودجه به دولت، ۳۲ دلیل نمایندگان برای غیر قانونی بودن لایحه بودجه، توصیه مطهری به پلیس فتا و هشت توصیه رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تلفیق اهم اخبار پارلمان در هفته جاری است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، هفته جاری اولین هفته کار مجلس نهم در سال جدید بود و کمیسیون تلفیق مجلس نیز به دلیل بررسی لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور پرکارترین در بین سایر کمیسیون های مجلس بود.

۳۲دلیل برای رد کلیات بودجه / موافقان: چون سال آخر دولت است کلیات را تصویب کنیم
عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه از ۳۲ دلیل مخالفت بنده با کلیات لایحه بودجه تنها فرصت بیان هفت دلیل فراهم شد گفت: بی انضباطی در بودجه نویسی، سوری بودن درآمدها، قانون نویسی در بودجه توسط دولت و مغایرت های فراوان با قانون برنامه از جمله دلایل رد کلیات بودجه سال ۹۲ کل کشور است.
ثروتی همچنین با بیان اینکه موافقان دلایل محکمی برای دفاع نداشتند گفت: تنها دلیل آنها این بود که چون سال آخر دولت است کلیات را تصویب کنیم.

کلیات بودجه سال ۹۲ در کمیسیون تلفیق رد شد
با رای مخالف نیمی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه دیروز این کمیسیون کلیات بودجه سال ۹۲ در جلسه امروز این کمیسیون رد شد.

پیش از این جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری گفته بود: فضای سنگینی در کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه به دلیل مغایرت با قانون برنامه ۵ ساله توسعه و اسناد بالا دستی و همچنین پیش بینی برای فاز دوم هدفمندی و مجوز های غیر قانونی وجود دارد.
قادری افزوده بود: حتی اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود حتما تغییرات عظیم و گسترده ای در اعداد و ارقام خواهیم داشت.

با رد کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه برای رای گیری به صحن ارجاع داده می شود، اگر کلیات بودجه در صحن رای آورد مجددا به کمیسیون تلفیق بر می گردد و اگر در صحن نیز رای نیاورد لایحه بودجه به دولت برگردانده می شود.

قیمت های جدید خودروها پایین تر از قیمت های قبلی اعلام می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت كه برای پاسخ به سوال نماینده قم در خصوص علل افزایش قیمت خودرو در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود از اعلام قیمت جدید خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: قیمت های جدید به مراتب پایین تر از قیمت های قبلی خودروسازان است.

وی تصریح كرد: با ایجاد مشكلات جدید برای خودروسازان دولت موافقت كرد خودروسازان در حاشیه قیمت بازار خودروی خود را به فروش برسانند و به تدریج قیمت ها را كاهش دهند و برخی با دلالی خودروی ارزان خریده و گران به فروش می رساندند. این افزایش قیمت ها مورد انتقاد مجلس و رئیس جمهور قرار گرفت.

توصیه علی مطهری به پلیس فتا/ مطالب وبلاگ ستار بهشتی چندان مهم نبود
علی مطهری با بیان اینکه خلاصه سوال من از وزیر کشور این است که چرا ستار بهشتی پس از یک هفته بازداشت توسط پلیس فتا فوت کرده است، گفت: اتهام وی انتقاد یا توهین به مسئولان نظام در وبلاگش بوده است که البته در قانون توهین تعریف خاصی دارد و شامل الفاظ رکیک می شود اما بنده چنین چیزی را در نوشته های ستار بهشتی پیدا نکردم.

وی در توصیه ای به پلیس فتا با بیان اینکه درباره سایر وبلاگ نویس ها که برخی از آنها در بازداشت هستند سخت گیری نکنیم، گفت: هر انتقادی را توهین و توطئه قلمداد نکنید. به عنوان مثال اکنون که آقای محمد نوری زاد که با قلم نسبتا توانای خود آزاد است و نامه ها و مقالات انتقادی و بعضا تندی بنویسد آیا آسیبی به نظام رسانده است؟

درگذشت حجت الاسلام سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد

حجت الاسلام سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده تفت و میبد به دلیل سکته مغزی و پس از هفته ها در کما بودن در هفته جاری در گذشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به فوت حجت الاسلام سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده تفت و میبد گفت: امروز مطلع شدیم همکار عزیز و ارجمند ما حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده فیروزآباد دار فانی را وداع گفتند که این باعث تاسف و تاثر شدید همه نمایندگان و مردم عزیز استان یزد شد.

وی افزود: در این سال ها که ما در مجلس در محضر ایشان بودیم شخصیت جذاب و اخلاقی و پرکار ایشان همه را تحت تاثیر خود قرار می داد. برای آن مرحوم علو درجات از خداوند متعال طلب می کنیم و به خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنیم.

لاریجانی گفت: همچنین به مردم شریف استان یزد که یک نماینده پرکار را از دست دادن تسلیت عرض می کنیم.

انتقاد کوثری از پیگیری ماجرای مرگ ستار بهشتی از سوی مطهری/ مطهری: از کسانی حمایت می کنم که حامی ندارند
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در پایان جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در بیان تذکر خود خطاب به علی مطهری که از وزیر کشور در خصوص مرگ ستار بهشتی سئوال کرده بود و در اظهارات خود از خانواده و شخص ستار بهشتی حمایت کرد، گفت: آقای مطهری همیشه در بیان مطالبشان پدر بزرگوارشان را ملاک قرار می دهند که البته این امر درست است اما باید همه جوانب شهید مطهری را در نظر داشت.

وی گفت: چرا آقای مطهری که اینقدر برای حمایت از این افراد که عوامل ضد انقلاب هستند حمایت می کند و کارشان را دنبال می کند یک بار در طول ۵ سال نمایندگی اش از بحث ترور دانشمندان هسته ای و موضوعاتی از این قبیل دفاع نکرده است؟

علی مطهری نماینده تهران نیز در پاسخ به اظهارات کوثری اظهار داشت: ما باید از کسانی حمایت کنیم که حامی ندارند و هیچ کس جرات حمایت از آنها را ندارد و به این خاطر است که وارد این عرصه ها می شویم. در جاهای دیگر که همه هستند و نیازی به ورود بنده نیست.

وی در واکنش به این اظهارات کوثری که "مگر آقای مطهری مرجع قضایی است که خواستار عذرخواهی برخی دستگاه ها می شود"، گفت: مگر حتما باید ما مرجع قضایی باشیم تا چنین چیزی را بفهمیم و اظهار نظر کنیم هر کسی می داند که در چنین وضعیتی باید عذرخواهی انجام داد و رضایت خانواده طرف جلب شود.

لاریجانی : تخریب و بی‌ادبی نتیجه‌ای جز از بین بردن ظرفیت‌های کشور ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تخریب و بی‌ادبی نتیجه‌ای جز از بین بردن توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور ندارد، تصریح کرد: صیانت از مردم‌سالاری در کشور تنها در گرو حفظ آرامش سیاسی است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه تخریب و بی‌ادبی نتیجه‌ای جز از بین بردن توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور ندارد، تصریح کرد: به طور حتم صیانت از مردم‌سالاری در کشور تنها در گرو حفظ آرامش سیاسی است. از این‌رو شلوغ کردن فضا تنها به افرادی که بدنبال ناکارآمدی کشور هستند کمک می کند بنابراین عقل حکم می کند که مسائل و مشکلات در فضای آرام مطرح و حل شود.
نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه توان سازی باید جای خود را به توان سوزی بدهند گفت: در خیلی از موارد افراد با برخی بداخلاقی ها مواجه می شوند ا ما به طور حتم جواب بداخلاقی ها را نباید با بداخلاقی داد چون مسئولان به دنبال اهداف بزرگتری هستند از این رو کسانی که به دنبال آشفته سازی فضای سیاسی هستند تنها می خواهند سیاست کشور را متشدد نشان دهند.

لاریجانی برای حضور در انتخابات احساس تکلیف نمی كند/ تعیین شاخص در فراکسیون رهروان
رئیس فراكسیون رهروان ولایت با بیان اینكه درخواست های زیادی از سوی علما، شخصیت ها و چهره های سیاسی و تشكل های مردمی برای حضور لاریجانی در انتخابات انجام شده است گفت: لاریجانی در مقابل این درخواست ها اعلام كرده من هیچ تكلیفی برای حضور در انتخابات احساس نمی كنم.

کاظم جلالی در ادامه افزود: ما با ائتلاف سه گانه مذاكراتی را داشتیم تا زودتر نتیجه خود را اعلام كنند و كاندیدای اصلی را از بین سه نفر مشخص كنند. همچنین با ائتلاف ۳+۲نیز مذاكره شد تا زودتر خروجی كارشان مشخص شود چرا كه اگر خروجی ها مشخص شود تصمیم گیری ها برای ما راحت تر است.

هشت توصیه لاریجانی به كمیسیون تلفیق

رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه مجلس شورای السلامی در بیان توصیه هایی به کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: از رئیس كمیسیون تلفیق جناب آقای مصباحی مقدم و اعضای محترم كمیسیون می خواهم تا با مشورت كمیسیون های تخصصی به خصوص صنعت، انرژی، كشاورزی، عمران در این جهت به خصوص چند اقدام اساسی كه ذكر می شود تصمیم گیری و در متن بودجه سال ۹۲ منعكس نمایند.

رئیس قوه مقننه افزود: اول اینكه در جهت تحقق سیاست های اصل ۴۴ و اجرای قانون مربوطه با توجه به شرایط كشور و از نظر نیاز به تحرك بیشتر در بودجه عمرانی و همچنین كمبود منابع در این زمینه تلاش شود تا تسهیلات لازم برای واگذاری طرح ها و پروژه های عمرانی به بخش خصوصی با تسهیلات لازم به خصوص تسهیلات بانكی در نظر گرفته شود.

وی در بیان دومین نكته كه باید مد نظر كمیسیون تلفیق قرار گیرد افزود: فلسفه تاسیس صندوق توسعه ملی پشتیبانی از بخش خصوصی بود. ساز و كارهایی كه این هدف را محقق می كند مخصوصاً در شرایط فعلی مردمی شدن اقتصاد كه به عنوان ركن اصلی اقتصاد مقاومتی است باید مشخص شود تا اداره این صندوق كاملاً در جهت این هدف یعنی رشد تولید كشور قرار گیرد و شاید نیازمند تدوین ضوابطی در نحوه عمل آن باشیم.

لاریجانی افزود: البته تصمیمات سال گذشته مجلس در بودجه ۹۱ كه ۱۰ درصد منابع این صندوق به صورت ریالی برای اهداف كشاورزی و ۱۰ درصد برای سنوات در نظر گرفته شده بود اثرات مثبتی داشت كه علی القاعده باید تداوم یابد؛ اما باید از هر گونه تصمیمی در جهت هزینه نمودن منابع این صندوق در جهت اهداف مغایر فلسفه وجودی آن پرهیز شود.

وی خاطرنشان كرد: سومین نكته این است كه پاسخگویی به سیاست راهبردی بودجه بدون اتكا به نفت از طرفی و شرایط زورگویانه غرب و مساله تحریم ها از جانب دیگر اقتضا می كند نیازهای كشور در محصولات استراتژیك و اساسی كشاورزی در داخل تامین گردد، لذا كشاورزان و دامداران باید با سیاست های روشن مواجه باشند و زمینه های گسترش و بالا بردن بهره وری كار آنان در بودجه مد نظر قرار گیرد و از جهت صیانت از تولید باید به وضع مقرراتی از تراكم در تعرفه ها جلوگیری شود و تضمین لازم برای خرید محصولات كشاورزان مخصوصاً در زمینه گندم فراهم گردد و برای بالا بردن سطح زیر كشت از طریق بهبود روند آبیاری تحت فشار و زهكشی و مهار آبها تسهیلات ویژه ای قائل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بیان چهارمین نكته اظهار كرد: تدابیر لازم جهت فعال شدن بنگاه های صنعتی مخصوصاً جهت مشخص نمودن سهم صنعت از تسهیلات بانكی جهت تامین سرمایه در گردش صنایع با توجه به نواقص كار در سال های گذشته امری ضروری است و تا ركود در صنعت و معدن علاج نشود نه گام موثری در بودجه بدون اتكا به نفت برداشته می شود و نه علاجی برای مشكل گرانی و تورم حاصل می شود.

وی افزود: با تسهیل فضای كسب و كار و رونق بخشی به تولید می توان نقدینگی سرگردان و مخرب را به سوی بخش اقتصاد مولد سوق داد. در این بخش با توجه به مزیت كشور ما در بخش نفت و گاز ایجاد شرایطی برای مهار شدن بخش خصوصی در این قلمرو اهمیت دارد.

لاریجانی همچنین پنجمین نكته ای را كه كمیسیون تلفیق باید در بررسی بودجه سال ۹۲ به آن توجه داشته باشد را این گونه بیان كرد كه رهبر معظم در سال ۹۱ كمیسیون ویژه ای با همكاری سایر كمیسیون های تخصصی طرحی را برای رونق تولید تهیه نمودند كه به نظر می رسد با توجه به بار مالی آن طرح تنها راه استفاده از نكات مهم آن طرح در قانون بودجه است و از آن برای رونق تولید استفاده شود. لذا مناسب است كمیسیون تلفیق با همكاری كمیسیون ویژه و كمیسیون صنعت و كشاورزی بخش های مهم و موثر طرح را در بودجه سال ۹۲ منعكس نمایند.

وی در بیان ششمین نكته اظهار داشت: اعتلای كشور با ابتكارات نخبگان راهی است كه در شرایط فعلی می تواند اقتصاد ملی كشور را به استقلال نزدیك كند، لذا برای شركت های دانش بنیان و تحقیقات بنیادین در دانشگاه ها باید توجه مشخص و كافی و تسهیلات در نظر گرفت و فارغ التحصیلان دانشگاه ها و اساتید در بخش تحقیق و توسعه ورود پیدا كنند.

رئیس قوه مقننه گفت: هفتمین نكته كه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه گام دیگر و مهم در جهت تحقق بودجه بدون نفت، كنترل بودجه جاری كشور و ردیف هایی است كه با انگیزه های مختلف هزینه های كشور را زیاد می كند و توجه به این امر در همه بخش ها به نحو متوازن ضروری است و باید سیاست كوچك سازی و چابك نمودن دولت را پایه كار قرار داد.

وی در مورد هشتمین نكته گفت: تلاش همه عزیزان در كمیسیون های تخصصی و كمیسیون تلفیق تدوین بودجه متناسب با درآمدهای واقعی باشد در غیر این صورت با انحراف بیش از ۷- ۸ درصد در مقام اجرا عملاً اثر تدوین بودجه از بین خواهد رفت. لذا واقعی بودن بودجه از نظر درآمدها و هزینه ها ضروری است. امیدواریم با تلاش همه همكاران به خصوص عزیزان كمیسیون تلفیق به زودی بتوانیم سند بودجه ۹۲ را با كیفیتی كه بخشی از حماسه اقتصادی را پاسخگو باشد تدارك ناییم وبه تصویب برسانیم. http://hadidnews.com/vdccppqs.2bq408laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما