تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴
اراده مشخصي براي بازگشايي مجدد خانه سينما وجود ندارد. اوضاع متأثر كننده‌اي در سينما سايه افكنده و من براي حال و روز اهالي سينما متأسفم.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از بانی فیلم، در حالي كه به نظر مي‌رسيد با نتيجه بخش بودن جلسات هيأت اصلاح اساسنامه خانه سينما، جامعه اصناف سينمايي كشور بيش از پايان سال ۹۱ بازگشايي شود، در اسفند ماه پارسال اتفاقاتي رخ داد كه در نهايت مسير بازگشايي خانه سينما را به بن‌بست كشانيد.

چند روز پيش وزير ارشاد در خصوص چگونگي بازگشايي خانه سينما اعلام كرد براساس توافقات هيأت تعيين شده كار دنبال مي‌شود ولي من اساسنامه را نديده‌ام».

در پي اين اظهار نظر، مسعود جعفري جوزاني حكم و نماينده رييس جمهور در هيأت اصلاح اساسنامه خانه سينما، متن اساسنامه اصلاحي را براي وزير ارشاد ارسال كرد.

آنچه مشهود به نظر مي‌رسد تلاش مديران سينمايي براي مانع تراشي بر سر بازگشايي خانه سينماست و بايد ديد تا پايان كار دولت دهم جامعه اصناف سينمايي كشور بازگشايي خواهد شد يا خير؟ اتفاقي كه شايد در نهايت با دخالت مستقيم رييس جمهور رخ دهد و شايد هم در خانه سينما در دوران فعاليت دولت بعدي باز شود.

احمد اميني: اراده مشخصي براي بازگشايي مجدد خانه سينما وجود ندارد. اوضاع متأثر كننده‌اي در سينما سايه افكنده و من براي حال و روز اهالي سينما متأسفم.

كارگردان «بي‌خداحافظي» در گفت‌وگو با «باني فيلم» بيان داشت: براي من جاي تعجب است كه چرا در ديدار مطبوعاتي كه وزير فرهنگ و ارشاد با خبرنگاران داشت، خلاصه‌ترين پاسخ را به سؤالي در مورد وضعيت خانه سينما داد. به نظر مي‌رسد با اين پاسخگويي به نوعي مي‌خواستند اين مسئله را از سر خودشان باز كنند. يعني در ابتدا خيلي مبهم گفتند كه قرار بوده توافقاتي انجام شود و براساس اساسنامه جديد كار آغاز شود و بعد خاطرنشان ساختند كه من اصلاً اساسنامه را نديدم! و از آن طرف آقاي جوزاني هم گفتند كه ما اين اساسنامه را همراه نامه‌اي در خصوص توضيح شرح ماوقع جلساتي كه به اين اساسنامه منجر شده، خدمت آقاي وزير فرستاديم! به نظرم يك نوع بلبشو بر فضا حاكم است و همچنين خيلي اراده مشخصي براي بازگشايي مجدد خانه سينما وجود ندارد.

چون ظاهراً در حال حاضر تنها مشكل و اختلاف نظري كه وجود دارد همين تركيب نام «خانه سينما جمهوري اسلامي ايران» است. اين موضوع هم بيشتر به يك بهانه‌جويي شبيه است و خيلي اختلاف ريشه‌دار و عميقي نيست. يعني حتي اگر دوستان «خانه سينما» اين شرط را هم بپذيرند، باز هم يك مسئله و مورد ديگر پيش خواهد آمد! چون استنباطم اين است كه تمايلي به سرانجام رسيدن «خانه سينما» (خصوصاً به اين زودي) وجود ندارد. البته اين آشفتگي حاكم بر فضاي سينما واقعاً جاي تأسف دارد.

همين مسئله تقسيم كمك‌هاي نهاد رياست جمهوري بين اعضاي صنوف يكي از اين مواردي است كه حقيقتاً حقارت‌آميز بوده و من به عنوان يكي از اعضاي خانه سينما وقتي از اين اخبار مطلع مي‌شوم كه مثلاً چه غوغايي در محل توزيع اين بن‌ها به وجود آمده، واقعاً شرمنده مي‌شوم كه چرا بايد به اين شكل اهالي سينما تحقير شوند! به هر حال اوضاع متأثر كننده‌اي بر سينما سايه افكنده و من براي حال و روز اهالي سينما متأسفم.

مهدي كرم‌پور: اميدوارم شمقدري به حكميت جوزاني گردن بنهد. با اين روش هيچ اميدي به بازگشايي مجدد خانه سينما ندارم.

كارگردان فيلم سينمايي «پل چوبي» ضمن بيان اين مطلب كه قرار بود اين مسئله در اين كميته ۷ نفره حل شود، به «باني فيلم» گفت: به نظر مي‌آمد كه همه بايد حكميت آقاي مسعود جعفري جوزاني را بپذيرند. چون ايشان به همراه ۶ نفر از همكارانشان مسؤوليت داير كردن مجدد و اصلاح اساسنامه خانه سينما را بر عهده داشتند. حقيقتاً نمي‌دانم اين خلف وعده‌اي كه در حال حاضر اتفاق افتاده، مسؤولش كيست! ولي اميدوارم همه به تعهدي كه كردند پايبند باشند، به اين حكميت احترام بگذارند و اجازه دهند كه خانه سينما در مسير صحيح‌اش كه مورد توافق همه است قرار گيرد و بازگشايي شود. وي ادامه داد: ظاهراً هر اتفاقي كه مي‌افتد يك عده وجود دارند كه در صدد مسموم كردن فضا برمي‌آيند و اصرار زيادي به بهم ريختن جو و خراب كردن بازي دارند.

متأسفم كه اين عده فقط پي گرفتن ماهي از آب گل‌آلود هستند و جز به مطرح كردن خودشان به هيچ هدف ديگري نمي‌انديشند. هدف ابتدايي اين بود كه با حاكميت خرد جمعي و با حفظ تعادل به بازگشايي مجدد خانه سينما برسيم، اما دوباره همان طور كه گفتم يكسري آمدند كه با بهم ريختن بازي باعث تغيير جهت مسير شدند. متأسفانه با اين روش هيچ اميدي به بازگشايي مجدد خانه سينما ندارم و اميدوارم كه آقاي شمقدري به عنوان رييس سازمان سينمايي به خيرخواهي و مصلحت‌انديشي آقاي جوزاني كه به نوعي ريش سفيد سينما هستند احترام بگذارند و به حكميت‌شان گردن نهند.

جمال شورجه : امکان دستور مستقیم وزير ارشاد برای بازگشایی خانه سینما را بعید می‌دانم
عضو شورای عالی سینما نيز گفت:اساسنامه خانه سینما قرار است در شورای عالی سینما مطرح و مصوب شود سپس در اختیار شورای فرهنگ عمومی یا شورای انقلاب فرهنگی جهت رسمیت و قانونی شدن قرار گیرد.

جمال شورجه در گفت و گو با فارس درباره بازگشایی خانه سینما گفت: طبق روال باید اساسنامه اصلاح شده خانه سینما به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه می‌شد که آقای جوزانی بدون ارایه به دفتر وزیر، اساسنامه اصلاح شده را تنها به دفتر رئیس جمهور و آقای مشایی ارایه دادند که قاعدتا آقای جوازنی باید همان زمان رونوشتی نیز به دفتر وزیر جهت اطلاع ایشان ارسال می‌کردند که گویا این اتفاق نیفتاده است و ظرف چند روز گذشته آقای حسینی از اساسنامه اصلاح شده اظهار بی اطلاعی کردند. وی درباره نامه روز گذشته جعفری جوزانی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من اطلاعی از نامه آقای جوزانی به دفتر وزیر ارشاد ندارم گویا اساسنامه به دفتر وزیر ارشاد ارایه شده تا ایشان از کم و کیف اصلاحات اساسنامه مطلع و در جریان قرار گیرند.

وی درباره احتمال دستور مستقیم وزیر به بازگشایی خانه سینما گفت: امکان دستور مستقیم آقای حسینی برای بازگشایی خانه سینما را بعید می‌دانم ، زیرا قرار بود اساسنامه خانه سینما در شورای عالی سینما مطرح و مصوب شود ، پس از طرح در جلسه شورای عالی سینما و تایید توسط رئیس جمهور و اعضای شورای عالی سینما در اختیار شورای فرهنگ عمومی یا شورای انقلاب فرهنگی جهت رسمیت و قانونی شدن آن قرار گیرد تا در آن جا نیز تصویب شود و با تصویب در این نهاد امکان هیچ تغییری در اساسنامه وجود نداشته باشد.

عضو شورایعالی سینما در خصوص امکان برگزاری جلسه شورای عالی سینما قبل از اتمام پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد گفت: دکتر حسینی و آقای شمقدری در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور شکل بگیرد و مسئله خانه سینما در آن جلسه مطرح شود حتما این جلسه به زودی برگزار خواهد شود. http://hadidnews.com/vdcgxt9q.ak97x4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما