تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۳
مذاکرات ایران به ۱+۵ در آلماتی

تلاش اشتون برای دادن آدرس غلط به افکار عمومی

نهمین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ بر سر موضوع هسته‌ای ایران ساعتی پیش در آلماآتی قزاقستان آغاز شد.
تلاش اشتون برای دادن آدرس غلط به افکار عمومی
به‌گزارش حدیدنیوز، روز گذشته سعید جلیلی مسئول تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ بر سر مسئله هسته‌ای، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات دو طرف در آلماآتی طی اظهارات امروز (پنج‌شنبه) خود در دانشگاه این شهر تأکید کرد: غرب برای دست‌یابی به موفقیت در مذاکرات می‌بایست حق ایران را برای دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به‌رسمیت بشناسد.

وی با اشاره به مسئله انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ایران تأکید کرد: تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر مسئله هسته‌ای ایران این خواهد بود که مردم ایران پس از انتخابات از حق خود در غنی‌سازی اورانیوم با دقت بیشتری صیانت خواهند کرد.

وی به دور جدید مذاکرات آلماآتی که از فردا آغاز خواهد شد، اشاره کرد و افزود: از نظر ما مذاکرات فردا تنها با پذیرش یک مسئله نتیجه خواهد داشت و آن چیزی نیست جز پذیرش حق هسته‌ای ایران؛ به‌خصوص پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم.

جلیلی همچنین با بیان اینکه آنها بار دیگر در معرض یک آزمون بزرگ هستند، گفت: غربی‌ها از ۳۴ سال گذشته درس بگیرند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دانشگاه فارابی قزاقستان تأکید کرد: آمریکا نمی‌تواند امروز مدعی امنیت در موضوع هسته‌ای باشد.

*آغاز مذاکرات ایران و ۵+۱ در آلماآتی تا ساعاتی دیگر

در این سری از مذاکرات که لحظاتی پیش آغاز شد، تیم مذاکره کننده ایرانی به‌سرپرستی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با «وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان مذاکره خواهند کرد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه و «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است؛ تاکنون بیش از ۲۵۰ خبرنگار از کشورهای مختلف جهان برای پوشش اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای موسوم به ۱+۵ ثبت‌نام کرده‌اند.

*عکس یادگاری اشتون و جلیلی

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز مذاکرات آلماآتی۲ عکس یادگاری گرفتند.

* شرکت در نماز جمعه در آلماتی

تیم مذاکره کننده ایران امروز برای شرکت در نماز جمعه بزرگ ترین مسجد جامع آلماتی موقتا این نشست را ترک خواهد کرد.

* اظهارات عجیب مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در کنفرانس مطبوعاتی

مایکل مان در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه چرا اتحادیه اروپا با وجود اینکه اسرائیل از اعضای ان‌پی‌تی هم محسوب نمی‌شود، کوچکترین تلاشی برای ممانعت از فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای این رژیم انجام نمی‌‌دهد، مدعی شد که ما اینجا آمده‌ایم تا در مورد موضوع هسته ای ایران صحبت کنیم نه اسرائیل.

مایکل مان در حالی از پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم طفره رفت که پیش از این هم درباره فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی کوچکترین واکنشی نشان نداده بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران ایرانی حاضر در نشست آلماتی مبنی بر اینکه «شما از اجماع جهانی در نگرانی از برنامه هسته ای ایران سخن می گویید، اما دو سوم اعضای سازمان ملل شامل کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حامی برنامه هسته ای ایران هستند، را نادیده می گیرد»، گفت: منظور من از جهان، اروپاست.

* خاتمه دور اول مذاکرات آلماتی ۲

دور اول مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ که صبح امروز در آلماتی قزاقستان آغاز شده بود دقایقی پیش پایان یافت. هنوز مشخص نیست نشست بعدی عصر امروز برگزار شود یا صبح فردا.

*حضور جلیلی در نماز جمعه آلماتی

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیئت همراه پس از پایان دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی به منظور اقامه نماز جمعه راهی مسجد جامع شهر آلماتی شدند.

*باقری و اشمیت مذاکره می‌کنند

هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز و در ادامه مذاکرات آلماتی ۲، با یکدیگر دیدار می‌کنند و قرار است درباره تعیین زمان ادامه مذاکرات آلماتی۲ در بعد از ظهر امروز و یا موکول شدن آن به فردا با یکدیگر مذاکره کنند.

*تلاش اشتون برای دادن آدرس غلط به افکار عمومی و انداختن توپ مذاکرات به زمین ایران

اشتون در جمع خبرنگاران: مطمئنم ایران پاسخی فکر شده و متعادل به پیشنهاد ما ارائه می دهد.

* پیشنهادات ایران به ۱+۵ در مذاکرات آلماتی ۲ از زبان باقری

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در مذاکرات ایران و ۱+۵ حضور دارد، گفت: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز در نشست آلماتی ۲ پیشنهادات مشخصی را مطرح کرده که در آن بر سه عنصر آغاز روند، ابعاد روند و سرانجام روند تاکید شده است.

این مقام ایرانی تاکید کرد: ایران بر این باور است که آنچه به عنوان گام اعتماد ساز از آن یاد می شود یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید انجام بدهند، بخشی از راه حل جامع است نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن.

* آغاز دور دوم مذاکرات آلماتی ۲ تا دقایقی دیگر

دور دوم مذاکرات امروز هیئت ایرانی با گروه ۱+۵ تا دقایقی دیگر از سر گرفته می‌شود. این مذاکرات ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی (۱۵ و ۱۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز خواهد شد.

* نوبت دوم مذاکرات آلماتی ۲ آغاز شد

نوبت دوم نهمین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ راس ساعت ۱۶:۴۰ به وقت آلماتی در هتل ریکسوس این شهر آغاز شد. http://hadidnews.com/vdcb85b8.rhbwgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما