تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۸
فیلم «آرگو» با حضور دریالعل و حمید قادر در دانشکده علوم سیاسی نقد و اکران شد.






به گزارش حدیدنیوز به نقل از سراج24، جلسه نقد و بررسی فیلم ضد ایرانی آرگو امروز سه شنبه مورخ ۲۲/۱۲/۹۱ در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار شد .

این فیلم نوشته «کریس تریو» و با بازی و کارگردانی «بن افلک»؛ روایتی است ضد ایرانی از واقعه تسخیر سفارت آمریکا در ایران و تلاش سازمان‌های امنیتی آمریکا برای خارج کردن ۶ نفر از پرسنل سفارت که در منزل سفیر کانادا در تهران پناهنده شده بودند.

«آرگو» در هفتادمین دوره جوایز سالانه گلدن کلوب، دو جایزه بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی را دریافت کرد. اعطای جایزه اسکار به این فیلم، توسط میشل اوباما در کاخ سفید نیز اعلام شد.

در این جلسه که به مدت چهار ساعت به طول انجامید، بعد از اکران فیلم «محسن دریالعل کارشناس سینما و رسانه» این فیلم ضد ایرانی را برای دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز نقد کرد که مشروح آن را در متن زیر مشاهده می کنیم :

- دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از ابزارهای نرم راهبردی حفظ و ادامه حیات، از سوی ایالات متحده به صورت آگاهانه و در چارچوب‌ محاسبات انجام شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- در فرهنگ واژگان اصطلاحات‌ روابط بین‌الملل که در سال ۱۹۸۵ توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است: «دیپلماسی عمومی به برنامه‌های تحت‌ حمایت دولت اشاره دارد که هدف از آنها اطلاع‌رسانی یا تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در کشورهای دیگر است. ابزار اصلی آن‌ نیز انتشار متن، تصاویر متحرک، مبادلات‌ فرهنگی، رادیو و تلویزیون می باشد.» سینمای هالیوود، به عنوان یکی از لوازم دیپلماسی عمومی ایالات متحده، بدون شک ابزاری اثرگذار در دستان سیاستمداران آمریکایی است

- اگر اینگونه بر داشت شود که هالیوود غالبا فیلم های سیاسی می سازد باید به این نکته هم توجه داشت که اینگونه آثار همواره کنترل شده و در غالب سیاست های ایالات متحده ساخته میشود و در بسیاری از شرایط امکان نقد فضای داخلی این کشور هم در فیلم های هالییود نیست .

- در بسیاری از مجامع فرهنگی – هنری که بحث فیلم آرگو مطرح می شود غالبا نظرات به این سمت است که با توجه به حساسیت های بالای دولت آمریکا و حتی خانواده باراک اوباما به این فیلم اعطای جایزه به این فیلم هم کاملا سیاسی و بدور از در نظر گرفتن نکات فنی و هنری یک فیلم است .

- با توجه به این نکته که اطلاعات سیاسی در جهان معمولا هر بیست سال یکبار امکان فاش شدن و به تعبیری سوختن را دارد افشای پروژه ای به اسم آرگو در زمان ریاست جمهوری جرج بوش هم اجتناب ناپدیر است اما نکته اصلی در اینجاست که آن داستانی که از پروژه آرگو در این فیلم نقل می شود به نوعی داستان سازی درون یک دیگر است و به طور کامل از اصل ماجرا به دور است .

- فیلم به گونه ای ساخته شده که هر چند داستانی خیالی با اقتباس از یک داستان بی ربط روایت می شود اما بیننده را هرچند هم که ایرانی باشد مجدوب می کند و دلیل آن تنها بهره گیری از هنر های هالیوودی مرسوم است .

- دست هنرمند برای کار سیاسی در هالیوود باز است اما باید به این نکته هم توجه داشت که فیلم ساز آمریکایی با وجود همه آزادی های مورد ادعای دولت آمریکا اجازه ندارد در نقد مسائلی چون هولوکاست یا صهیونیست فیلم بسازد .

- حمید قادری هم در ادامه فیلمسازی در آمریکا را در راستای منافع سرمایه گذار دانست و این فیلم را به طور کلی ضعیف اما با تبلیغات بالا و حمایت های شید دولتی معرفی کرد که همین امر هم منجر به دریافت جایزه برای آرگو شد . http://hadidnews.com/vdcirvaz.t1ayz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما