تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۵
علیرضا زرین دست در مورد یکی از جنجالی ترین پروژه‌های امسال سینمای ایران و کناره‌گیری از آن توضیحاتی داد.
مسئولین باید از پروژه لاله گزارش کار بخواهند
به گزارش حدیدنیوز،  برنامه دیشب هفت ؛ نسبت به برنامه‌های هفته‌های گذشته، برنامه‌ کم‌رمقی بود.در ابتدای این برنامه علیرضا زرین‌دست فیلمبردار پرسروصدای این روزها در باره برنامه هفت توضیحاتی اعلام کرد.

علیرضا زرین دست در گفت و گو با برنامه هفت در رابطه با انصراف از فیلمبرداری پروژه فیلم سینمایی لاله گفت:مسئولین باید از این پروژه گزارش کار بخواهند در حیرتم که پروردگار در هفت روز تمام عالم را آفرید ،اما این فیلم در یکسال هنوز نتوانسته حتی به مرحله فیلمبرداری اش برسد.

در ابتدای برنامه "هفت"جمعه شب ۱۸ اسفند علیرضا زرین دست در گفت وگویی تلفنی در رابطه با علت انصرافش از این پروژه سینمایی گفت:برای تمدید قرارداد فیلم برداری کار در سال ۹۲ درخواست افزایش ۲۵ درصدی حقوقم را کردم.درخواستی که بسیار محترمانه بیان شد که میتوانستد آنها با درخواست من مخالفت کنند و من هم دور از شان خود میدانستم که بردرخواستم پافشاری بکنم.امرفتارشان اصلا محترمانه نبود و ادم رابه یاد ارتش میانداخت.رابطه مافوق با سرباز.

وی با درخواست از مسئولین برای درخواست گزارش کار ازسوی تهیه کننده و کارگردان این فیلم بیان کرد:باید ۱۰ ماه پیش این فیلم ساخته میشد.هرماه به من میگفتند که از ماه بعد فیلم برداری کار شروع میشود اماخبری نمیشد.من از آبان ۹۱ تا به الان فقط ۴ماه کارکرده ام و ۱۸ ماه اینده بیکار.اما دستمزدی که به من پرداختند نصف آنچیزی بود که در قرارداد ذکرشده بود.وی برخورد تهیه کننده را اصلا مناسب شان خود به عنوان هنرمند ندانست.

صلح جو:پله آخر نمادی از تازه کردن نفس برای آخرین نفس است 

طهماسب صلح جو منتقد سینما دربرنامه هفت فیلم "پله آخر" را درجذب مخاطب موفق دانست و به سینماگرانی که میخواهند سینماهمیشه بر یک پاشنه بچرخد تماشای این فیلم را توصیه کرد.

در نقد و بررسی فیلم سینمایی "پله آخر"که با حضور دوتن از منتقدین سینما ،طهماسب صلح جو و شاهین شجری کهن برگزارشد ،طهماسب صلح جو در ابتدا پس از تحسین وتقدیر از فیلم بیان کرد:تماشاچیان در سالن سینما واکنش مثبتی به این فیلم نشان دادند و از آن لذت بردند.فیلم با اینکه برخلاف کلیشه‌ها رفتار کرد اما توانست در جذب مخاطب موفق عمل کند.

وی باتاکید بر اینکه نباید قصه را جدا ازفیلم دید گفت:یکی از ذهنیت‌های اشتباه این است که فکرمی‌کنیم قصه باید به فیلم معنا دهد با اینکه موجودیت قصه در روایت است.تاوقتی که ماجرا روایت نشود قصه به وجود نخواهد آمد.

این منتقد بااشاره به دو داستان اقتباسی این فیلم یعنی "ایوان ایلیچ" و "مردگان" و روایت جداگانه خود کارگردان افزود:فیلم آغاز و پایان ندارد.روایت سردرگمی ارائه می‌شود که این از ضعف کارگردان نبوده و نشان‌‌دهنده اگاهی فیلم‌ساز از این مقوله است.این سردر‌گمی‌ها به شکلی نشان داده شد که مخاطب را درگیر فیلم کرد.تمام اینها بستگی به فیلم‌ساز دارد که به چه شکل مارا درگیر جوهره زندگی می‌کند نه اتفاقات روزمره.

در ادامه نقد این فیلم شاهین شجری کهن ساختار فیلم را بسیار ساده توصیف کرد و دررابطه با اقتباس‌های انجام شده گفت: قصه اصلی فیلم هیچ ربطی به منابع اقتباس یعنی مردگان و ایوان ایلیچ ندارد.بخش‌ها و موقعیت‌هایی از این دو داستان تحمیل شده است به قصه اصلی، به نوعی اقتباس ازاد به منظور غنی تر کردن فیلم.

این منقد سینما این فیلم را فاقد مولفه های جذب گیشه و مخاطب دانست و افزود:فیلم بدون ملاحظه گیشه ساخته شده است.فیلمی که بااین حال توانست هم نظر منتقدین وهم مردم راجلب کند.وی یکی از دلایل رسیدن به این نوع الگوی ساخت را عدم توجه به این ملاحظات دست و پاگیر و مولفه‌هایی دانست که کارگردان فیلم"علی مصفا"آنهارا به طور مستقیم زندگی و تجربه کرده است.

طهماسب صلح جو در ادامه صحبت های شجری کهن قصه فیلم را همسایه بودن مرگ وزندگی دانست و پله آخر را نمادی از تازه کردن نفس برای آخرین نفس دانست

.وی گفت:فیلم کاملا سیال ذهن است یعنی ما اتفاقات درون ذهن لیلی،(لیلا حاتمی)را مشاهده می‌کنیم.اتفاقاتی که پراکنده هستند و روند منطقی ندارند.

شاهین شجری کهن در پایان "پله آخر"رافیلمی مستقل و شخصی دانست که می‌تواند الگویی سازنده به کارگردانان و تهیه کنندگان ارائه دهد. او افزود:اگر فیلم در زمان بهتری اکران میشد مردم پاسخ بهتری به این فیلم میدادند.

ساخت فیلهای دفاع مقدس مانند شرکت در عزاداری امام حسین وظیفه من مسلمان است

محسن محسنی نسب کارگردان فیلم سینمایی "کریستال"کمبود فضائل اخلاقی در فیلم های سینمایی را دلیل عدم استقبال مردم از سینما دانست.

کارگردان فیلم سینمایی "کریستال" در گفت وگو با "هفت"با اشاره به فروش ۱۰۰ میلیونی این فیلم، زمان اکران نامناسب این فیلم را علت فروش کم آن دانست و بیان کرد:از میزان فروش راضی نیستم اما همینکه بازخوردهای تماشاچیان مثبت بوده برایم کافیست.

وی درمورد موضوع داستان این فیلم گفت"کریستال حاصل تغییرات جامعه است.آن زمان که اولویت مردم سرزمینم جنگ بود من هم فیلم هایی باهمین مضمون ساختم .الان هم اصلی ترین موضوع جامعه اقتصاد ، طلاق و......است.

وی دلیل عدم ساخت فیلم هایی با مضمون دفاع مقدس را کمبود امکانات در این زمینه دانست و افزود:بارها به سازمان های مختلف اعلام کرده‌ام که برای ساخت فیلم‌های جنگی بدون دریافت هیچ دستمزدی حاضر هستم اما هیچ خبری نشد.ساخت فیلهای دفاع مقدس مانند شرکت در عزاداری امام حسین وظیفه من مسلمان است.

کارگردان فیلم سینمایی "یاس های وحشی"با اشاره به عدم حمایت دولتی از فیلم کریستال گفت:اگر فیلم های سینمایی مضمونی اخلاقی و قهرمان پرور داشته باشد به آن توجه و تهیه کننده بخش خصوصی در این زمینه موفق می‌شود.

اوهمچنین تربیت و استفاده از بازیگران جوانمرد و بااخلاق را به جای بازیگران سوپراستار یکی از برطرف شدن موانع رسیدن به سینمای اخلاقی دانست.

یک مکان آکادمیک نیاز به شیوه گزینش درست دانشجو دارد 

حمید دهقان پور عضو هیئت علمی دانشگاه هنربا حضور در برنامه هفت نظام آموزشی این حوزه را که در سال ۶۱ تصویب شده قدیمی و نامناسب برای زمان حال دانست. 

حمید دهقان پور عضوهیئت علمی دانشگاه هنر در گفت و گو با هفت در رابطه با اسیب شناسی نظام اموزشی سینما بیان کرد:اگر به امار و ارقام توجه کنیم بیانگر این است که نباید ناامیدانه به این قضیه نگاه کنیم.باید بین شرایط ایده ال و واقعیت موجود تعادل ایجاد کنیم.

وی باشاره به رابطه نظام تولید با دانشکاه های سینما و تئاتر دردیگر کشورها گفت:چنین شیوه‌ای برای رسیدن به صنعت سینما در ایران وجود ندارد که یکی از ضعف های این نظام اموزشی است.

وی از دیگر نقاط ضعف در این سیستم را اشتباه در شیوه گزینش دانشجویان این رشته دانست و توضیح داد:یک مکان آکادمیک نیاز به شیوه گزینش درست دانشجو دارد.کلاس‌های دانشگاه باتوجه به ظرفیت کم پذیرش بسیار شلوغ تشکیل میشوند.

حمید دهقانپور در پاسخ به این سوال که چرا در دانشگاه های هنر افکار غربی تدریس و اموزش داده میشود گفت:این حرف صحیحی نیست .نباید تمام معضلات را به گردن اساتید بیندازیم.این اساتید همگی اساتید بعد از انقلاب هستند.دانشگاه ارتباط تتگاتنگی با مسائل اطرافمان در جامعه دارد.هیچ وقت دانشگاه را از جامعه جدانکنیم. http://hadidnews.com/vdcawmn6.49n0a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما