تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۷
این وحشتناک‌ترین تجربه‌ای بود که هر فردی ممکن است در زندگی با آن روبرو شود.
روايت يک زن ايراني از آنچه در زندان هاي آمريکا مي گذرد
این وحشتناک‌ترین تجربه‌ای بود که هر فردی ممکن است در زندگی با آن روبرو شود.»
شهرزاد ميرقلي خان تبعه ايراني که پنج سال به خاطر اتهامات بي پايه و اساس در زندان‌هاي امريکا به سر برده، می گوید که در آن جا به عنوان گروگان سياسي، «وحشتناک‌ترين تجربه» را پشت سر گذاشته است.
به گزارش حدیدنیوز ميرقلي خان روز پنج شنبه (۲۶ مرداد، ۱۶ آگوست) در گفتگو با پرس تي وي گفت: «اين وحشتناک‌ترين تجربه‌اي بود که هر فردي ممکن است در زندگي با آن روبرو شود.»
وي با اشاره به تلاش‌هايش براي اثبات بي گناهي در مدت پنج سال حبس در امريکا گفت: «اين مسئله با انگيزه سياسي صورت گرفت. من يک گروگان سياسي بودم.»
ميرقلي خان خاطر نشان کرد: «همه محاکمه و همه پیگردهای قانوني دروغين بود؛ شبيه زماني که در تار عنکبوت باشيد، در آنجا به دام افتاده باشيد و هيچ راهي براي خروج نداشته باشيد و نتوانيد هيچ کاري انجام دهيد.»
گزارش‌ها حاکي از آن است که ميرقلي خان در دسامبر ۲۰۰۷ از سوي ماموران امريکايي ربوده شد.
وي از سوي ماموران امريکايي بازداشت و از سوي دادگاه فدرال فلوريدا به ۵ سال حبس محکوم شد. میرقلی خان همواره انجام هر گونه کار اشتباه را تکذيب مي‌کرد.
وي در دوران حبس در امريکا، چندين بار با پرس تي وي مصاحبه کرد و از تجربه وحشتناکش در زندان و بدرفتاری کارکنان زندان با وي سخن گفته بود. وي گفت کارکنان زندان با وي رفتاري خشن داشتند و وي را مورد شکنجه قرار مي‌دادند.
ميرقلي خان خاطر نشان کرد مقامات امريکايي وي را مورد «شکنجه رواني» قرار مي‌دادند و دائما هشدار مي‌دادند اگر همه خواسته‌هاي آنان را برآورده نکند، به ۶۵ سال زندان محکوم خواهد شد.
وي در اشاره به نمونه‌هايي از شکنجه‌هاي فيزيکي تصريح کرد مقامات زندان وي را به مدت ۱۸ ساعت «در زنجیر» در «سلول‌هايي بسيار سرد» نگه مي‌داشتند تا «شما را آن قدر خسته و درمانده شوید که بگوييد: بسيار خب. ديگر کافي است. هر چه شما بگویید [اطاعت خواهم کرد].»
وي افزود: «در مدت محاکمه‌ام، بارها پيش آمد که گفتم: خدايا، ترجيح مي‌دهم آنها به من حکم مرگ بدهند...، اما نمي‌خواهم بار ديگر (به آن سلول‌ها) بازگردم.»
ميرقلي خان از دولت امريکا به خاطر عدم اطلاع رساني به دولت ايران در مدت سه سال اول بازداشتش انتقاد کرد و گفت واشنگتن در تلاش براي ايجاد سردرگمي براي دولت ايران، حقايق را از تهران پنهان کرد.
وي افزود: «بيش از بيست نامه براي باراک اوباما رئيس جمهور امريکا نوشتم، اما هرگز جوابي دريافت نکردم. من همچنين نامه‌هاي زيادي براي خانم هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا نوشتم.»
اين شهروند ايراني همچنين از اداره فدرال زندان‌هاي امريکا به عنوان نهادي که تنها به دنبال کسب درآمد است، انتقاد کرد و گفت: «در زندان‌هاي امريکا، با زندانيان، نه تنها من، حتي زندانيان امريکايي» با بي‌احترامي برخورد مي‌شود. «هيچ ارزشي وجود ندارد. شما را انسان به شمار نمي‌آورند.»
وي افزود: «آن چه از بيرون مشاهده مي‌کنيد، تصويري است که آنها به جهانيان نشان مي‌دهند. اگر شما به زندان‌ها برويد و دوربين به دست گيريد، شاهد خواهيد بود چگونه حتي شهروندان امريکايي، از رعايت نشدن حقوق بشر در زندان‌ها رنج مي‌برند.»
ميرقلي خان مجددا بر تنظيم دادخواست عليه بازداشت غيرقانوني‌اش در امريکا به دادگاه‌هاي بين المللي تاکيد کرد و گفت: «من هنوز براي پرونده‌ام مبارزه مي‌کنم. من در حال جمع آوري همه مدارک جعلي آنها به منظور ارائه به دادگاه لاهه هستم.»
حسين نوش آبادي، سفير ايران در عمان روز جمعه (۲۰ مرداد) گفت، ايران به خاطر تضييع حقوق ميرقلي خان به دادگاه‌هاي بين‌المللي و سازمان‌هاي حقوق بشر شکايت کرده و حتي خواستار جبران خسارت شده است.
http://hadidnews.com/vdcb.sb8urhbzziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما