تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۹
گزارش ویژه از مذاکرات آلماتی

پیشنهادهای ۱+ ۵ تنها مصرف تبلیغاتی دارد

افرادی که در آلماتی بودند از اتفاقاتی که در جریان مذاکره رخ داده بود شگفت زده شده بودند.
پیشنهادهای ۱+ ۵ تنها مصرف تبلیغاتی دارد
نخستین دور مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در آلماتی قزاقستان به پایان رسید،کاترین اشتون از توافق خبر داد و حقوق هسته ای ایران را پذیرفت، و سعید جلیلی هم اقدامات ۵+۱ برای جلب رضایت ایران را مثبت ارزیابی کرد

به گزارش حدیدنیوز، نخستین نشست ایران و ۵+۱ به پایان رسید .خبرهای خوشی به گوش می رسید.

افرادی که در آلماتی بودند از اتفاقاتی که در جریان مذاکره رخ داده بود شگفت زده شده بودند.آری غرب در برابر ایران عقب نشینی کرده بود و حقوق هسته ای را پذیرفته و بیانات مقام معظم رهبری در مورد منع سلاح هسته ای را پذیرفته بودند.

اتفاق هایی که تا به حال رخ نداده بود.



*در جریان این مذاکرات و پس از برگزاری نخست دور از مذاکرات آلماتی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تأکید کرد ، برخی نکات در این پاسخ نسبت به آنچه در قبل مطرح می‌شد واقع‌بینانه‌تر بود و سعی شده بود به دیدگاه‌های ایران نزدیک شود که مثبت تلقی می‌کنیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

تأکید ایران این بود که پیشنهادات نباید نافی منافع ایران باشد. در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اسفند کارشناسی و ۱۶ فروردین جلسه سیاسی در آلماتی برگزار خواهد شد و این گفت‌وگوها را گامی مثبت می‌دانیم که می‌تواند با برداشتن گام‌های متقابل تکمیل شود.

* جمهوری اسلامی ایران همیشه از گفت‌وگو استقبال کرده است. ما همیشه گفته‌ایم چیزی که می‌تواند برای موفقیت مفید باشد می‌تواند در این گفت‌وگوها دنبال شود. طرفین باید وارد گفت‌وگو شوند. ما بارها گفته‌ایم و در تهران نیز تکرار کرده‌ایم چیزی که می‌تواند راهبرد صحیح باشد این است که گفت‌وگو برای همکاری باشد.

* چیزی که مطرح شده است این است که آنها به پیشنهادات ما در مسکو نزدیک شدند اما موضوع همکاری در این زمینه فکر می‌کنم آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید دیدگاه واقع‌بینانه‌تری را داشته باشند. چیزی که مطرح شده است این است که ما برای همکاری‌ها، آنها به پیشنهادات ما در مسکو نزدیک شدند اما موضوع همکاری در این زمینه فکر می‌کنم آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید دیدگاه واقع‌بینانه‌تری را داشته باشند.

* توصیه که ما به گروه مذاکرات غربی داریم این است که هزینه دیگران را نپردازند. ما معتقدیم چیزی که برای همکاری گفت‌وگو می‌کنیم این است که آنها اهداف خود را دنبال کنند. رژیم صهیونیستی خود اولین متهم در زمینه سلاح‌های هسته‌ای است. جامعه جهانی باید عزم جدی داشته باشد برای رسیدگی به سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی. اما این رژیم علی‌رغم این اتهام آنها باید به جامعه جهانی پاسخ بدهد. جامعه جهانی و آژانس باید عزم جدی داشته باشد در جلوگیری از اشاعه این سلاح‌ها. جامعه جهانی باید توجه داشته باشد که رژیم صهیونیستی نباید از دیگران برای اهدف نامشروع خود هزینه کند.

* اینکه آنها در این هشت ماه متوجه شدند باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند یک نکته مثبت است. آنها باید متقابلاً رفتارهایی داشته باشند که اعتماد ملت ما را جلب کند. تحریم‌ها یکی از این بحث‌ها است و آنها به این مسأله اشاره داشتند. ما معتقدیم آمادگی داریم گام‌های بلند در این مسیر برداریم اما می‌توانیم از گام‌های کوچک هم شروع کنیم. ما گفتیم گام‌های پیشنهادی آنها باید متوازن باشد. نفس ورود آنها به این مسیر رفع تحریم‌ها گام مثبت است اما باید با یک توازن جدی باشد. بحث کارشناسی هم باید روی همین بحث باشد که مشخص شود این بحث‌ها چطور باید متوازن شود.

* پیشنهاد ایران در این دور از مذاکرات در مسکو بیان شده بود، پنج محور داشت. مهم‌ترین محور آن این بود که حق غنی‌سازی اورانیوم ایران به عنوان یک حق قانونی باید مورد احترام قرار گیرد. ما مخالفت خود را با سلاح کشتار جمعی بیان کردیم. همین طور پیشنهادهایی را برای اعتمادسازی و شفاف‌سازی و همکاری‌های متعارف هسته‌ای و منطقه‌ای بیان کردیم. در این هشت ماه نکته مثبت این بود که آنها یک گام نزدیک شدند.

* درباره حق غنی‌سازی حق غنی‌سازی یک حق پذیرفته شده برای همه اعضای ان.پی.تی است. اما این حق را حق خود می‌دانیم و برای نیازهای خود اعمال می‌کنیم. اعمال این که چگونه از این حق استفاده کنیم مبتنی بر نیازهای ما است. اما واکنش طرف مقابل در این دور واقع‌بینانه‌تر بود. آنها سعی کردند به دیدگاه‌های ما نزدیک شوند. اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد. اما در همین حد گام مثبتی است.

در سوی دیگر کاترین اشتون بود که او هم نسبت به مذاکرات خوش بین بود.

اشتون از ارائه جزئیات بیشتر درباره پیشنهاداتی که به ایران داده بود خودداری کرد و تأکید کرد که باید زمان کافی را در اختیار طرف ایرانی قرار داد و امیدوارم ایران ارزیابی مثبتی از پیشنهادهای ما داشته باشد.

اینکه طرف ایرانی تأکید کرده که مذاکرات مثبت بوده است باعث خوشحالی من است اما زمان مشخص می‌کند که مذاکرات مثبت بوده یا خیر؟

پیشنهادهای تشویقی ۱+ ۵ تنها مصرف تبلیغاتی دارد

در همین رابطه محمد حسن قدیری ابیانه ، کارشناس مسائل استراتژیک معتقد است، این پیشنهادها و حتی سایر پیشنهادهای قبلی ۱+۵ جنبه تبلیغاتی دارد و می‌خواهند با تبلیغات اعلام کنند ما قدمی جلو گذاشتیم اما ایران در مذاکرات از خود انعطاف نشان نمی‌دهد.


این پیشنهادها فاقد منطق است و ایران از صفحات سوخت ۲۰ درصد زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سود بیشتری عایدش خواهد شد.

آنها حتی اگر ما قبول کنیم که غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کنیم، جری‌تر شده و در گام بعد بحث اطمینان‌سازی را مطرح خواهند کرد و خواستار شرط‌های بیشتری فراتر از ان‌پی‌تی خواهند بود.


انگلیس، فرانسه، آلمان و امریکا در این مذاکرات هیچ‌گونه صداقتی ندارند.


این در حالی است که می‌دانند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، آنها تلاش کردند با لجاجت پیرامون غنی‌سازی ۲۰ درصد که برای رادیوداروها مورد نیاز است و سلامت حدود یک میلیون بیمار در ایران به آن بستگی دارد، ایران را تحت فشار قرار داده و سلامت یک میلیون ایرانی را به نوعی به خطر اندازند و این عملی جنایتکارانه است.

ایران حاضر بود مطابق با توافقی که با ترکیه و برزیل کرده بود، صفحات سوخت ۲۰ درصد در خارج تولید و تحویل ایران داده شود، اما آمریکایی‌ها آن را منتفی اعلام کردند.


این لجاجت آنها با این هدف صورت گرفت که با به خطر انداختن جان ایرانیان، جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش شرایط غیر عادلانه و گذشت از حقوق خود بکنند اما وقتی ایران توانست خود صفحات سوخت ۲۰ درصد را تولید کند به دست و پا افتادند.


در قبال پیشنهادهای به اصطلاح تشویقی که غرب مطرح کرده است می‌توان به آنها کیک زرد را تحویل داد اما کیک زردی که در قنادی‌ها تولید می‌شود.

باید به خواست پنج به علاوه یک خوش بین باشیم

از سوی دیگر دکتر فریدون زند کارشناس مسائل سیاسی و اروپا در گفتگو با خبرنگار پنهان آنلاین ، گفت :ما باید نسبت به خواست پنج به علاوه یک خوش بین باشیم.

او ادامه داد، هرچند که بسیاری از سیاسیون این نوع امتیاز دهی های غرب را بی دلیل نمی دانند اما ما هم می توانیم از این امتیازها به نفع خود استفاده کنیم و خوب مطمئنا در حال حاضر آن ها سخت به ما نیاز دارند.

غرب به دنبال مذاکره با ایران است برای همه موضوعات منطقه ای از سوریه و بیداری اسلامی گرفته تا عراق و افغانستان تا بحرین و در واقع حقوق هسته ای ایران یکی از این مواردی است که باید در باره آن بحث کرد.

به هر حال ایران جایگاه بهتری نسبت به برخی از اعضای گروه ۵ + ۱ دارد. http://hadidnews.com/vdcao6n6.49n0e15kk4.html
منبع : سراج24
نام شما
آدرس ايميل شما