تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۶
پرده‌برداری از راز ۳۳ ساله یک فیلمنامه‌نویس ایرانی

فیلمنامه‌ام را ۳۳ سال پیش به تهیه‌کننده قلابی «آرگو» دادم

اکران فیلم ضد ایرانی «آرگو» و قاچاق آن به ایران زمینه‌ساز فاش شدن رازی ۳۳ ساله بود.
فیلمنامه‌ام را ۳۳ سال پیش به تهیه‌کننده قلابی «آرگو» دادم
 «نوید شیبانی» مدعی شده است که حدود ۳۳ سال پیش فیلمنامه‌ای تحت عنوان «من از ایران فرار می‌کنم» را برای بازبینی به تهیه‌کننده‌ای ایرلندی سپرده است.


به گزارش حدیدنیوز، یک فیلمنامه نویس ایرانی در گفت و گو با سایت امریکایی «هالیوود‌اند سوئین» پرده از راز ۳۳ ساله‌ای درباره پروژه سینمایی «آرگو» برداشته است؛ «نوید شیبانی» مدعی شده است که حدود ۳۳ سال پیش فیلمنامه‌ای تحت عنوان «من از ایران فرار می‌کنم» را برای بازبینی به تهیه‌کننده‌ای ایرلندی سپرده، دریغ از اینکه بداند این تهیه‌کننده ایرلندی کسی نیست جز «تونی مندز»، مأمور سازمان سیا و مأمور نجات دیپلمات‌های امریکایی از ایران !

برای «نوید شیبانی» اکران فیلم ضد ایرانی «آرگو» و قاچاق آن به ایران زمینه‌ساز فاش شدن رازی ۳۳ ساله بود. اواخر سال ۱۳۶۰ شمسی این فیلمنامه‌نویس ایرانی در حال اعمال آخرین ویرایش‌ها بر فیلمنامه‌اش بود که خبر ورود استودیوی فیلمسازی «سیکس پروداکشنز» به ایران و بازدیدشان از چندین لوکیشن برای ساخت فیلم تخیلی «آرگو» منتشر شد. شیبانی همچون هر فیلمنامه‌نویس مشتاقی به هر سختی که بود، کوین هارکینز را در ایران پیدا و او را متقاعد کرد که فیلمنامه‌اش را بخواند. دریغ از اینکه این تهیه‌کننده ایرلندی کسی نبود جز تونی مندز، مأمور سازمان سیا که در لباس مبدل برای آزادی گروگان‌های امریکایی روانه ایران شده بود؛ همان مأموری که در جریان مراسم گلدن گلوب روی سن حاضر می‌شود و امروز «بن افلک» در فیلم «آرگو» نقش او را ایفا می‌کند. هنگامی که شیبانی فیلمنامه‌اش را به او می‌سپارد، دیگر هیچ خبری از تهیه‌کننده قلابی نمی‌شود. ۳۳ سال می‌گذرد و شیبانی در کمال ناامیدی منتظر دریافت پاسخی از مندز می‌ماند، اما مندز هیچ وقت بازنمی‌گردد.

وقتی خبر ساخته شدن «آرگو» به گوش این فیلمنامه‌نویس ۵۵ ساله ایرانی رسید، او در کمال خوش‌بینی پیش خودش فکر می‌کرد که حتماً تهیه‌کننده آن با تأخیری ۳۳ ساله فیلم «آرگو» را ساخته، بر آمال و آرزوهای سینمایی‌اش جامه عمل پوشانده است و احتمالاً حالا می‌خواهد سر وقت فیلمنامه کمدی «من از ایران فرار کردم» او برود، اما بی‌شک آنچه شیبانی حین تماشای «آرگو» پیش رویش دیده، تعجب برانگیز بوده است.

جالب است که تونی مندز، مأمور سیا نیز در گفت و گو با «هالیوود‌اند سوئین» اظهارات این فیلمساز ایرانی را تأیید کرده و گفته است: «وقتی که سوار بر هواپیما در حال گریختن از خاک ایران بودیم، فیلمنامه «من از ایران فرار کردم» را خواندم. وحشتناک بود ! این فیلمنامه دقیقاً داستان رنج‌آور و دردناک مأموریت نجات ما بود!» این در حالی است که سایت «هالیوود‌اند سوئین» از فیلمنامه «من از ایران فرار کردم» شیبانی به عنوان فیلمنامه‌ای در ژانر طنز یاد کرده است. اما «آرگو» فیلمی است که به ادعای سازندگانش راوی تاریخ است. آیا «آرگو» با اتکا بر یک فیلمنامه ایرانی ساخته شده و به عبارتی «آرگو» حاصل یک سرقت ادبی است؟ آیا تونی مندز که در جریان ساخته شدن «آرگو» بن افلک نقش داشته، از فیلمنامه طنز فیلمنامه‌نویس ایرانی برداشت و اقتباس کرده است؟ به راستی ارتباط بین «آرگو» و «من از ایران فرار کردم» چه می‌تواند باشد؟! http://hadidnews.com/vdchi6nz.23n-zdftt2.html
منبع : روز نامه جوان
نام شما
آدرس ايميل شما