تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۸
نمایندگان مجلس با ۱۹۲ رای به استیضاح شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای دادند.
رای نمایندگان در عدم اعتماد به وزیر کابینه دهم/۱۹۲ رای مخالف

به گزارش حدیدنیوز، نمایندگان مجلس با استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت کردند.

*احمدی‌نژاد و شیخ‌الاسلامی وارد صحن علنی مجلس شدند 

رئیس‌جمهوری کشورمان دقایقی پیش با همراهی تعدادی از وزرای کابینه، برای دفاع از شیخ‌الاسلامی وارد مجلس شد.
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان دقایقی قبل برای دفاع از شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد صحن علنی مجلس شد.

تعدادی از وزرای کابینه از جمله رحیمی معاون اول، خلیلیان و دانشجو وزرای کشاورزی، علوم و فروزنده و میرتاج الدینی معاونان رئیس جمهور نیز به همراه احمدی نژاد وارد صحن علنی مجلس شدند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، روح الله حسینیان و ایرج ندیمی و تعداد دیگری از نمایندگان به استقبال احمدی‌نژاد رفتند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور،لطف الله فروزنده معاون پارلمانی دولت، رستم قاسمی وزیر نفت، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، بختیاری وزیر دادگستری، مجید نامجو وزیر نیرو، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.



*در نشست صبح امروز مطرح شد 

مخالفت فراکسیون اصولگرایان مجلس با استیضاح شیخ‌الاسلامی


هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس طی نشستی مخالفت خود را با استیضاح وزیر کار اعلام کرد. 

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست صبح امروز هیئت رئیسه فراکسیون متبوعش، گفت: هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان بحث استیضاح وزیر کار را موردبررسی قرار داد.

وی افزود: هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان استیضاح وزیر کار را در شرایط کنونی مغایر با منافع ملی و مصالح کلی دانست و با این اقدام مخالفت کرد.

در همین زمینه حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه امروز صبح هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در جلسه امروز خود موضوع استیضاح وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند که با توجه به اوضاع کشور این فراکسیون استیضاح وزیر کار را در شرایط فعلی به هیچ وجه مصلحت نمی‌داند.

وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با وحدت و همدلی میان قوا این استیضاح می‌توان فضای به وجود آمده بعد از فرمایشات رهبری و همکاری میان مجلس و دولت را تحت الشعاع قرار دهد و به همین دلیل مصلحت نیست تا این استیضاح در شرایط فعلی انجام شود.



متن کامل طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی


با اهداء سلام، به استناد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی و مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله متن استیضاح آقای دکتر شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به شرح ذیل تقدیم می شود:



علت استیضاح: بی توجهی به قانون و بلکه قانون ستیزی در نصب و عدم عزل آقای سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تأمین اجتماعی.



دلایل:

۱- طبق ماده ۱۲۴ قانون استخدام کشوری نصب قاضی تعلیق شده به مناصب دولتی ممنوع است، در حالی که وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آقای مرتضوی را به سمت مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی منصوب کرد.



۲- دیوان عدالت اداری حکم انتصاب آقای مرتضوی به سمت مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی را به دلیل مغایرت با قانون ابطال کرد اما آقای وزیر به آن ترتیب اثر نداد و هیئت وزیران با اصلاح اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی و تغییر عنوان این صندوق به سازمان تأمین اجتماعی و اصلاح شرایط انتصاب و تصدی رئیس این سازمان، سعی کرد حکم ابطال دیوان عدالت اداری را بلاموضوع سازد. آنگاه آقای شیخ الاسلامی نیز ریاست آقای مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی را تلقی به قبول نمود.



۳- اصلاحات به عمل آمده در اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی، مطابق اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی به موجب نظر رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع نظارت بر انطباق مصوبات دولت با قوانین، در موارد مربوط به اصلاح عنوان صندوق تأمین اجتماعی و نحوه انتصاب و شرایط تصدی ارکان صندوق و برخی موارد دیگر، مغایر قانون تشخیص داده شد.



۴- در نتیجه، تبدیل صندوق به سازمان و نیز انتصاب جدید آقای مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی باطل و بلااثر است و وزیر می بایست شخص دیگری را به مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی منصوب می کرد، اما چنین نکرده است.



۵- در نصب اولیه، قطع نظر از ممنوعیت نصب قاضی معلق به سمت دولتی، صلاحیتهای فردی آقای مرتضوی برای تصدی صندوق تأمین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته به آن یعنی شستا توسط آقای وزیر نادیده گرفته شده است. ایشان فردی را به این مسئولیت منصوب کرده است که تخصص و تجربه مناسب را ندارد و از این جهت برخلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است. علاوه بر این:



الف. آقای سعید مرتضوی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران، متهم است و از حالت قضایی، تعلیق شده و پرونده اش هنوز مفتوح است.



ب. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک مقصر شناخته شده است.



ج. در تحقیق و تفحص از قوه قضائیه به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده است. با این حال، چه ضرورتی برای نصب چنین فردی به این سمت و سپس تغییر اساسنامه برای حفظ او وجود داشته است؟



۶- ممکن است این اقدامات وزیر، تبعیت از رئیس جمهور علی رغم میل باطنی خودش قلمداد شود. ولی این، عذر بدتر از گناه است. وزیری که برخلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد مجلس باشد.



۷- نقض توافق انجام شده در تاریخ ۱/۱۱ ۹۱ برای تمکین به قانون



احمدی‌نژاد با چه کسانی برای دفاع از وزیر کار در مجلس حاضر شد؟ 

رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد صحن علنی مجلس شد. 

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور برای دفاع از عبدالرضا شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد صحن علنی مجلس شد.

تعدادی از وزرای کابینه از جمله رحیمی معاون اول، خلیلیان و دانشجو وزرای کشاورزی، علوم و فروزنده و میرتاج الدینی معاونان رئیس جمهور نیز به همراه احمدی‌نژاد وارد صحن علنی مجلس شدند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی دولت، رستم قاسمی وزیر نفت، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، بختیاری وزیر دادگستری، مجید نامجو وزیر نیرو، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردن
استیضاح شیخ الاسلامی در دستور کار امروز نمایندگان قرار داشته و رسیدگی به آن در صحن علنی آغاز شده است.



احمد توکلی:اگر فرزند آقای وزیر هم یکی از قربانیان کهریزک بود، باز هم به همین نحو عمل می کرد؟

نماینده مردم تهران گفت: اگر فرزند دانشجوی آقای وزیر هم یکی از قربانیان کهریزک بود، باز هم به همین نحو عمل می کرد؟ آقای وزیر اگر بخواهد زمینی بخرد یا حتی خودروی خود را عوض کند بیش از این تحقیق می کند، اینطور نیست؟

احمد توکلی نماینده تهران در جلسه علنی روز یکشنبه در بررسی طرح استیضاح شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان امضاء کننده این طرح طی سخنانی اظهار داشت: ما همه در ابتدای دوره مجلس در برابر قرآن کریم سوگند خوردیم که حقوق مردم را حفظ کنیم و همواره مصالح مردم را در نظر داشته باشیم.


وی گفت: ما امروز به همین قصد استیضاح را انجام می دهیم. بنده ابتداعا و مختصرا علت استیضاح و بعد سیر ماجرا را تقدیم می کنم بدین ترتیب معلوم خواهد شد که چرا با ادامه کار آقای وزیر مصالح مردم و اقشار زحمتکش و سختکوش کارگری در میان مدت و بلندمدت آسیب خواهد دید.

توکلی ادامه داد: با شرح سیر ماجرا نیز حقانیت ادعای مذکور آشکار تر می شود.

نماینده تهران گفت: سازمان یا صندوق تامین اجتماعی بزرگترین نهاد بیمه ای کشور است. در عین حال با ۲۸۰ شرکت تولیدی و خدماتی، صاحب چندصد هزار میلیارد تومان ثروت است که به شکل ۸ مادر شرکت بزرگ در شستا گرد هم آمده اند. این دو ویژگی این نهاد را به بزرگترین نهاد اجتماعی - اقتصادی تبدیل کرده که هم اکنون با حداقل نیمی از جمعیت کشور از اقشار متوسط به پایین سروکار دارد که خود و بیمه شدگان آینده مالک این ثروت هستند.

وی ادامه داد: حرف ما این بود که این سازمان پیچیده اجتماعی - اقتصادی را به فردی نمی توان سپرد که نه تنها تخصص و تجربه مذکور در قانون را ندارد بلکه به اتهامات مختلف از سوء استفاده از قدرت گرفته تا معاونت در قتل متهم است و نه تنها از کار اصلی اش برکنار شده بلکه از قضاوتش معلق گشته است.

توکلی گفت: حرف ما این است که نصب چنین فردی به دست وزیر کار هم غیر قانونی ، هم غیر اخلاقی و هم زیانبار برای ثروت سازمانی است که به کارگران با شرافت این مملکت تعلق دارد و نمی توانستیم شاهد این واقعیت تلخ و زیانبار باشیم که خدای ناکرده در هیات مدیره صدها شرکت این سازمان با چنین مدیرعاملی به تدریج کسانی جا خوش کنند که به همه چیز فکر کنند جز منافع کارگران.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: اما سیر ماجرا بدین قرار است: اوایل اسفند پارسال خبر رسید که آقای وزیر کار می خواهد آقای سعید مرتضوی را به مدیرعاملی تامین اجتماعی بگمارد. در اولین قدم در ۱۵ اسفند جمعی از نمایندگان مجلس هشتم که از آنها آقایان کوثری، مصباحی مقدم، نوباوه آشتیانی، دهقان، نادران، شهریاری، خانم رهبر و بنده که هنوز در خدمت هستیم به دولت تذکر دادیم. ۳ - ۲ روز بعد آقای مرتضوی به دفترم آمد و گفت که این مسئولیت را پذیرفته و توقع حمایت داشت نصیحتش کردم که نصب شما نه قانونی است و نه به مصلحت آن سازمان. چون با این کار مخالفت جدی وجود دارد آبرویت بیشتر آسیب می بیند. خیرخواهی من موثر واقع نشد.

وی گفت: روز ۲۷ اسفند قبل از انجام معارفه، تلفنی نصیحت را تکرار کردم پاسخ داد که کار تمام است و الان آماده رفتن به سالن هستم.

توکلی گفت: آقای شیخ الاسلامی می دانست که او متهم چند پرونده مهم است که یکی از آنها پرونده جنایت کهریزک است که آن سان مایه درد و رنج رهبری و مردم شد. آقای وزیر می دانست که از اولین اقدامات رئیس قوه قضائیه عزل دادستان تهران بود آیا نباید به خود زحمت تماس با آیت الله لاریجانی را می داد که چطور آقای مرتضوی را با ادعای آن همه خدمت عزل کردید؟ اگر فرزند دانشجوی آقای وزیر هم یکی از قربانیان کهریزک بود، باز هم به همین نحو عمل می کرد؟ آقای وزیر اگر بخواهد زمینی بخرد یا حتی خودروی خود را عوض کند بیش از این تحقیق می کند، اینطور نیست؟

وی ادامه داد: ما استیضاح را امضا کردیم اما سعی کردیم قبل از اعلام وصول رسمی، مسیر غیر رسمی برای لغو حکم را پی بگیریم. در این راه همه تشکل های دانشجویی با گرایش های متفاوت حامی ما بودند. کثیری از مردم، اصحاب رسانه و اکثریت مجلس نیز با ما بودند.

وی ادامه داد: البته کسانی هم از اعضای کمیسیون امنیت ملی و اجتماعی مجلس هشتم بودند که از آقای مرتضوی دفاع کردند و در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شدند و مزد حمایت از آقای مرتضوی را گرفتند و به استانداری یا مدیریت در سازمان تامین اجتماعی رسیدند.




موسوی لارگانی در تشریح دلایل استیضاح وزیر کار: انتصاب یک قاضی معلق به یک پست اداری خلاف قانون است

نماینده فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه انتصاب یک قاضی معلق به یک پست اداری خلاف قانون است، گفت: آقای وزیر کار! چرا به قانون شکنی یا بهتر بگوییم به قانون ستیزی خود ادامه داد؟ چرا مردانه از حق خود دفاع نکردید و در برابر فشار‌ها نایستادید.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر کار، اظهار داشت: تعهد بدون تخصص در دانش و نیز تخصص بدون تعهد کارساز نیست؛ اصولا در منطق اسلام، منصب‌ها و مسئولیت‌ها امانت‌هایی به شمار می‌آیند که باید به اهلش سپرده شود و باید مسئولیت‌ها به افرادی سپرده شوند که صلاحیتشان برای احراز آن پست، مشخص شده باشد.

وی افزود: انتصاب آقای مرتضوی به دلیل عدم دارا بودن شرایط، غیر قانونی و غیر شرعی بوده است و لازم است بدانیم در سیره نبوی و علوی، توجه به شایسته سالاری در انتصابات امری بسیار مهمی است، اما آقای وزیر کار، آیا به راستی در کشور برای مدیریت تامین اجتماعی، شایسته تر از آقای مرتضوی، فرد دیگری نبود؟!

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: مسئولیت‌ها امانت‌هایی هستند که اگر از پس آن برنیایند، به خاری و پشیمانی منجر خواهد شد؛ آقای وزیر کار، شما در انتصاب آقای مرتضوی آیا به موارد توصیه شده در قرآن و روایات توجه کردید؟

نماینده فلاورجان در مجلس همچنین یادآور شد: آقای وزیر! فرض کنید شما مالک اشتر هستید، حضرت امیر (ع) به مالک اشتر توصیه می‌کند پس در امور کارگزارانتان بنگر، آنان را آزموده و سپس به کار گیر. افرادی که با تجربه‌تر، پاک‌تر و پیشگام‌تر در اسلامند را برگزین! آقای وزیر! راست حسینی بگویید در انتصاب آقای مرتضوی، به کدام یک از موارد مد نظر حضرت امیر (ع) توجه کردید؟ آیا به راستی باید نام شیعه بودن را به یدک بکشیم یا نه باید به آن عمل کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنانش خطاب به شیخ الاسلامی گفت:آیا اطلاع داشتید که آقای مرتضوی، یک قاضی معلق است؟ آیا از تقصیرات آقای مرتضی در پرونده کهریزک مطلع بودید؟ چرا به عدم تخصص مرتضوی توجه نکردید؟رشته تحصیلی آقای مرتضوی، انطباقی با نص صریح قانون ندارد؛ خیلی بعید می‌دانم در صورتی که در زمینه مفاد قانون اطلاع داشتید چنین انتصابی را انجام می‌دادید.

وی تصریح کرد:انتصاب یک قاضی معلق به یک پست اداری هم خلاف قانون است؛ در اولین فرصت توصیه‌های حضرت امام را بخوانید، آیا با تغییر عنوان تامین اجتماعی، صلاحیت آقای مرتضوی احراز شد؟

این نماینده مجلس در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: آقای وزیر! چرا به قانون شکنی یا بهتر بگویم به قانون ستیزی خود ادامه دادید؟ به جای برکناری آقای مرتضوی صورت مساله را پاک کردید و اختیاراتتان را به شخص دیگری دادید. مجلس به وزیری که در مدیریت زیر مجموعه خود، اختیاری ندارد، اعتماد نمی‌کند.

موسوی لارگانی همچنین توضیح داد: آقای وزیر! چرا مردانه از حق خود دفاع نکردید و در مقابل فشارهای ایستادگی نکردید؟ در خلوت، کلاه خود را پیش خدای خود قاضی کنید که آیا این دنیا ارزش این همه قانون ستیزی را دارد؟ اگر کمی اهم و مهم‌ می‌کردید، تا این حد برای این پست چند ماهه دست و پا نمی‌زدید، شما بارها زیر قول خود زدید و استیضاح آخرین راه مجلس است.

وی در خاتمه تصریح کرد: خدایا تو شاهد باش که از حکمیت تا تفاهم و تا رای دیوان عدالت اداری، همه راه‌ها را طی کردیم و امروز چاره‌ای جز استیضاح نداریم.

در اخطار قانون اساسی مطرح شد:قاضی‌پور: با استیضاح شیخ‌الاسلامی دولت از نصاب می‌افتد

نماینده مردم ارومیه با انتقاد از تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گفت که با استیضاح وزیر کار دولت از نصاب خواهد افتاد.


نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی اخطاری با استناد به اصل ۱۸۸ قانون اساسی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: امروز بحث استیضاح وزیر کار است و اگر وزیر بیفتد دولت ساقط خواهد شد.

وی با بیان اینکه تذکر، سؤال، استیضاح و رای به عدم کفایت از اختیارات قانونی مجلس است، به تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: ۱۴ آبان به شما (لاریجانی) گفتم دولت لایحه بودجه را نداده است اما شما گفتید که تاریخ بلد نیستم؛ ما می‌دانستیم دولت ۲ ماه آینده هم بودجه را به مجلس نمی‌داد.

قاضی‌پور از لاریجانی خواست تا اجازه بدهد تا برای تهیه طرح بودجه ۹۲ اقدام کند.



مطهری در موافقت با استیضاح وزیر کار:آرزوی تبرئه مرتضوی از اتهاماتش را داریم/ حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد


علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در موافقت با استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مایه تاسف است که اصرار بر بی‌اعتنایی به قانون در موضوع انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منجر به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اختصاص وقت مجلس به این موضوع شده است.

وی افزود: لازم است صورت مسئله آنچنان که هست برای نمایندگان و مردم روشن شود؛ به ویژه با توجه به شبهاتی که در برخی رسانه‌ها و جراید درباره استیضاح وزیر کار مطرح شده است باید برخی موارد را ذکر کنم. مطهری ادامه داد: گاهی گفته شده که خصومت شخصی و لجاجت میان طرفین قضیه عامل این اقدام بوده است. در اینجا اعلام می‌داریم که سابقه خصومتی میان امضاءکنندگان استیضاح از یک طرف و وزیر کار و آقای مرتضوی از طرف دیگر وجود ندارد و هیچ منفعتی برای استیضاح کنندگان از قبل این موضوع متصور نیست.

مطهری گفت: ما حتی آرزو داریم که مرتضوی از همه اتهامات وارده در پرونده‌های متعدد قضایی تبرئه شود.

نماینده مردم تهران گفت: گاهی گفته‌اند که این اقدام با ضرورت تعامل مجلس و دولت سازگار نیست و موجب واگرایی مجلس و دولت می‌شود. پاسخ این است که آیا مقصود از تعامل برای اجرای قانون است یا تعامل در قانون‌شکنی؛ نمی‌توانیم برای زیر پا گذاشتن قانون یکدیگر را یاری کنیم و آن را تعامل بنامیم. در این صورت مجلس فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد.

مطهری اضافه کرد: به تعبیر رهبر انقلاب نمی‌شود یک نفر بایستد و دیگری خود را با او هماهنگ کند. آنچه تعامل را عملی می‌کند محوریت قانون است؛ برخی‌ها هم می‌گویند که استیضاح یک وزیر در ماه‌های پایانی عمر یک دولت برای تضعیف دولت و بهره‌برداری سیاسی است؛ به این افراد باید گفت که پیروی از قرآن کریم واجب است که بر اساس آن باید از ظن و گمان بپرهیزند چرا که برخی از گمان‌ها گناه است و این افراد نباید به چیزی که علم و یقین ندارند در موردش صحبت کنند. در ضمن میان استیضاح یک وزیر به خاطر عملکرد ضعیفش و استیضاح به خاطر قانون‌ستیزی فرق است؛ اولی در ماه‌های آخر عمر دولت چندان صواب نیست اما دومی واجب عقلی است چرا که قانون جایگاه بالایی دارد.

نماینده تهران ادامه داد: مجلس به عنوان قانونگذار و پاسدار حرمت قانون نمی‌تواند پس از یک بی‌اعتنایی آشکار و مکرر به قانون سکوت کند چرا که سکوت مجلس به معنای صحه گذاشتن بر بی‌حرمتی به قانون است.

وی اضافه کرد: گاهی گفته می‌شود که اتهامات مرتضوی هنوز ثابت نشده و وی مجرم نیست در پاسخ می‌گوییم البته این ایراد به قوه قضائیه وارد است که چرا رسیدگی به پرونده‌های وی تعلل ورزیده اما طبق ماده ۱۲۴ قانون استخدام کشوری نصب قاضی تعلیق شده در مناصب دولتی ممنوع است؛ علاوه بر این چه اصراری است که افراد مسئله‌دار در پست‌های حساس به کار گرفته شوند.

مطهری اظهار داشت: شبهه دیگری که مطرح می‌شود این است که گفته‌اند پرداختن به موضوع انتصاب آقای مرتضوی دخالت در کار اجرایی و خارج از وظایف مجلس است. پاسخ این است که اگر مجلس بگوید آقای الف باید به جای آقای ب در یک پست نصب شود آیا دخالت در کار اجرایی خارج از وظایف و اختیارات مجلس است اما اگر بگوییم نصب یک شخص در یک پست خلاف قانون است عین وظیفه و در حیطه اختیارات اوست. پس مسئله این یک قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی بزرگ و حتی به سخره گرفتن قانون در طول چندین ماه رخ داده است؛ در اینجا مجلس چه باید بکند؟ آیا می‌تواند به بهانه تعامل یا پایان عمر دولت سکوت کند و استیضاح نکند؟ آن هم دولتی که در همین ماه‌های پایانی ظرف مدت کوتاهی ۲ وزیر را عزل کرده است.

مطهری ادامه داد: سعید مرتضوی در تاریخ ۲۰ مرداد ۸۹ به دلیل داشتن پرونده‌‌های متعدد در محاکم قضایی با حکم دادگاه انتظامی قضات از قضاوت تعلیق شد تا به اتهامات سنگین وی رسیدگی شود؛ پس از چندی وی از سوی وزیر کار به مدیر‌عاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شد که طبعا احتمال ایجاد مانع برای رسیدگی به اتهامات قضایی وی تقویت و نوعی دهن‌کجی به قوه قضائیه تداعی می‌شد.

وی گفت: دیوان عدالت اداری این حکم را خلاف قانون دانست و ابطال کرد؛ در اینجا به جای اینکه وزیر کار درخواست پیشنهاد فرد دیگری را برای مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی به هیئت امنای صندوق بدهد تا وی فرد جدید را به کار گیرد هیئت وزیران اساسنامه صندوق را تغییر داد و صندوق را تبدیل به سازمان کرد تا مرتضوی همچنان باقی بماند یعنی برای حفظ یک فرد اساسنامه یک نهاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی را تغییر دادند.

نماینده تهران ادامه داد: بعد از مدتی هیئت تطبیق مصوبات دولت با قانون این مصوبات هیئت وزیران را مغایر با قانون اعلام کرد و رئیس مجلس هم بر اساس عزل ۱۳۸ قانون این رای را تائید و به دولت ابلاغ کرد؛ بار دیگر منتظر بودیم تا وزیر فرد دیگری را با پیشنهاد هیئت امنای صندوق به سمت مدیر‌عاملی منصوب کند ولی مدتی گذشت و خبری نشد. بر همین اساس ما جمعی از نمایندگان به خاطر این قانون‌ستیزی مستمر بعد از حدود یک سال تصمیم به استیضاح وزیر کار گرفتیم و این در حالی است که مجلس هشتم اقدام به استیضاح کرد ولی از حسن ظن استیضاح‌کنندگان سوءاستفاده شد؛ پس از آنکه نامه استیضاح آماده شد به پیشنهاد رئیس مجلس نشستی با وزیر برگزار کردیم تا اتمام حجت شود؛ در آن جلسه که با حضور معاون نظارت مجلس برگزار شد وزیر گفت دو روز دیگر جلسه هیئت امنای صندوق تشکیل می‌شود و این مسئله را در آنجا حل می‌کنیم و مقرر و مکتوب شد که اگر تا آن تاریخ مدیرعامل جدید معرفی نشد نامه استیضاح اعلام وصول شود اما وزیر کار به جای آنکه از هیئت امنای صندوق درخواست معرفی فرد جدید کند از هیئت وزیران خواست که اختیارات، وظایف وی در صندوق تامین اجتماعی به معاون اول رئیس‌جمهور منتقل شود تا حکم سرپرستی مرتضوی توسط معاون اول صادر گردد یعنی فراری دیگر از اجرای قانون که فقط برای حفظ این فرد دارای چند پرونده قضایی انجام شد که البته رئیس مجلس هم این اقدام را غیرقانونی اعلام کرد و رئیس دیوان عدالت اداری نیز این مسئله را به سخره گرفتن قانون نامید.

مطهری ادامه داد: متاسفانه آقای شیخ‌الاسلامی مانند گذشته به این مسائل توجه نکرد و در نهایت طبق توافق قبلی نامه استیضاح اعلام وصول شد؛ آیا وزیری که به آسانی قانون را زیر پا می‌گذارد و اجازه می‌دهد قانون سبک شمرده شود صلاحیت ادامه کار را دارد و مجلس می‌تواند همچنان به او اعتماد داشته باشد و آیا رفتار وزیر محترم در این موضوع مصداق سخن رهبر انقلاب درباره قانون‌دانان قانون‌شکن نیست.

وی گفت: ممکن است گفته شود که وزیر تصمیم‌گیر نیست بلکه تصمیم‌گیر اصلی رئیس‌جمهور است که این عضو بدتر از گناه است؛ وزیری که قدرت مقاومت ندارد و زیر بار قانون‌ستیزی‌ می‌رود آیا صلاحیت مقام وزارت را دارد؟

وی گفت: ما هم می‌دانیم که رئیس‌جمهور نیز در مصاحبه تلویزیونی شهریور سال جاری به صراحت گفتند من قانونی را که خودم شخصا منطبق بر قانون اساسی بدانم اجرا می‌کنم اما آیا وزیر باید تسلیم باشد و اطاعت کند و وزیر نمی‌تواند به احترام قانون و به عنوان مبارزه با قانون‌ستیزی استعفا دهد.

مطهری اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی هر وزیری در مقابل رئیس‌جمهور و مجلس در چارچوب قانون پاسخگوست و باید به این مسئله توجه کرد؛ مشکل اساسی کشور ما تحریم‌ها و تهدید‌ها نیست و مردم ما این مسائل را بر اساس اعتقاد به اسلام و انقلاب اسلامی تحمل می‌کنند؛ مشکلی اساسی کشور ما قانون‌گریزی برخی مسئولان و احساس تبعیض میان شهروندان است.

نماینده مردم تهران گفت: وقتی مقامات اجرایی عالی قانون را اجرایی نکنند و یا آن را به سخره بگیرند مردم و جوانان ما چه نتیجه‌ای می‌گیرند آیا جز این است که می‌گویند قانون مهم نیست و می‌توان آن را اجرا نکرد؟

مطهری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: جناب آقای وزیر طبق آیات قرآن ناخشنودی از منتقدان آقای مرتضوی نباید جناب‌ عالی را از مسیر عدالت و قانون خارج می‌کرد چرا که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد و اگر دولت به عنوان متولی قانون پایه‌گذاری بی‌قانونی باشد دیگر نباید از مردم انتظار مراعات قانون را داشت.

شیخ‌الاسلام: به هیچ نماینده‌ای زنگ نزدم/ عثمانی: نیروهای شما زنگ‌بارانمان کردند


محمد‌ قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه مجلس) و در حین دفاع وزیر کار از عملکردش، طی تذکری به اظهارات شیخ‌الاسلامی واکنش نشان داد و گفت: آقای وزیر می‌گوید که به هیچ کدام از این استیضاح‌کنندگان زنگ نزده‌اند در حالیکه زیرمجموعه ایشان نمایندگان را زنگ‌باران کرده‌اند.

وی افزود: ایشان درست می‌گوید که به نمایندگان زنگ نزده‌اند اما نیروهای تحت امر ایشان که هم‌اکنون در صحن علنی هستند با نمایندگان تماس گرفتند و حتی آنها را زنگ باران کردند.

علی لاریجانی که در بین نطق وزیر کار به نماینده مردم بوکان اجازه تذکر داده بود در پاسخ به تذکر وی گفت: شما به آقای وزیر پاسخ می‌گویید در حالی که می‌توانید این کار را در آخر وقت انجام بدهید و این بحث شما نیاز به تذکر نداشت.


جلسه عصر استیضاح شیخ‌الاسلامی در مجلس آغاز شد 

نشست علنی نوبت دوم امروز(یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل پس از تنفس دو ساعته و برای ادامه رسیدگی به طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز شد.

در جلسه صبح امروز پارلمان احمد توکلی، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، علی مطهری، عبدالکریم حسین‌زاده، غلامرضا نوری، محمد قسیم عثمانی و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، به عنوان نمایندگان موافق استیضاح وزیر کار در صحن علنی سخنرانی کردند.

همچنین در نشست صبح امروز خانه ملت، وزیر کار به مدت حدود یک ساعت به سخنرانی پرداخت و سپس حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده تهران و عباس‌پور نماینده بوئین‌زهرا در مخالفت با استیضاح شیخ‌الاسلامی صحبت کردند.

در نشست عصر امروز خانه ملت، قرار است محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور برای دفاع از شیخ‌الاسلامی به سخنرانی بپردازد.





عملکرد مثبت مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی مستحق سرزنش است؟ 

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شاخص‌های سازمان تامین اجتماعی نسبت به سالهای گذشته روند رو به رشدی داشته است اظهار داشت: عملکرد مثبت ۱۱ ماهه مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی مستحق سرزنش است؟ 

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی درادامه جلسه استیضاح خود با اشاره به اینکه همه آنچه انجام داده‌ایم طبق مقررات بوده و ذره‌ای از آن عدول نکرده‌ایم،‌گفت: قانون فصل مشترک همه ماست و ما بر طبق این رویه حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر تصمیمی گرفته شد، برای اداره بهتر اموری که بر عهده ما نهاده شده،‌گفت: اگر برداشت کسی از قانون با برداشت ما تفاوت داشت، نباید به ما نسبت قانون شکنی دهند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در مورد رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: رئیس دیوان عدالت اداری حکمی داده و آن حکم نیز اجرا شده ؛اگر به قانون احترام می‌گذارید چرا معترض به حکم می‌شوید؟

وی با طرح این سؤال که آیا دیوان عدالت اداری از اقدامات ما بی‌خبر است، گفت: موضوعی که در دیوان عمومی عدالت اداری بررسی شد، از سوی اینجانب ابلاغ و اجرا شد و ما قانون را تفسیر به رای نکردیم.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه ما سابقه ۶ مدیرعامل پیشین صندوق تامین اجتماعی را بررسی کرده‌ایم، اظهار داشت: با قرائت شما از قانون صلاحیت ۵ نفر پیشین آنان نیز مورد سؤال است.

وی گفت: برداشت ما از قانون رشته تحصیلی و سابقه خدمت در رشته‌های مختلف بود و این رویه‌ای بود که در گذشته نیز سابقه داشت.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند اساسنامه صندوق تامین اجتماعی را اصلاح کرده و این کار را نیز انجام داد، گفت: دولت مسئولیت سنگین اجرایی کشور را بر عهده دارد و به جرات می‌توانم بگویم که ماده ۱۷ قانون نظام جامع اداری کشور را عمل کرده‌ایم، اگر شما برداشت دیگری از این قانون دارید، نمی‌شود اظهار کنید که ما قانون را دور زده‌ایم.

وی گفت: اگر ۱۱ ماه پیش راجع به صلاحیت آقای مرتضوی بحثی صورت می‌گرفت شاید می توانستید بگویید که ایشان هیچ سابقه‌ای در تامین اجتماعی ندارد اما امروز یک سابقه ۱۱ ماهه خوب را در کارنامه کاری ایشان می‌بینیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تمام شاخص‌های تامین اجتماعی نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر جامعه کارگری، کارفرمایان و بازنشستگان حامی اصلی این سازمان هستند. آیا این هیچ پیام مثبتی را در بر ندارد؟

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه ما توانستیم همه بدنه سازمان اجتماعی را همدل خود کنیم، گفت: آیا باید برای ایجاد این همدلی سرزنش شویم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه مطلق برای لغو استیضاح با هیچ احدی لابی نکرده‌ام، گفت: من به کار خودم چسبیده‌ام و در کارمان نیز بسیار موفق بوده‌ایم.


احمدی نژاد در صحن علنی مجلس :دولت قصد انجام کار غیرقانونی ندارد/ قانون تنظیم‌کننده روبط قواست 

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه قانون مهمترین امر و تنظیم کننده روابط است، اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا قانون در کشور اجرا شود. 

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان که برای استیضاح وزیر کار در مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، با اشاره به اینکه دیروز جنگده‌هایی رونمایی شد که در نوع خودش بی‌نظیر است، افزود: ۳-۴ روز قبل هم برای اولین بار موجود زنده به فضا فرستاده شد و به زنده به زمین برگشت.

وی افزود:به لحاظ تخصصی این کارها در مرزهای دانش صورت می‌گیرد، زیرا برای ارسال موجود زنده به فضا باید همه دانش‌ها و تخصص‌ها به کار گرفته شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه دوست داشتیم در دهه فجر برای موضوعات دیگری به مجلس بیاییم، اظهار داشت: امروز ۶-۷ ساعت است که در خدمت شما هستیم و بهتر بود که این ساعات در مورد مباحث اقتصادی با شما حرف می‌زدیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است، تصریح کرد: در موقع استیضاح وزرا و دولت نیز باید با حضور در مجلس از خود دفاع کنند و به نظر من استیضاح برای توضیح دادن است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه فاصله‌ای بین مجلس و دولت وجود ندارد، اظهار داشت: من به عنوان کوچکترین ملت به همه شما ارادت دارم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قانون مهمترین امر و تنظیم کننده روابط است، اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا قانون در کشور اجرا شود و البته همه ما با هم هستیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه مسائلی را که در ادامه می خواهم مطرح کنم، ارتباطی به رابطه دولت و مجلس ندارد، تصریح کرد: این مسائل از جمله استیضاح از مسائل مهم کشور است که نباید به آنها بی توجهی کنیم ؛ البته تنظیم روابط از مسیر خودش خارج شده است که باید در این زمینه نیز چاره ای بیندیشیم.

رئیس جمهور با اشاره به جلسات مشترکی که بین مجلس و دولت برگزار شده است گفت: اخیرا جلساتی بین دولت، اقتصاد دانهای دولت، رؤسای کمیسیون های مجلس، هیئت رئیسه و ... برگزار شده است و در مورد مباحث اقتصادی در این جلسات صحبت کرده ایم که توافق هایی نیز برای حل مشکل کاهش قدرت خرید دهقان صورت گرفته است که انشاالله از اول اسفندماه اجرا خواهیم کرد.

احمدی نژاد در مورد استیضاح وزیر کار نیز گفت: من نمی‌گویم که استیضاح کنندگان اشتباه می‌کنند. بلکه بحث‌های فراتر از استیضاح را مطرح می کنم. زیرا ما در یک جبهه و با هم هستیم و اینگونه نیست که دولت و مجلس بگویند که می خواهیم برای خود کار کنیم تا بتوانند جدای از هم کار کنند.

رئیس جمهور در مورد وزیر کار گفت: آقای شیخ الاسلامی بهترین نیرو است و در هر جایی که فعالیت می کند به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. ما باید شکرگزار باشیم که خدا چنین خادمانی را به ما داده است که عمرشان را برای خدمتگزاری می گذارند.

احمدی نژاد با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم خلاف قانون را انجام دهیم و باید مشکلات را پیدا کنیم، اظهار داشت: خواسته ما، شما و ملت و مردم باید از طریق دولت عملیاتی شود و اگر مردم، ما و شما هم راستا باشیم، سرعت پیشرفت بالا می رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشور تحت وسیع ترین فشارها از طرف بیگانه است گفت: باید دست در دست هم دهیم که تا باری را از روی دوش مردم برداریم.

وی افزود: همچنین فشارهایی که از داخل وارد می شود در حال حاضر با بیرون برابری می کند که باید آنها را بشناسیم.




لاریجانی به احمدی‌نژاد اجازه صحبت نداد/ احمدی‌نژاد مجلس را ترک کرد

بعد از اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی پاسخ مسائل مطرح شده از سوی رئیس جمهور را مطرح کرد، محمود احمدی‌نژاد از لاریجانی خواست تا به او هم اجازه صحبت دهد اما لاریجانی در پاسخ احمدی‌نژاد گفت که شما یک سری اتهامات را مطرح کردید و بنده هم جواب شما را دادم.

بعد از آن بود که احمدی‌نژاد به حالت اعتراض جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.


عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با رأی ۱۹۲ نماینده برکنار شد

نمایندگان مجلس با استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت کردند.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسینم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از حدود ۹ ساعت بحث و بررسی پیرامون طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ به عدم کفایت شیخ‌الاسلامی برای تصدی بر این وزارتخانه موافقت کردند.

از مجموع ۲۷۲ رای ماخوذه، نمایندگان با ۱۹۲ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۶ رای ممتنع با این استیضاح موافقت کردند.

طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه ۴ بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده بود.

http://hadidnews.com/vdca00n6.49nm615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما