تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۹
خریدهای نظامی دیوانه‌وار شیوخ عرب از بیم قدرت موشکی ایران

اگرچه شیوخ عرب سالیانه ده‌ها میلیارد دلار خود را به صرف خریدهای تسلیحاتی می‌کنند،‌ با این حال هنوز بر این باورند که این تسلیحات توان مقابله با قدرت موشکی را ندارند. 

به گزارش حدیدنیوز، «مایکل آیزنشتات»،‌ کارشناس برجسته امور ایران در گزارشی که روزنامه «ورلد تریبیون» آن را منتشر کرد، به میلیاردها دلاری اشاره می‌کند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شکلی بی‌سابقه و دیوانه‌وار به خرید تسلیحات نظامی مانند جنگنده‌ها و سیستم دفاع موشکی و غیره اختصاص می‌دهند تا به گمان خود با «تهدیدات ایران» مقابله کنند. 

این نکته‌ای است که مراکز تحقیقاتی و اندیشکده‌های آمریکایی راستگرای همپیمان رژیم صهیونیستی نیز به آن اشاره کرده و تاکید می‌کنند، در شرایطی که بحران اقتصادی به شدت غرب را درگیر خود ساخته یکی از راه‌های مقابله با این بحران بازی با برگه تهدید ایرانی و تشویق بیش از پیش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خریدهای تسلیحاتی از غرب است. 

مایکل آیزنشتات در این ارتباط می‌نویسد: با وجودی‌که درخواست‌های خریدهای تسلیحاتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به رقم ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، با این حال به نظر نمی‌رسد که این خریدها توان مقابله با موشک‌‌های ایرانی را داشته باشند. 

در راستای این تحریک‌ها اندیشکده خاورمیانه واشنگتن اظهار می‌کند که اعضای شورای همکاری خلیج فارس تاکنون نتوانسته‌اند، به اندازه کافی و مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات ایران به موشک‌ها و سیستم‌های دفاع موشکی دست یابند. 

در حالی‌که ایزنشتات در گزارش خود تاکید می‌کند،‌ حتی اگر این کشورها به سیستم‌های آمریکایی دفاع موشکی دست یابند،‌ باز نمی‌توانند خود را در برابر قدرت موشکی ایران در امان نگه‌دارند. 

وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر آمریکا و بسیاری از همپیمانان آن در منطقه خلیج فارس بر سیستم‌های موشکی پیشرفته‌ای دست یافتند،‌ با این حال این کشورها احساس می‌‌کنند که دستیابی به این میزان از تسلیحات نیز نمی‌تواند رضایت و امنیت خاطر آنها را فراهم کند.
 
به عنوان مثال تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که عربستان سعودی طی سال‌های اخیر تلاش بسیاری کرده تا شبکه BMD PAC-۳ خود را در راستای این تهدیدات واهی تقویت کند، در حالی‌که امارات متحده عربی خواستار خرید سیستم‌های موشکی (THAAD) شده که در سطوح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، قطر نیز درحال بررسی خرید این سیستم موشکی است. 

در حالی‌که ترکیه یکی از مهمترین همپیمانان آمریکا در خاورمیانه فاقد تمام این سیستم‌های دفاعی است و تنها در این اواخر برای مقابله با خطر موشکی سوریه از ناتو درخواست کرده تا سیستم موشکی پاتریوت را در مرزهای این کشور با سوریه نصب کند. 

در ادامه ایزنشتات به نیروهای نظامی آمریکایی منتشر و مستقر در منطقه برای به اصطلاح مقابله با تهدیدات موشکی ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: هم اکنون سه ناو و رزم‌ناو از نوع «ایجسی» در خلیج فارس مستقر است که وظیفه حمایت و اسکورت کشتی‌ها و هواپیماهایی را دارد که در این منطقه درحال تردد هستند و حدود ۱۲۲ موشک از نوع SM-۲ و المدمرات حدود ۹۰ موشک از انواع دیگر را حمل می‌‌کنند. 

این درحالی است که دو ناو دیگر هم در دریای مدیترانه مستقر است و این جدای از سیستم‌های دفاع موشکی (PAC-۳) که در بحرین و کویت و قطر و امارات استقرار یافته‌اند. با تمام این تفاسیر دست‌کم چهار کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به تازگی درخواست خرید سیستم موشکی PAC-۲ را داده‌اند. 

با این حال و با وجود تمام خریدهای صورت گرفته هنوز احساس می‌کنند که توان مقابله با موشک‌های ایرانی را ندارند،‌ موضوعی که مورد استقبال غرب و آمریکا قرار گرفته است.

http://hadidnews.com/vdcdjk0f.yt0kk6a22y.html
منبع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما