تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۳
اصلاح‌‌طلبان در زمينه مسائل اقتصادی همواره درصدد مخالف‌خوانی هستند.
وعده‌های تبليغاتی مانعی برای فاز دوم هدفمند سازی يارانه‌ها است

اعتمادی كه در دور اول نسبت به دولت در زمينه هدفمندسازی وجود داشت و موجب مشاركت عمومی شد به دليل حمايت دولت از جريان انحرافی صدمه ديده است.
محمدحسن قديری ابيانه، سفير پيشين ايران در مكزيك و كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با حديد نيوز در مورد مسئله هدفمندسازی يارانه‌ها و چالش‌های پيش‌رو گفت: زمان اصلاحات دولت و مجلس ششم در دست اصلاح‌طلبان بود و اگر می‌خواستند، می‌توانستند اصلاحات اقتصادی و هدفمند‌سازی يارانه‌ها را اجرا كنند اما ارزيابی آنها اين بود كه هرچند هدفمندسازی به نفع ملت است اما بيم داشتند كه اگر اين كار بزرگ را اجرا كنند محبوبيتشان خدشه‌دار شود.
وی افزود: آنها محبوبيت خود را بر مصلحت كشور ترجيح دادند به نحوی كه در پايان ۸ سال اصلاحات، آقای خاتمی گفت، نارحت هستم نتوانستم يارانه‌ها را هدفمند كنم و ايشان به درستی اين كار اذعان داشتند، حتی لفظ هدفمندسازی برای اولين بار در دولت ايشان مطرح شد و قبلا از لفظ حذف يارانه‌ها صحبت می‌شد.
سفير پيشين ايران در مكزيك عنوان كرد: متاسفانه دولت اصلاحات حاضر نشد مصلحت مردم را مدنظر قرار دهد و خوشبختانه دولت آقای احمدی‌نژاد اين كار را انجام داد و از آن حمايت كرد، نفس هدفمندسازی را همه قبول دارند، اما در رابطه با راهكار و نحوه هزينه كردن ثروتی كه از محل حذف يارانه‌های سوخت تامين می‌شود اختلاف‌نظر وجود دارد.
اين كارشناس مسائل استراتژيك افزود: در مرحله اول هدفمندی يارانه‌ها و پرداخت يارانه نقدی به مردم البته اشكالاتی وجود دارد اما قابل مقايسه با وضعيت قبل از هدفمندی يارانه‌ها نيست و ما گام بزرگی را برای عدالت اجتماعی برداشتيم، خوشبختانه بر خلاف تصوری كه برخی داشتند كه هدفمندی يارانه‌ها موجب از دست دادن محبوبيت می‌شود، اين بار ارزيابی اين است كه هدفمندی محبوبيت به دنبال دارد.
وی با بيان اينكه برخی از اهداف دولت در برخی وعده‌دادن‌ها تبليغاتی است، گفت: دولت در مرحله دوم با وعده ۵ برابر كردن يارانه‌های نقدی و يا حتی دادن هز ار متر زمين و وعده ۲۰ هكتار زمين به هر خانوار از ۱۵ خانوار ايرانی اهداف تبليغاتی را نيز دنبال می‌كند و حتی وعده‌های نشدنی نيز می‌دهد.
سفير پيشين ايران در مكزيك عنوان كرد: ما مشاهده می‌كنيم حتی برخی نامزدهای احتمالی رياست جمهوری دادن پول‌های زياد به جوانان را مطرح كردند كه اين مسئله صرفا تبليغاتی است و به اصل هدفمندسازی يارانه‌ها لطمه زده است، اعتمادی كه در دور اول نسبت به دولت در زمينه هدفمندسازی وجود داشت و موجب مشاركت عمومی شد به دليل حمايت دولت از جريان انحرافی صدمه ديده است.
وی با ذكر اينكه زمينه برای اجرای مرحله دوم هدفمندسازی به خاطر اين آسيب كمتر از گذشته است، افزود: احساس می‌شود در كنار اصلاحات اقتصادی اهداف تبليغاتی نيز مطرح است و اين نظر وجود دارد كه از بهترين روش‌ها به دليل مسائل تبليغاتی در زمينه هدفمندسازی صرف‌نظر می‌شود.
سفير پيشين ايران در مكزيك گفت: پرداخت نقدی به مردم هميشه بهترين روش نيست، روش‌های ديگری وجود دارد كه مردم از آن نفع خواهند برد و كشور بيشتر پيشرفت می‌كند.
وی اظهار كرد: اگر صرفا بحث منافع كشور و نه بحث تبليغات انتخاباتی در ميان بود، شايد مانعی برای اجرای مرحله دوم پيش نمی‌آمد و كشور فايده زيادی می‌برد.
سفير پيشين ايران در مكزيك با اشاره به نيات اصلاح‌طلبان در زمينه مسائل اقتصادی گفت: جناح‌های به اصطلاح اصلاح‌‌طلب كه همواره درصدد مخالف‌خوانی هستند از هرفرصتی برای جوسازی استفاده می‌كنند و تبليغاشان صادقانه نيست و مغرضانه و با هدف انتخاباتی است

http://hadidnews.com/vdcirpaz.t1awv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما