تاریخ انتشار :شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۷
شیطنت کویتی‌ها در ندادن مجوز عبور هواپیمای ایرانی از مرز هوایی این کشور برای ادامه سفر به سودان، سوالات متعدد خبرنگاران در مورد موضع ایران در خصوص سوریه از جمله حاشیه‌های سفر چهار روزه رییس مجلس به سودان به شمار می‌آید.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایسنا، کشور سودان در منطقه شمال شرق و شاخ آفریقا واقع شده که با کشورهای مصر، لیبی، چاد، سودان جنوبی، ایتوپی و اریتره مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور خارطوم است که شامل سه منطقه ام‌درمان، خارطوم بحری و خارطوم می‌باشد که به مجموعه آن پایتخت ملی گفته می‌شود، دو رود بزرگ نیل آبی و نیل سفید نیز این سه بخش را از یکدیگر جدا می‌کند.

احمدابراهیم الطاهر رییس مجلس ملی سودان است که مقر پارلمان این کشور در خارطوم به نام مجلس ایالتی می‌باشد.

روابط دوجانبه ایران و سودان بعد از حرکت نظامی ژنرال عمر حسن احمد البشیر علیه صادق المهدی در ۱۹۸۹ که از آن به انقلاب نجات ملی یاد می‌شود روند صعودی پیدا کرد به طوری که هم‌اکنون مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را از سوی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و از سوی سودان، وزارت همکاری‌های بین‌المللی به عهده دارد. همچنین کمیته سیاسی مشترک میان دو کشور به ریاست معاون وزارت خارجه کشورمان و قائم مقام وزارت خارجه سودان است که تاکنون ۱۰ اجلاس در تهران و خارطوم برگزار شده است که دهمین اجلاس آن در خلال سفر آذرماه ۸۹ دکتر سلیمان‌پور معاون آفریقایی وزارت خارجه به خارطوم تشکیل شد.

بعد از سفر رییس‌جمهور سودان به ایران بر اساس دعوت همتای ایرانی در تیرماه سال ۹۰ در راس یک هیات ۴۰ نفره به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم و مذاکرات دوجانبه بود که رییس‌جمهور در مهر ماه سال ۹۰ به دعوت همتای خود به این کشور سفر کرد و بعد از آن نیز عمر البشیر در شهریور ماه سال جاری برای شرکت در سران جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرد.

سفر چهار روزه رییس مجلس شورای اسلامی به خارطوم پایتخت سودان به منظور شرکت در هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی حاشیه‌هایی داشت که در زیر می‌خوانید:

*یک روز قبل از سفر رییس قوه مقننه، سه نماینده مجلس متشکل از کاظم جلالی نماینده شاهرود، سکینه عمرانی نماینده سمیرم و عبدالله‌زاده نماینده طبس به سودان سفر کرده بودند تا در کمیته‌های مربوطه شرکت کنند.

*رییس مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه اول بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ به همراه حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب و هیاتی متشکل از قشقاوی معاون وزیر امور خارجه، شیخ‌الاسلام مشاور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از خبرنگاران به سودان سفر کرد.

*هواپیمای حامل هیات ایرانی باید از کشورهای کویت، عربستان و همچنین دریای سرخ عبور می‌کرد تا به سودان می‌رسید پروازی که زمان آن چهار ساعت و نیم تخمین زده شده بود اما در حالی که هواپیمای ایرانی قصد عبور از مرز هوایی کویت را داشت، این کشور اجازه عبور به این هواپیما را نداد. شیطنت کویتی‌ها علیرغم هماهنگی‌های قبلی باعث شد که هواپیما نیم ساعت مرز هوایی ایران، حد فاصل بین دو کشور ایران و کویت را پرواز کند تا مجوز ورود صادر شود. این موضوع باعث شد که پرواز پنج ساعت به طول انجامد.

*در خلال سفر هیات ایرانی به سودان، رییس مجلس شورای اسلامی خوش و بشی با اعضای هیات همراه کرد و چند دقیقه با همه به گپ و گفت‌وگو پرداخت.

*هواپیمای ایرانی ساعت ۲۰:۳۰ شب به وقت محلی به ساعت ۲۱ به وقت تهران وارد شد که رییس مجلس با استقبال الطاهر، رییس مجلس سودان، وارد خاک سودان شد که به محض ورود در کنفرانسی خبری بین خبرنگاران سودانی و ایرانی به تشریح دلایل سفرش به این کشور پرداخت.

*رییس مجلس و هیات همراه به محض ورود به سودان در سفارت ایران در این کشور برای شرکت در ضیافت شام حضور پیدا کردند و لاریجانی در بین ایرانیان مقیم سودان با تبریک ایام فرخنده آغاز زعامت حضرت مهدی (عج) به روابط مثبت دو کشور ایران و سودان اشاره کرد.

*در استقبال از هیات‌های پارلمانی شرکت‌کننده در اجلاس، گروه‌های محلی به شادی و پایکوبی طبق رسوم خود می‌پرداختند.

*دومین روز سفر رییس قوه مقننه همزمان با افتتاحیه هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی بود که در مراسم افتتاحیه معاون اول رییس‌جمهور و رییس مجلس سودان و رییس مجلس شورای اسلامی به همراه برخی از روسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی به اظهارنظری پیرامون مسائل مختلف بخصوص مسائل منطقه، بیداری اسلامی، سوریه و تاکید بر وحدت بین مسلمانان پرداختند.

*رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه با تاکید بر همبستگی و وحدت میان مسلمانان گفت که ایران با هرگونه دخالت نظامی در کشورهای در حال تحول مخالف است و همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر پایه آرمان‌های امام خمینی(ره) از بدو نهضت اسلامی ایران منادی وحدت همه مسلمانان بوده است و همه پیروان حضرت محمد بن عبدالله (ص) را برادران دینی و ایمانی خود می‌داند.

*در حاشیه این اجلاس رییس مجلس با روسای مجالس ترکیه، مصر و کویت دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه‌ای داشت و در آن پیرامون مسائلی همچون افزایش همکاری‌ کشورهای حوزه خلیج‌فارس با یکدیگر، مساله سوریه و سایر مسائل مهم بین دو کشور گفت‌وگویی انجام شد.

*همچنین در دومین روز سفر رییس مجلس شورای اسلامی، لاریجانی با شبکه تلویزیونی العربیه گفت‌وگویی پیرامون موضع ایران در خصوص سوریه داشت که در آن تاکید کرد که ایران ضمن مخالفت با دخالت نظامی درکشور سوریه، معتقد است که باید با گفت‌وگو، اصلاحاتی در سوریه انجام شود.

*آخرین برنامه رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفر خود بازدید از پروژه ساخت پل بر روی رود نیل بود که این پروژه توسط شرکت مهندسی ایرانی انجام می‌شود که رییس مجلس در جریان پیشرفت کار قرار گرفت.

*سومین روز سفر رییس مجلس شورای اسلامی به حضور در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی اختصاص داشت که در این مراسم نیز لاریجانی ابراز امیدواری کرد که برگزاری اینگونه اجلاس‌ها باعث همبستگی بیشتر بین مسلمانان شود.

*در خلال برگزاری مراسم اختتامیه، ایران نسبت به سخنان رییس مجلس امارات اعتراض کرد. رییس مجلس امارات در اولین روز این مراسم ادعا کرده بود که مساله جزایر سه‌گانه امارات باید از سه طریق گفت‌وگوی دوجانبه، حضور شخصیت‌های بین‌المللی و دادگاه‌های بین‌الملل حل شود که ایران با استفاده از حق جواب، برای پاسخگویی به این ادعاها و با بهره‌گیری از دیپلماسی قوی در آخرین لحظات برگزاری اجلاس تاکید کرد که سه جزیره وجود ندارد تنها یک جزیره خلیج‌فارس وجود دارد و ایران آمادگی دارد که برای حل سوءتفاهمات در مورد این موضوع به گفت‌وگویی دوجانبه با کشور امارات بپردازد.

*در مراسم اختتامیه بیانیه‌ای با ۱۷ بند به تصویب کشورهای عضو اتحادیه رسید که یکی از بندهای آن حمایت از فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورهای جهان اسلام است، بندی که به پیشنهاد ایران به تصویب رسیده است و در آن بر لزوم محکومیت ترور دانشمندان هسته‌یی تاکید شده است.

*از بندهای مهم قطعنامه پایانی می‌توان به لزوم مقابله با اهانت به پیامبر اکرم (ص)، مساله فلسطین، تحکیم، همبستگی و وحدت میان مسلمانان، مبارزه با تروریسم و ... اشاره کرد.

*سودان تا سال ۲۰۱۴ ریاست اتحادیه بین‌المجالس را بر عهده دارد و بعد از آن این اجلاس در بورکینافاسو برای سپردن ریاست یک ساله به این کشور برگزار می‌شود.

*در خلال برگزاری مراسم اختتامیه، لاریجانی در کنفرانس خبری با حضور رسانه‌های مختلف حضور پیدا کرد و به پرسش‌های متعدد آنها در مورد موضع ایران در قبال سوریه، مساله هسته‌یی و روابط ایران و سودان، هم‌پیمانان ایران در بین کشورهای عربی و پاسخ ایران در مقابل حمله احتمالی آمریکا به سوریه و مواردی دیگر پاسخ داد.

*در شرایطی که لاریجانی در کنفرانس خبری حضور داشت، از او خواسته شد تا مجدد به مراسم اختتامیه برای بیان اظهارات خود بپردازد که او به همین دلیل از خبرنگاران عذرخواهی کرد و وقتی که مجدد به کنفرانس خبری بازگشت از آنها پرسید که آیا سوال دیگری ندارید که به دلیل سکوت خبرنگاران گفت که انگار سوال دیگر باقی نمانده است!

*یکی از سوالات خبرنگاران در خصوص حضور زنان در ایران در عرصه‌های اجتماعی بود که لاریجانی در پاسخ گفت: زنان در ایران آنقدر در مشاغل مختلف وکارهای علمی حضور دارند که باید فکری برای مردان کنیم که این پاسخ موجب خنده خبرنگاران شد.

*لاریجانی همچنین در واکنش به یکی از پرسش‌ها مبنی بر اینکه پاسخ ایران به حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته‌یی ایران چه خواهد بود، گفت که اگر آمریکایی‌ها مختصر عقلی داشته باشند از عکس‌العمل ایران می‌ترسند چون پاسخ ایران به آنها گزنده خواهد بود.

*در خلال سفر رییس مجلس شورای اسلامی به سودان، خبرنگاران در سوالات مختلفی مدام از او در مورد موضع ایران در خصوص سوریه می‌پرسیدند که لاریجانی هر بار تکرار می‌کرد که موضع ایران مخالفت با تحرکات نظامی در سوریه است ولی به اصلاحات معتقد می‌باشد.

*همچنین در سومین روز سفر رییس مجلس لاریجانی با حضور در محل دفتر ریاست‌جمهوری سودان و مجلس ملی این کشور، با رییس مجلس سودان و معاون اول رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگویی دوجانبه داشت که در آن بر لزوم افزایش همکاری اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

*در زمان حضور هیات همراه لاریجانی در محل مجلس ملی کشور سودان، خبرنگاران به همراه نمایندگان از مجلس این کشور بازدید کردند.

*عمر البشیر رییس‌جمهور سودان، به دلیل شرکت در اجلاس همکاری‌های اقتصادی سران کشورهای عربی در عربستان، در کشور خود برای شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی حضور نداشت اما به محض رسیدن به خارطوم یعنی در روز سه‌شنبه سوم بهمن، دیدار و گفت‌وگویی دوجانبه با رییس مجلس شورای اسلامی در ساعت ۲۱ شب برگزار کرد. در این دیدار نیز ضمن گفت‌وگو در خصوص مسائل مختلف منطقه و جهان اسلام، بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تاکید شد.

*از دیگر برنامه‌های سفر رییس مجلس شورای اسلامی، دیدار با نخبگان سودانی بود که در این دیدار از آنها برای حضور در ایران دعوت شد.

*رییس مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه ۴ بهمن در ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه به وقت خارطوم و ۱۴:۱۵ دقیقه به وقت ایران، سودان را به مقصد تهران ترک کرد که در مراسم بدرقه نیز رییس مجلس سودان حضور داشت.

*هواپیمای حامل رییس مجلس و همراهان ایرانی در راه بازگشت نیز از مرز هوایی کشورهای سودان، دریای سرخ و کویت گذشتند و وارد مرز هوایی ایران شدند البته این بار کشور کویت شیطنتی انجام نداد و هواپیمای حامل رییس‌مجلس و هیات همراه توانست به راحتی از این مرز عبور کند، سفری که حدود چهار ساعت به طول انجامید.

*رییس مجلس شورای اسلامی در ساعت ۱۸:۱۵ با استقبال سه معاونت اجرایی، نظارت و تنقیح قوانین وارد فرودگاه مهرآباد شد و در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفر خود پرداخت. http://hadidnews.com/vdcdkf0f.yt0kx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما