تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۵
اردوغان "نخست‌وزیر ترکیه" در گفتگو با سی ان ان /

غرب باید نظر آیت‌الله خامنه‌ای را بپذیرد

نخست‌وزیر ترکیه، غرب را مانع توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و عامل تعلیق «توافق سه جانبه تهران» معرفی کرد.
غرب باید نظر آیت‌الله خامنه‌ای را بپذیرد
به گزارش حدیدنیوز، رجب طیب اردوغان در گفت وگو با شبکه سی ان ان با این پرسش مواجه شد که «ترکیه تا چندی پیش تلاش کرد تا نقش یک پل و میانجی بین ایران و غرب را ایفا کند و اکنون بر سر برنامه هسته ای بحران بوجود آمده است. آیا اسرائیل بر سر برنامه هسته ای ایران، به ایران و یا تأسیسات هسته ای آن حمله خواهد کرد؟»

اردوغان در پاسخ گفت: «بگذارید در اظهاراتم صریح باشم، تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر توانایی نظامی هسته ای ایران و اینکه چه مدت زمان تا مسلح شدن به سلاح اتمی و نظامی شدن برنامه هسته ای باقی است، وجود ندارد.»

وی به گفت وگوی خود با رهبری ایران اشاره کرد و گفت آیت الله خامنه ای ساخت سلاح اتمی را برخلاف باورهای دین اسلام که منجر به کشته شدن هزاران نفر می گردد، می داند.

امانپور با قطع اظهارات اردوغان از وی پرسید که آیا به این گفته باور دارد؟ نخست وزیر ترکیه با صراحت گفت: آنچه که ایران می گوید لازم است که باور داشت.

اردوغان سپس با گله از غرب گفت: پیشتر ترکیه و برزیل بر سر برنامه هسته ای ایران نقش میانجی را ایفا کردند که با تنظیم چارچوبی در ارتباط با غنی سازی موفق به امضای پروتکلی ابتکاری شدند. در مورد امضای این پروتکل و موفقیت به دست آمده، با سازمان ملل و دوستان غربی خود صحبت کردیم اما این ابتکار عمل مورد ملاحظه و حمایت قرار نگرفت.

وی گفت چنانچه پروتکل تهران مورد توجه و ملاحظه قرار می گرفت آنگاه تمام روند غنی سازی تحت کنترل بود و ایران با تلاش خستگی ناپذیر به این میزان از توانایی هسته ای دست نمی یافت.

امانپور پرسید در نهایت چه خواهد شد؟ اردوغان گفت: «آنچنانکه در مورد حمله اسرائیل به ایران سؤال کردید، من باور ندارم که اسرائیل به ایران حمله کند. این امر فاجعه بار است و چهره منطقه را عوض می کند. این امر برای اسرائیل مصیبت بار خواهد بود. اما با وجود لفاظی های تند چنین چیزی رخ نخواهد داد. منطقه نیازمند صلح و ثبات و پیشرفت است.
http://hadidnews.com/vdcaeyn6.49new15kk4.html
منبع : کیهان
نام شما
آدرس ايميل شما