تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۲
۵۱ و ۴۹ و اگر صاحب توپ بودن تیمی زیاد به چشم بیاید عددها به ۵۵ و ۴۵ هم می رسند.
صدا و سیما همچنان دروغ می گوید
به گزارش حدیدنیوز، کاری نمی شود کرد وقتی صداوسیما تنها متولی پخش زنده بازی های لیگ برتر است. دستگاه عریض و طویلی که هیچ توجهی به انتقادات نمی کند و تلاشی هم برای بهبود کیفیت برنامه هایش انجام نمی دهد. از آن مهمتر این که، هیچ حساسیتی به دروغ ندارد و با خیال راحت آمار اشتباه به خورد تماشاگر می دهد.

کارگردانان پخش مستقیم بازی ها، علاقه زیادی دارند به تبعیت از شبکه های حرفه ای تلویزیونی دنیا، بعد از پایان بازی آمار مرتبط با آن را ارائه دهند.
 
آماری که چند باری هم در بازی‌های گذشته ثابت شد که اشتباه است و نشان‌دهنده اتفاقاتی که در زمین افتاده است نیست. اولین بازی فصل استقلال در برابر آلومینیوم از جمله این بازی‌ها بود. حتی امیر قلعه‌نویی به آمار مالکیت توپ در این بازی استناد کرد تا بگوید تیمش بازی خوبی انجام داده است. این آمار مالکیت ۶۵درصدی را از آن استقلال می‌دانست.
 
شاید حساسیت‌هایی که با عدد مالکیت به وجود می‌آید باعث می‌شود که صدا و سیما این آمار را معمولا حدود ۵۰ درصد برای هر دو تیم اعلام کند. 

۵۱ و ۴۹ و اگر صاحب توپ بودن تیمی زیاد به چشم بیاید عددها به ۵۵ و ۴۵ هم می رسند. البته که به دلیل دشواری تعیین این عدد انتظاری برای صحیح اعلام شدن آمار مالکیت توپ وجود ندارد اما در بیشتر موارد آمارهای دیگری بازی هم اشتباه است.
 
آمارهایی نظیر تعداد آفسایدها، کرنرها، شوت‌های به دروازه، خطاها را هم که بیننده ساده تلویزیونی فقط با یک قلم و کاغذ می‌تواند آن‌ها را بشمارد. آماری که در پایان نیمه اول بازی داماش و فولاد در همین هفته گذشته اعلام شد نظیر همین آمارهای اشتباه است.
 
آماری که نشان می‌داد فولاد ۲ سانتر به دروازه داماش داشته است. دیدن نیمه اول بازی نشان می‌دهد که بختیار رحمانی به تنهایی ۶ بار سانترهای خطرناک به روی دروازه داماش داشته است. نوری، پورخسروانی، والی و جماعتی هم سانترهایی به روی دروازه داشته‌اند. تعداد خطاها در آمار سیما ۹ بوده است که سهم داماش از آن ۴ خطا بوده است اما تعداد خطاهایی که در بازی اتفاق افتاده است ۱۷ بوده است.
 
۲ خطای داسیلوا روی پورخسروانی و یک خطای او روی شهاب کرمی، ۲ خطای رحیمی روی پورخسروانی، ۲ خطای نظیف‌کار روی پریرا و خطاهای کبه، سهرابی و آبشک روی عبدالله کرمی، شریفات و شهاب کرمی تعداد خطاهای داماش را به ده می‌رساند.
 
شریفات دو بار روی داسیلوا و مختاری، عبدالله کرمی هم ۳ بار روی ابراهیمی و کبه و سهرابی، جماعتی روی ابراهیمی و پریرا روی سهرابی در مجموع ۷ بار خطا کرده‌اند. بازی از نگاه تلویزیونی ها آفساید نداشته است اما فولادی‌ها دو بار، یک بار جماعتی روی پاس شریفات و یک بار پریرا روی ارسال بختیار رحمانی در آفساید قرار گرفته‌اند. 

اشتباه بودن آمارهای شوت به دروازه و موقعیت‌های گل را می‌شود با متفاوت دانستن معیار‌ها توجیه کرد. 

اما با هر معیاری که تعداد شوت‌های داماش ۳ باشد فولادی‌ها بیشتر از دو بار در نیمه اول به سمت دروازه داماش شوت زده‌اند. تنها عددهای درست آمار تلویزیون خوزستان در این بازی تعداد کرنرها و کارت‌ها بود.
 
سیما تنها مرجعی است که آماری از بازی‌های لیگ برتر اعلام می‌کند اما تطبیق این آمارها با بازی‌ها نشان می‌دهد که روی این اعداد چندان نمی‌شود حساب کرد.
 
ناتوانی در ارائه آمار درست و اصرار بر ارائه آن سبب شده است که در هر بازی تلویزیون آمار دروغین به فوتبال‌دوستان بدهد. البته که رفتار مسئولان سیما تاکنون نشان داده است که این مسئله چندان برایشان مهم نیست.
http://hadidnews.com/vdci5raz.t1ap32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما