تاریخ انتشار :شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۵
نشست های خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در ترکیه حاشیه هایی به همراه داشت که حجاب خبرنگاران زن، نا آگاهی خبرنگاران از برخی موضوعاتی که سئوال می کردند و مشاجره های بین خبرنگاران ترک در نشست های خبری برخی از آنهاست.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در سفر یک هفته ای خود به ترکیه در ۴ نشست خبری حضور یافت، از تعدادی از رسانه های ترک دیدار کردو با مسئولین این رسانه های به گفتگو نشست . همچنین در نشستی با حضور سردبیران رسانه های مطرح ترک نیز به بحث و گفتگو پرداخت.

این نشست های خبری و دیدارهای حاشیه هایی را نیز به همراه داشت .

- مهمانپرست در شهرها ترابوزان، ارزروم، آنکارا و استانبول نشست خبری برگزار کرد. یکی از نکات قابل توجه در این نشستها تکرار سئوالات از سوی خبرنگاران بود. گاهی حتی در یک نشست یک سئوال چندین بار مطرح می شد و باوجود آنکه جواب ها تغییری نمی کرد اما خبرنگار بعدی همان سئوال را باردیگر تکرار می کرد.

-اغلب سئوالات خبرنگاران به بحران سوریه، اختلاف ایران و ترکیه در این زمینه، نصب موشک های پاتریوت و اظهار نظر مقامات نظامی ایران درباره ترکیه و اظهارات مقامات ترک درباره ایران بازمی گشت.

این سئوالات گاهی چالش هایی را نیز در نشست های خبری به همراه داشت. در نشست خبری ترابوزان یکی از خبرنگاران وقتی مهمانپرست در پاسخ به سئوالات مواضع ایران درباره ترکیه را مطرح کرد، او همچنان اصرار داشت که پاسخ خود را دریافت نکرده است. همین امر موجب اختلاف نظر این خبرنگار با خبرنگار دیگری شد ، به طوری که در حین نشست و در حالی که سخنگوی وزارت خارجه به سئوالات دیگر خبرنگاران پاسخ می داد، این دو با صدای تقریبا بلند با یکدیگر بحث می کردند.

این نشست خبری در کلوپ خبرنگاران در ترابوزان برگزار شد و البته در پایان نیز این کلوپ هدیه ای را به رسم یادبود به مهمانپرست اهدا کرد.

- نشست خبری در استانبول نیز حاشیه هایی را به همراه داشت. یکی از نکات جالب در مورد یکی از خبرنگاران بود که درباره مواضع مقامات نظامی ایران درباره ترکیه سئوال کرد و بر صحبت های فیروزآبادی ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأکید داشت. وقتی که سخنگوی وزارت خارجه درباره دلایل موضع گیری مقامات نظامی ایران توضیح داد، خبرنگار مجددا تأکید کرد که درباره فیروز آبادی توضیح ندادید. این موضوع باعث شد که سایر خبرنگاران و مهمانپرست برای خبرنگار توضیح دهند که فیروزآبادی یک مقام نظامی در ایران است که ظاهرا وی اطلاعی نداشت.

- خبرنگار دیگری ادعا کرد که به سوریه سفر کرده و با مردم شهر حلب صحبت کرده است و آنها علاقه ای به انتخابات ندارند. همین امر باعث شد که مهمانپرست از او سئوال کند که فکر می کنید چه اقدام دیگری باید صورت گیرد. خبرنگار گفت: نظر شخصی من این است که چون مردم قیام کردند برگزاری انتخابات ممکن نیست . با خیلی از مردم سوریه صحبت کردند و آنها مخالف هستند.

مهمانپرست پرسید: شما نظر اکثریت مردم را مطلع شدید و خبرنگار پاسخ داد: با ۱۰۰ نفر صحبت کردم. سخنگوی وزارت خارجه سئوال کرد می دانید جمعیت سوریه چند نفر است، از آنجا که خبرنگار این رقم را نمی دانست همه خبرنگاران تلاش کردند با کمک به یکدیگر ارقامی را اعلام کنند که در نهایت سخنگو خود اعلام کرد که جمعیت سوریه ۲۰ میلیون نفر است و رقم مد نظر شما اکثریت نیست. اما خبرنگار مذکور همچنان ادامه داد که این آمار بر اساس یک نظر سنجی است و سخنگو درباره تعداد مسلحان در سوریه سئوال کرد و خبرنگار دوباره پاسخ داد که در منطقه ای که سفر کرده است ۲۵۰ نفر بوده اند. مهمانپرست تأکید کرد اگر این تعداد ۲۰۰ هزار نفر هم باشند اکثریت مردم نیستند. اما ادامه تلاش خبرنگار برای پاسخ دادن به سخنگوی وزارت خارجه با اعتراض زیاد خبرنگاران دیگر ترک مواجه شد. آنها به اینکه وقت سئوالشان توسط یک نفر گرفته می شود اعتراض کردند و اجازه ادامه صحبت را به خبرنگار مذکور ندادند.

- اما در صبحانه کاری مهمانپرست با سردبیران رسانه ها با وجود آنکه بیش از ۳۰ سئوال مطرح شد ، به نظر می رسید سردبیران از مواضع سخنگوی وزارت خارجه مشکلی ندارند و اغلب پس از پایان جلسه خواستند که با مهمانپرست گفتگو کنندو سردبیران برای برقراری ارتباط با خبرنگاران ایرانی نیز مشتاق بودند و آدرس ایمیل خود را با خبرنگاران برای تبادل اطلاعات در آینده رد و بدل می کردند.

- نکته قابل توجه در این نشست ها حجاب زنان خبرنگار بود. سرکنسولگری ایران در استانبول به خبرنگاران زن در نشست های خبری روسری هدیه می دهد و نکته جالب اینکه آنها خود را بدون هیچ اجباری مکلف می دانند در کنسولگری ایران حجاب داشته باشند.

- نشست خبری مهمانپرست در استانبول در برخی از شبکه های تلویزیونی به صورت زنده پخش شد .

- یکی از خبرنگاران در نشست خبری استانبول به جای خلیج فارس از واژه جعلی استفاده کرد که حیدری ، سرکنسول ایران در استانبول به این مسئله اعتراض کرد و گفت : تنها یک نام بین المللی برای خلیج فارس وجود دارد که همه می دانند و آن خلیج فارس است و استفاده از هر نام دیگری کاملا اشتباه است. http://hadidnews.com/vdcezz8z.jh8xoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما