تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۳
انتخاب اول هر کارشناس داراي ۳۰ امتياز، انتخاب دوم داراي ۲۹ امتياز و به همين ترتيب انتخاب سي‌ام داراي يک امتياز بوده است.
۱۰ فوتباليست برتر ۲۰۱۲
به گزارش حدیدنیوز، سال ۲۰۱۲ با تمام فراز و نشيب‌هايش به روزهاي پاياني خود نزديک مي‌شود. نشريه بريتانيايي گاردين به همراه کارشناسان خود اقدام به انتشار ليست ۱۰۰ بازيکن برتر فوتبال جهان کرده است. گاردين در اين نظرسنجي از ۱۱ گروه مختلف حرفه‌اي در جهان فوتبال درخواست کرده تا ۳۰ بازيکن برتر خود را به ترتيب در اختيار اين نشريه قرار دهند. انتخاب اول هر کارشناس داراي ۳۰ امتياز، انتخاب دوم داراي ۲۹ امتياز و به همين ترتيب انتخاب سي‌ام داراي يک امتياز بوده است. در اين مطلب به بررسي ۱۰ بازيکن برتر اين ليست مي‌پردازيم.

۱۰. ادينسون کاواني (ناپولي- اروگوئه): اين مهاجم اروگوئه‌اي با به ثمر رساندن ۹۴ گل در ۱۹۲ بازي از زمان حضورش در سري A که به ۵ سال پيش برمي‌گردد خود را به عنوان يکي از بهترين گلزنان دنيا مطرح کرده است. لقبي که هواداران ناپولي به او داده‌اند به حق برازنده‌اش است؛ ال ماتادور! کاواني در فصل گذشته ليگ قهرمانان هم ستاره باشگاهش بود چراکه در ۲ بازي مقابل من‌سيتي و چلسي ۳ گل به ثمر رسانده بود.

۹. يحيي توره (منچسترسيتي- ساحل عاج): او از آن دست بازيکناني است که سبکي تازه را معنا کرد. روبرتو مانچيني، سرمربي سيتي درخصوص توره اين‌طور صحبت مي‌کند: «بازيکني مانند يحيي وجود ندارد.» فيزيک بدني و تکنيک منحصربه‌فردش توره را به مهاجمي مقتدر تبديل مي‌کند. از ديگر نکات مثبتي که مي‌توان در مورد اين بازيکن گفت اين‌که تکنيک خاص خود را با سرعت بالا در مي‌آميزد و ديگر هيچ کس جلودارش نيست. از زمان پيوستن او به سيتي، توره جايگاه محکمي براي خود در ليگ جزيره ساخته و اخيرا هم به عنوان بازيکن سال آفريقا انتخاب شد.

۸. آندرا پيرلو (يوونتوس- ايتاليا): شايد بتوان گفت چهره جديدي که براي خودش ساخته (پيرلو به تازگي صورت خود را اصلاح نمي‌کند) نشاني از تفکر و خردمندي هميشگي که در بازي پيرلو وجود دارد، باشد. پيرلو مي‌داند که چگونه زمان را مديريت کند. عملکرد اين بازيساز ايتاليايي در رقابت‌هاي يورو ۲۰۱۲ چيزي شبيه به جادو بود تا بازي؛ مشابه همان درخششي که در قهرماني آتزوري در جام‌جهاني ۲۰۰۶ داشت.

۷. رابين فن‌پرسي (منچستريونايتد- هلند): حتي زماني که از فاينورد به آرسنال نقل مکان کرد (سال ۲۰۰۴)، پيش‌بيني اين‌که مقصد آينده‌اش کجا خواهد بود سخت به نظر مي‌رسيد. در سال‌هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ درگير مصدوميت شد اما وقتي به ميدان برگشت در نبود تيري‌آنري به مهاجم اصلي آرسنال بدل شد. در اين تابستان هم سرالکس او را به اولدترافورد برد و عملکردش هر روز بهتر از ديروز مي‌شود.

۶. رادامل فالکائو (اتلتيکومادريد- کلمبيا): او را ببر لقب داده‌اند و اشتهاي سيري‌ناپذيري براي شکار توپ در لحظات حساس دارد. فالکائو از آن دست مهاجماني است که در صورت داشتن موقعيت مناسب از هر ۲ پا و سر خود بهترين استفاده را مي‌برد. او که به لحاظ فاصله دقايق گلزني از مهاجمان تراز اولي همچون مسي و رونالدو هم بالاتر است، ۵۰ گل در يک سال به ثمر رسانده که ۲۵ گل آن در اتلتيکو به ثمر رسيده است.

رادامل توانست با تيم باشگاهي خود ليگ اروپا را فتح کند و در سوپرجام اروپا هم با هت‌تريکش در نيمه اول بازي با چلسي، آبي‌ها را آزار داد. در حال حاضر هم تيم‌هاي مطرح فراواني در آرزوي به خدمت گرفتن مهاجم کلمبيايي اتلتيکو هستند.

۵. زلاتان ايبراهيموويچ (پاري‌سن‌ژرمن- سوئد): بازيکني جسور، گستاخ، باهوش، با قدرت بدني بالا که چشم‌هاي زيادي را به دنبال خود مي‌بيند. سال ۲۰۱۲ براي اين مهاجم سوئدي سرشار از اتفاق و فراز و نشيب بود؛ براي دومين مرتبه سري A را ترک کرد و به تيم متمول پاري‌سن‌ژرمن پيوست.

دستمزد فوق‌العاده بالاي ايبرا فرانسوي‌ها را تا حدودي در بحت و حيرت فرو برد اما به يک دليل به مسئله‌اي کاملا عادي تبديل شد؛ زلاتان اين فصل در بهترين فرم خود قرار دارد. قدرت رهبري او در کنار استعدادهاي فراوانش بسياري از منتقدان را خاموش کرد. او براي تيم ملي کشورش هم در رقابت‌هاي يورو خوش درخشيد.

۴. آندرس اينيستا (بارسلونا- اسپانيا): سرخيو راموس لقب خوبي به اينيستا داد: «روشن فکر، مردي با عصايي جادويي!» حساب اينيستا از سايرين جداست. بازي نرم و روان او آن‌چنان چشم‌نواز است که توانايي انجام کارهايي خارق‌العاده را به اينيستا مي‌دهد، کارهايي که کمتر بازيکني از پسش برمي‌آيد.

تابستان امسال عکسي از او منتشر شد که گوياي همه‌چيز بود: اينيستا در کمند ۷ مدافع ايتاليا قرار گرفت. آندرس اين موقعيت را «برخوردي تصادفي» مي‌داند اما مسلم بود که مدافعان آتزوري به شدت از او مي‌ترسند. هافبک کاتالان‌ها از چنان اعتماد به نفسي برخوردار است که هر مدافعي را مي‌ترساند. او گل پيروزي‌بخش تيم ملي اسپانيا در بازي فينال جام‌جهاني ۲۰۱۰ را هم به ثمر رساند.

۳. ژاوي (بارسلونا- اسپانيا): ژاوي هرناندس اعتراف مي‌کند که چند سال پيش بازيکني در معرض انقراض بوده است. به هر تيمي که پا مي‌گذاشت با مشکل کوتاهي قد و ضعف ماهيچه مواجه بود اما لوئيس آراگونس مسئوليت کنترل و مالکيت توپ در تيم ماتادورها را به ژاوي سپرد. پپ گوارديولا هم به طور همزمان همين شيوه را در بارسا پياده کرد و از آن زمان بود که هافبک ريزنقش کاتالان‌ها احيا شد. طي ۵ فصل گذشته مهم‌ترين پيروزي‌هاي فوتبالي از آن تيم‌هايي شده که ژاوي را در قلب خط هافبک خود داشته‌اند: ۲ قهرماني در ليگ قهرمانان، ۲ قهرماني در يورو و يک قهرماني در جام‌جهاني. او هميشه به دنبال فضايي خالي براي دادن پاس مي‌گردد.

۲. کريستيانو رونالدو (رئال مادريد- پرتغال): بدون‌شک هيچ بازيکني به جز کريس (حتي جورج بست) نمي‌توانست زجري که او در لباس يونايتد به رقبا داد را تکرار کند. مسلما او در رئال روزهايي به مراتب بهتر را سپري مي‌کند. درخششي به مراتب بهتر از زمان حضورش در يونايتد دارد، به خوبي در خلاف جهت بازي عمل مي‌کند و اشتياق فراواني براي گلزني دارد. هيچ بازيکن ديگري غير از ليونل مسي نمي‌تواند مانع از درخشش او در مستطيل سبز شود.

۱. ليونل مسي (بارسلونا- آرژانتين): تنها بازيکني که تمامي اعضا در اين نظرسنجي از او يک‌صدا به عنوان تک ستاره فوتبال نام بردند کسي نيست جز مهاجم ريزنقش آبي‌اناري‌ها. چطور مي‌شود که نخواهيم او را آقاي فوتبال دنيا بناميم؟ در حال حاضر بحث بر سر اين است که او بهترين بازيکن فعلي است يا اين‌که بايد او را بهترين بازيکن تمام ادوار بدانيم. اعجوبه آرژانتيني در ۴ سال اخير به حدي عالي ظاهر شد که تنها ۳بار پياپي جايزه توپ طلا را به نام خود زد. او در اين فصل از لاليگا با زدن ۹۱ گل رکورد گردمولر افسانه‌اي را هم پشت سر گذاشت. http://hadidnews.com/vdcjayev.uqethzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما