تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۷
بيمه بدنه اتومبيل يکي از بيمه هاي مهم و ضروري براي هر خودرو است، اگر شما هم قانع شديد براي اتومبيلتان بيمه بدنه بخريد پوشش هاي فرعي را حتي از پوشش هاي جزئي جدي تر بگيريد.
به گزارش حدیدنیوز، يکي از بيمه نامه‌هاي اختياري که در سال هاي اخير استقبال بيشتري از آن شده «بيمه بدنه اتومبيل» است، بيمه نامه اي که براي هر اتومبيلي يکي از ضروريات است.

اگر شما هم صاحب خودرويي هستيد توصيه ما اين است همين الان يک بيمه نامه بدنه خريداري کنيد و اگر بيمه بدنه داريد بيشتر در مورد آن بدانيد.

خيلي ها فکر مي کنند بيمه بدنه اتومبيل فقط مخصوص خساراتي است که در تصادف ها به آن وارد مي شود اين تصور کاملا اشتباه است، بيمه بدنه اتومبيل خودروي شما را در مقابل خطرهايي بيمه مي کند که شايد به آنها فکر هم نکرده باشيد.

* چرا بايد بيمه بدنه بخريم؟

از هرنظر که حساب کنيد به اين نتيجه خواهيد رسيد بيمه بدنه يک نياز اساسي براي هر خودرويي است با وضعيتي که در خيابان‌هاي شهرهاي مختلف کشور خصوصا کلان شهرها حاکم است هيچ کس نمي‌تواند مطمئن باشد از لحظه شروع به رانندگي تا رسيدن به مقصد تصادف نخواهد کرد.

شرايط جاده هاي بين شهري هم که نياز به تعريف ندارد، سرقت هاي جزئي و کلي، شکسته شدن شيشه، بلاياي طبيعي و... همه اين ها به صورت بالقوه امکان رخ دادن دارد و خودروي شما در معرض اين خطرات قرار مي گيرد.

بنابراين داشتن بيمه اي که اتومبيلتان را در مقابل اين خطرها و خطرهاي مشابه بيمه کند يک ضرورت است.

به طور کلي بيمه بدنه بيمه نامه اي است که خسارات وارده به اتومبيل شما را در مقابل خطراتي که تحت پوشش بيمه نامه هستند جبران مي کند.

آتش سوزي، صاعقه، انفجار، حادثه و سرقت کلي از جمله پوشش هاي اصلي و مهم تحت پوشش هستند.

همه شرکت هاي بيمه اي فعال در کشور در همه نمايندگي هاي خود اين بيمه نامه را ارايه مي کنند.

حق بيمه براساس قيمت اتومبيل شما در بازار تعيين مي شود و هر خودرويي بنابه قيمت و مدل و ارزش آن حق بيمه جداگانه اي خواهد داشت.

اين بيمه نامه اختياري است اما يکي از الزامات براي هر صاحب اتومبيلي به حساب مي آيد، پس از استعلام قيمت و با درخواست شما در محل دفتر نمايندگي بيمه يا محل کار و يا منزل بازديد از اتومبيل توسط کارشناس بيمه انجام خواهد شد و با پرکردن چند فرم صاحب بيمه نامه خواهيد شد.

اين همه ماجرا نيست، نکات ريزتري در مورد بيمه نامه بدنه وجود دارد که مي تواند به شما کمک کند بهترين استفاده را از آن بکنيد.

* پوشش هاي اضافي

شما زماني مي توانيد افتخار کنيد بيمه بدنه اتومبيل داريد که پوشش هاي اضافي آن را هم خريده باشيد.

يکي از نقاط ضعف اين بيمه نامه اين است که بعضي خطرات احتمالي مهم را در پوشش اصلي خود جا نداده اما شما مي توانيد با پرداخت حق بيمه اي جزئي اين خطرها را هم زيرپوشش قرار دهيد.

* سرقت در جاي قطعات و لوازم وسايل نقليه

اگر شما هم از نعمت پارکينگ اختصاصي بي بهره ايد يکي از خطرهاي مهم در کمين اتومبيل شما سرقت در جاي قطعات و لوازم است.

هر چند در بيمه بدنه سرقت کلي تحت پوشش است اما اگر مي خواهيد خيالتان از بابت سرقت درجاي قطعات هم راحت باشد بايد آن را به بيمه نامه اضافه کنيد.

چنانچه لوازم اتومبيل(بدون سرقت کلي خود اتومبيل) در حال توقف دزديده شود سرقت درجا (جزئي) محسوب مي شود.

در اين صورت بيمه گذار مي تواند هنگام صدور بيمه نامه درخواست پوشش سرقت در جاي براي لوازم معيني مانند (راديوپخش، رينگ، لاستيک و...) کند که پس از بازديد کارشناس با پرداخت حق بيمه جزئي قطعات و لوازم مورد نظر تحت پوشش بيمه سرقت درجا قرار خواهد گرفت.

ارزش مجموع لوازم و قطعاتي که تحت پوشش سرقت درجاي قرار مي گيرند از ۲۰ درصد کل سرمايه (اتومبيل مورد بيمه) تجاوز نخواهد کرد.

* شکسته شدن شيشه

شيشه ا تومبيل شما قرار نيست فقط در حوادث رانندگي بشکند، تغييرات دما و پرتاب شدن ناگهاني سنگ و اشيا و موارد بسيار ديگر ممکن است باعث شکسته شدن شيشه اتومبيل شود، شما هنگام خريد بيمه نامه مي توانيد اين موضوع را زيرپوشش بيمه قرار دهيد و حق بيمه اي که بابت آن مي پردازيد در يک سال کمتر از ۱۰ هزارتومان است.

* هزينه هاي توقف در تعميرگاه

يکي از بندهاي هيجان انگيز در اين بيمه نامه اين است که با پرداخت حق بيمه اضافي در حد ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان در صورتي که وسيله نقليه بيمه شده براي انجام تعميرات و بازسازي و انجام کارشناسي براي مدتي در تعميرگاه متوقف شود جيران هزينه هاي اباب و ذهاب، استفاده نکردن از اتومبيل آسيب ديده در مدت کار مفيد روي آن به عهده شرکت بيمه خواهد بود.

اين اتفاق در مورد بيمه نامه هر چندبار که اتفاق بيفتد شرکت بيمه موظف است به تعهداتش عمل کند.

* بلاياي طبيعي

با درخواست بيمه گذار و پرداخت حق بيمه مختصر خطرات ناشي از (سيل، زمين لرزه، آتشفشان) نيز مي تواند تحت پوشش بيمه بدنه اتومبيل قرار گيرد.

* خطرات مواد شيميايي

جبران خسارت ناشي از اسيد و رنگ و مواد شيميايي روي بدنه ا تومبيل نيز با درخواست بيمه گذار و پرداخت حق بيمه مختصر مي تواند به عنوان پوشش تکميلي به خطرات بيمه بدنه اتومبيل اضافه شود.

خسارت ناشي از اثر انواع اسيدها، گاز رنگ و ساير مواد شيميايي روي رنگ خودرو تحت پوشش خواهد بود البته ارايه اين پوشش مخصوص خودروهايي است که رنگ آن سالم و بدون عيب باشد.

* نوسانات قيمت

اما يکي از نکات مهم در مورد بيمه بدنه اتومبيل نوسانات قيمت است، با توجه به اينکه ارزش اتومبيل مورد بيمه ممکن است در اثر شرايط بازار در طول مدت اعتبار بيمه نامه افزايش پيدا کرده و اتومبيل مورد بيمه در هنگام حادثه بيشتر از مبلغ بيمه شده در روز شروع بيمه نامه ارزش داشته باشد.

براساس ماده ۱۰ قانون بيمه مبني بر اينکه (چنانچه مالي به کمتر از ارزش واقعي خود بيمه شده باشد بيمه گر در صورت بروز خسارت، خسارت را به نسبت مبلغ بيمه شده به ارزش واقعي مال پرداخت خواهد کرد) بايد حواستان به اين نوسانات باشد، شما در صورت نوسان شديد مي توانيد الحاقيه بيمه بدنه بخريد اما راه ساده تري هم وجود دارد مي توان با پرداخت حق بيمه اي جزئي اين نوسانات را زيرپوشش بيمه قرار داد و بدون اعمال ماده ۱۰ قانون بيمه خسارات را نسبت به ارزش واقعي روز دريافت کرد.

* تخفيف ها و چند نکته مهم درباره آن

اين بيمه نامه هم مانند بيمه شخص ثالث در صورتي که بيمه گذار در طول يک سال از آن استفاده نکرده باشد در دوره بعد از تخفيف برخوردار مي شود.

ميزان تخفيفات از ۲۵ درصد در سال اول شروع و براي سال هاي بعد به ترتيب ۳۵ درصد، ۴۵ درصد و ۶۰ درصد خواهد بود.

اما نکته مهم اين که با هر بار خسارتي که اتفاق افتاده و خسارت دريافت کنيد بدون توجه به ميزان خسارت تخفيفات عدم بيمه نامه هاي قبلي از بين مي رود.

پس هنگامي که خسارت وارده مبلغ ناچيزي است حتما به اين مسئله توجه داشته باشيد، بيمه نامه بدنه قبلي خودروي شما از هر شرکت بيمه ديگر که باشد و خسارت دريافت نکرده باشيد مشمول تخفيف عدم خسارت خواهد شد و به عنوان سابقه محفوظ خواهد بود.

حداکثر ۵ روز پس از وقوع حادثه شرکت بيمه را مطلع کنيد و پرونده خسارت را تشکيل دهيد، هنگام دريافت خسارات مربوط به حوادث، ارايه گزارش پليس و کروکي الزامي است.

در صورتي که قصد تعويض اتومبيل خود را داريد مي توانيد بيمه بدنه خودروي قبلي را به بيمه نامه بدنه خودروي جديد منتقل کنيد در اين حالت حق بيمه به صورت روزشمار کسر شده و به اتومبيل جديد منتقل خواهد شد در حالتي که خسارت وارده به خودرويي بيش از ۷۰ درصد باشد و يا اتومبيلي به سرقت رفته باشد از نظر اکثر شرکت هاي بيمه خودرو از دست رفته کلي تلقي شده و معادل ارزش روز خودرو پس از کسر فرانشيز به بيمه گذار خسارت پرداخت مي شود، در اين حالت سند وسيله نقليه به شرکت بيمه منتقل خواهد شد.

* اهميت بازديد مجدد

هر زمان خسارتي اتفاق افتاده و بيمه گذار مبلغ خسارت و يا تعمير اتومبيل را از شرکت بيمه رديافت نکند موظف است پس از تعمير اتومبيل را به رويت کارشناس بيمه برساند تا کارشناس مجددا از سلامت کامل مورد بيمه اطلاع يافته و در بيمه نامه اين موضوع ذکر شود.

به اين امر اصطلاحا بازديد مجدد ( پس از خسارت) مي گويند، اگر اين کار انجام نشود در اتفاق و خسارت بعدي از نظر شرکت بيمه اتومبيل سالم نبوده و نمي تواند از بيمه نامه بدنه استفاده کند. http://hadidnews.com/vdcdkj0f.yt0xj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما