تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۸
فرد پاسخگو آدرس سايتي را اعلام مي کند که در آن مشخصات خانم مذکور با شماره کارت هاي پيامک شده درج شده است؛ سايتي که داراي دامنه tc مربوط به کشوري با نام "فورکوسياکوس" است!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از خراسان، فکرش را بکنيد سيم کارتي خريداري مي کنيد که پيش شماره آن ۰۰۴۴ است. با اين سيم کارت خيلي کارها مي شود کرد. اگر به فکر کارهاي خيلي خلاف نباشي، مي تواني با اين سيم کارت به دوستان قديمي زنگ بزني و بگويي مثلا در آکسفورد درس مي خواني، يا کمبريج يا ... شايد هم بگويي مثلا براي تعطيلات ژانويه به لندن سفر کرده اي و ... هرچند اگر بخواهي مي تواني کارهاي ديگري هم بکني... بگذريم.

همه اين تصورات من از آن جايي شروع شد که يک پيامک دريافت کردم: "فروش سيم کارت بين المللي دايمي انگليس- بدون رومينگ با پيش کد ۰۰۴۴-آماده تحويل-۹۹ هزار تومان- دفتر فروشگاه مشهد ...، دفتر تهران ...، سايت ..." وسوسه مي شوم که ببينم آيا واقعا به همين راحتي مي شود از مشهد يک سيم کارت با شماره انگلستان خريد؟

ابتدا به سايت معرفي شده سري مي زنم. سايتي با دامنه ae که نشان مي دهد احتمالا بايد از کشور امارات متحده عربي پشتيباني شود. در اين سايت فقط اطلاعاتي درباره سيم کارت هاي بين المللي ارائه شده است.

تماس با شماره دفتر

براي اطلاعات بيشتر با شماره دفتر تماس مي گيرم تا تلفني موضوع را پي گيري کنم. خانمي که در آن سوي خط پاسخ ام را مي دهد مي گويد: "اين سيم کارت ها بين المللي است و در ۲۱۰ کشور جهان قابليت استفاده دارد. سيستم ماهواره اي اين سيم کارت ها در هر کشور و در هر منطقه اي قوي ترين شبکه تلفن همراه را يافته و از طريق آن، ارتباط بين المللي شما را برقرار مي کند. دفاتر پشتيباني اين سيم کارت ها در فرودگاه هاي مشهد، امام(ره) تهران، کيش و شيراز ايجاد شده و شما مي توانيد براي رفع هر گونه مشکل با ما تماس بگيريد."

اقدام براي خريد

با دريافت اين اطلاعات تصميم به خريد يک سيم کارت مي گيرم. سيم کارتي که به گفته آن فرد مربوط به کشور انگلستان است. شماره هاي موجود فعلي را برايم پيامک مي کند و مي گويد: "به دليل مشکلات سياسي موجود ميان ايران و انگلستان در بازه هاي زماني مختلف شماره هاي معدودي در اختيار ما قرار مي گيرد و شما بايد يکي از شماره هاي ارسالي را انتخاب کنيد."

يک شماره را انتخاب مي کنم و در تماس مجدد شيوه پرداخت مبلغ را پرس و جو مي کنم. پاسخ اين است که: "شماره کارت هاي عضو شتاب خانم ... به عنوان نماينده مالي شرکت مخابرات براي شما پيامک مي شود." اين پيامک هم دريافت مي شود و حالا مي توانم با پرداخت اينترنتي، سيم کارت مورد نظرم را از طريق پست دريافت کنم. اما ...

تاييد مشخصات خانم ...

قبل از پرداخت مبلغ ۹۹ هزار توماني دوباره با شماره تلفن دفتر مشهد تماس مي گيرم و مي پرسم چگونه هويت خانم ... براي من تاييد شود. فرد پاسخگو آدرس سايتي را به من اعلام مي کند که در آن مشخصات خانم ... با شماره کارت هاي پيامک شده درج شده است.

سايتي که داراي دامنه tc مربوط به کشوري با نام "فورکوسياکوس" است. وقتي درباره اين سايت سوال مي کنم مي گويد: اين سايت مربوط به شرکت مخابرات خراسان رضوي است و خانم ... يکي از افراد مسئول مالي مرتبط با ماست.

در اين سايت هيچ نشاني از شرکت مخابرات خراسان رضوي درج نشده است اما فرد پاسخگو با معرفي يکي از لينک هايي که در اين سايت درج شده است ادعا مي کند اين سايت متعلق به شرکت مخابرات استان است. اما حقيقت چيز ديگري است. در اين سايت علاوه بر لينک ارجاع به سايت شرکت مخابرات خراسان رضوي، لينک هاي ديگري مانند "شرکت ايرانسل"، "لينک پرداخت اينترنتي قبوض"، "پايگاه اطلاع رساني دولت"،"درگاه ملي ايران" و "استانداري خراسان رضوي" و... نيز درج شده است. لينک هايي که با اين حجم در هيچ سايت ديگري در کنار يکديگر قرار نمي گيرد.

با اين حال ديدن اين همه لينک از سايت هاي معتبر دولتي شايد باعث ايجاد اعتماد کاذب به اين سايت شود. البته نبايد از کاستي مهم ديگري که اين سايت دارد چشم پوشي کرد و آن اين که هدر(اطلاعات بالاي صفحه اصلي) اين سايت که در واقع معرف اصلي و نشان دهنده مرجع مالکيت و مديريت آن است فاقد هر گونه نام و نشاني است.

اين بار تلاش مي کنم با مراجعه به سايت whois.net که مشخصات مالکان سايت هاي اينترنتي را نشان مي دهد مشخصات صاحب سايتي را که در پيامک درج شده بود بررسي کنم. مشخص مي شود مالک آن فردي است ايراني به نام ...، اگر چه شماره تماس درج شده در اين سامانه اطلاعاتي نشان مي دهد که تلفن تماسي از کشور امارات را ثبت کرده است.

پي گيري از مخابرات و شرکت همراه اول

در تماس با روابط عمومي شرکت مخابرات استان، ثاقب، مدير روابط عمومي شرکت مخابرات همکاري درخصوص فروش سيم کارت هاي انگليسي و حضور خانم ... به عنوان يکي از مسئولان مالي را تکذيب مي کند.

کارشناس روابط عمومي شرکت ارتباطات سيار نيز از وجود چنين مراکزي ابراز بي اطلاعي مي کند و مي گويد: شرکت همراه اول در حوزه بين المللي قراردادهايي با شرکت هاي خارجي دارد اما اين خدمات روي سيم کارت شرکت همراه اول ارائه مي شود. عسگري ادامه مي دهد: مجوز فروش سيم کارت فقط از طرف سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي صادر مي شود.

بي نتيجه ماندن تماس با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي

روز گذشته هرچند حدود ۲ ساعت تلاش کرديم تا پاسخ مسئولان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را درباره فروش سيم کارت هاي انگليسي در فرودگاه مشهد دريافت کنيم اما اين تلاش بي نتيجه ماند. البته ناگفته نماند يکي از کارشناسان اين سازمان که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تا جايي که من اطلاع دارم فقط براي فروش سيم کارت هاي همراه اول، ايرانسل، تاليا و رايتل مجوز صادر شده است.

هر گونه فروش غير رسمي را غيرقانوني مي دانيم

اما سرهنگ عرفاني، رئيس پليس فتاي خراسان رضوي در گفت وگو با خبرنگار خراسان با اشاره به اين که هر گونه فروش غيررسمي کالا و خدمات مختلف در فضاي مجازي و از طريق پرداخت هاي اينترنتي را غيرقانوني مي دانيم گفت: کارشناسان پليس فتاي استان موضوع مربوط به فروش اين سيم کارت ها را پي گيري و بررسي خواهند کرد. http://hadidnews.com/vdcgnu9q.ak9xx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما