تاریخ انتشار :شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۲
انتقاد از سازمان امور مالیاتی و روش‌هایی که به تازگی این سازمان در برخورد با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در پیش گرفته، موضوع بحث فعالان اقتصادی در نشست‌های اخیر است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، به تازگی سازمان امور مالیاتی طی لایحه‌ای که ابتدا در اختیار دولت قرار گرفت و اکنون به مجلس نیز رفته است، قصد دارد با فعالان اقتصادی سفت و سخت‌تر برخورد کرده و دریافت مالیات از صادرات را در دستور کار قرار دهد.

سرآغاز این بحث، تصمیمات اخیر دولت مبنی بر حذف معافیت مالیاتی برای صادرکنندگانی است که ارز حاصل از صادرات را در مرکز مبادلات ارزی عرضه نکنند.

این موضوع به محض طرح از سوی متولیان مرکز مبادلات ارزی، واکنش‌های جدی فعالان اقتصادی را به دنبال داشت و آنها خواستار عدم اجرای تصمیم غیرقانونی مذکور شدند.

به گفته فعالان اقتصادی، اقدامات اخیر دولت نشان می‌دهد که قوه مجریه روی درآمدهای حاصل از مالیات حساب ویژه‌ای باز کرده است و از این رو دستگاه‌های مرتبط در دولت، لایحه اصلاح قانون مالیات را تدوین و به مجلس ارسال کرده‌اند.

البته اتاق بازرگانی تهران با بررسی همه جانبه موضوع مالیات و استفاده از نظرات کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی این اتاق، به نتایجی دست پیدا کرده است که به گفته رییس اتاق تهران، جمع‌بندی نهایی و موضع بخش خصوصی به زودی در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت.

یحیی آل‌اسحاق معتقد است: اگر لایحه مالیاتی دولت با سرعت و با شدت به تصویب برسد، آثار مخرب بیشتری در اقتصاد ایران بر جای خواهد گذاشت؛ بنابراین بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خواستار آن است که بررسی و تصویب این لایحه به تعویق افتد.بر اساس این گزارش، در لایحه اصلاح قانون مالیات، بندی گنجانده شده که به واسطه آن تشخیص نحوه برخورد با متخلفان مالیاتی به عهده وزارت اقتصاد و دارایی گذاشته شده و با این متخلفان به صورت مجرم برخورد می‌شود و این بند یکی از موارد نگران‌کننده لایحه جدید مالیات است.
کار سازمان مالیاتی غیرقانونی است

در این باره، اسدالله عسگراولادی، به نشست اخیر خود با رییس سازمان امور مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: در این نشست به آقای عسگری این پیام را دادم که سازمان مالیاتی تنها مجری قانون است و این اجازه را ندارد که خود قانونگذار باشد.

به گفته رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، بر اساس قانون، صادرکنندگان از مالیات معاف هستند اما اخیرا سازمان امور مالیاتی قصد دارد صادرات را نیز مشمول مالیات کند که این امر مورد اعتراض جدی فعالان اقتصادی طی هفته‌های اخیر قرار گرفته است.

عسگراولادی تصریح کرد: رییس سازمان امور مالیاتی کشور به طور جدی معتقد است که این سازمان باید مالیات ارز حاصل از صادرات را کنترل کند، زیرا در غیر این صورت صادرات، قاچاق تلقی می‌شود. http://hadidnews.com/vdchq-nz.23niidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما