تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۵
قوانین در عربستان سعودی که درنتیجه برداشت اشتباه و حتی در برخی موارد ضد تعالیم اسلامی است، خشونتهای خانوادگی و قتل را توجیه می کند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از العالم، دکتر "سهیله زین العابدین حماد" تأکید کرد: روزنامه هاي محلي و پايگاه هاي اينترنتي عربستان هر از گاهي اخبار و گزارش هايي را درباره مرگ كودكان درنتيجه رفتار خشونت بار پدرانشان منتشر مي كنند.

حماد در روزنامه "المدینه" تأکید کرد: جديدترين خبر مربوط به دختربچه اي پنج ساله به نام " لمي " است كه به اعتراف پدرش درنتيجه برخورد خشونت بار وی جان خود را از دست داده است؛ در همان ماه ، يك كودك شيرخواره يك ساله و نيمه بر اثر كتك خوردن با چوبدستي پدرش و پرت شدن به كنار تخت ، دچار مرگ مغزي شد. اين كودك نيز به اعتراف پدرش ، بدين شيوه يعني بر اثر برخورد خشونت بار کشته شد.

حماد خاطرنشان کرد: مساله فقط به كشته شدن كودكان از سوي پدرانشان محدود نمي شود، بلکه مسأله مهم دیگر كشته شدن زنان به دست همسرانشان است؛ دراين موارد قصاصي براي پدران و همسران درنظر گرفته نشده است، و فقط در دو مورد پرونده موسوم به "غصون" و "اريج" اين مساله روي داده است و قضات با استناد به روایتها، عاملان قتل را از قصاص تبرئه كرده اند.

وی ادامه داد: حتي در صورتيكه تجاوز پدر به دختر خود، برای وی مجازات زنا درنظر گرفته نمي شود؛ دادگاه عمومي الدمام ، يك شهروند ۴۵ ساله عربستاني را بعد از محكوم شدن به تجاوز به دختر ۱۶ ساله اش به ۴ سال حبس محكوم كرد ، تحقيقات نشان داده است كه اين پدر ، تحت تاثير مصرف مواد مخدر ، چندين بار به دختر خود تجاوز كرده است ... به نوشته روزنامه " جريده اليوم " بعد از ارجاع اين قضيه به دادگاه عمومي و بعد از اثبات تجاوز به اين طريق طبق گزارش پزشكي قانوني ، قاضي اين دادگاه بدون توجه به خواسته دادستان كل مبني بر تشديد مجازات ، اين شهروند عربستاني را فقط به ۴ سال حبس محكوم كرد.

حماد تأکید کرد: برخي از قضات نيز با استناد به اين روایت كه " اگر مردي كه همسرش را به قتل رسيده باشد ، از همسرش داراي فرزند پسر باشد ، اين مرد به علت وجود اين فرزند پسر از مجازات قصاص تبرئه مي شود . در يكي از اين موارد كه در منطقه نجران اتفاق افتاد ، مردي زن خود را هنگام غذا پختن بدون دليل و مقابل چشمان دخترش با چاقو به قتل رساند.

وی ادامه داد: در ابتدا براساس حكم اوليه ، فقط ۵ سال حبس به عنوان مجازات براي قاتل درنظر گرفته شد، اما پس از درخواست تجديدنظر ، سال هاي حبس قاتل به ۱۵ سال افزايش يافت.

این پژوهشگر عربستانی خاطرنشان کرد: يك منبع در دادگاه اعلام كرد كه حكم قصاص براي قاتل صادر نشد زيرا وي از مقتول داراي پسر است و وي درگفته خود به اين روایت استناد كرد كه " پسر نمي تواند علتي براي صدور حكم مرگ براي پدرش باشد " .. و من نمي دانم كه كشته شدن همسر توسط پدر ، چه ارتباطي به پسر دارد ؟.

حماد با اشاره به تناقض این روایت ها و قوانین و حکم قضات سعودی با آیات قرآن کریم، تأکید کرد: قضات دادگاه‌هاي سعودي درحالي براي موارد قتل فرزندان توسط پدران و قتل زناني كه بچه دارند ، توسط همسرانشان استثناء هايي قائل شده اند كه بر اساس آيات قرآن ، كشتن فرزندان توسط پدران به علت فقر يا ترس از آنان يا ترس از آبرو حرام اعلام شده است .. اين آيات ، كشتن فرزندان توسط پدرانشان را به هر علتي حرام مي داند.

حماد اظهار داشت: ادعای برخي از علما مبني بر احتمال كشتن فرزندان از سوي پدرانشان هنگام تربیت، با اصول اسلامي مغايرت دارد؛ وحال سوال اينجاست كه اين چه نوع تربيتي براي دختر ۵ ساله يا كودك شيرخواره يك ساله ونيمه است كه منجر به مرگ آنان شده است ؟!

حماد تأکید کرد: اسلام دين رحمت و انسانيت است، اگر قرار بود چنين مسائلي براي پدران مباح باشد، خداوند متعال كشتن فرزندان از سوي پدران را به منظور تربيت آنان، بعنوان یک استثنا قرار می داد. http://hadidnews.com/vdcd5k0f.yt0zf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما