تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۹
موسسات مطالعات راهبردی آمریکا

خود را برای امتیازدهی به ایران آماده کنید

مسیر فشار که غرب آن را افتخارآمیز می دانند، نمی‌تواند ایران را به مشارکت در یک قرارداد بزرگ متقاعد کند.
خود را برای امتیازدهی به ایران آماده کنید
به گزارش حدیدنیوز، روزنامه آمریکایی ملت The Nation، در پی مصاحبه ای با سفیر ایران در روسیه نوشت: ایران برای مذاکرات با قدرت های بزرگ درخصوص برنامه هسته ای اش آمادگی خود را اعلام کرده است اما آمریکا و دیگر کشورها همچنان بر توقف غنی سازی اورانیوم و محدود کردن فعالیت های هسته ای این کشور تاکید می ورزند. 

همچنین این روزنامه می گوید: پیروزی باراک اوباما در دوم ریاست جمهوری، شانس برگزاری مذاکرات بین ایران و شش قدرت برتر جهان را بازآفرید. در این خصوص نماینده ای از آمریکا اذعان داشته که رئیس جمهور کشورش باراک اوباما، می بایستی نحوه برخورد خود را عوض کرده و رویکردی منطقی تر را نسبت به ایران اتخاذ کند. 

همچنین یک تحلیلگر ارشد آمریکایی درباره مسائل ایران در موسسات مطالعات راهبردی آمریکا از دولت صراحتا خواسته است خود را برای "امتیازدهی به ایران" آماده کند. این کارشناس ارشد، راهبرد و عملکرد امریکا را تا کنون صرفا متمرکز بر افزایش فشارها بر ایران دانسته و گفت: "مسیر فشار نیز که آمریکا و غرب آن را افتخارآمیز می دانند، نمی‌تواند حکومت ایران را به مشارکت در یک قرارداد بزرگ متقاعد کند. فشارهای اقتصادی نه تنها اعتمادی میان دو طرف مذاکره ایجاد نکرده است؛ بلکه ایران را بیش از پیش به آمریکایی‌ها مشکوک و در نتیجه از مسیر تعامل با غرب خارج کرده است". 

در ادامه این گزارش نوشته شده است: رضا سجادی سفیر تهران در مسکو که حضورش در این کنفرانس خبری سبب واکنش هایی شد، گفت: طی هفته ای که گذشت، مقامات ارشد ایرانی آمادگی خود را برای دور جدیدی از مذاکرات هسته ای به معاون وزیر امور خارجه روسیه سرگئی ریبایکوف اعلام کرده اند. وی همچنین گفته است ما امیدواریم که در دور بعدی مذاکرات، قدرت های برتر به جای اعمال رویکردی دوگانه علیه ایران به نتیجه ای سازنده دست یابند. 

افزون بر اظهارات دکتر سجادی، این روزنامه نوشته است: سه راند مذاکراتی بین ایران و قدرت های برتر غربی که از ماه آوریل سال جاری شروع شد نتوانست طرفین مذاکره را به نتیجه ای برساند و متقاعد به تعامل با یکدیگر کند. همچنان غرب معتقد است ایران درپی ساخت سلاح اتمی می باشد و ایران نیز مکررا هرگونه فعالیت هسته ای که این کشور را به قابلیت تولید سلاح هسته ای برساند، تکذیب می کند. این بازده در سه راند مذاکراتی، ثابت و بدون تغییر بوده است. 

" باوجود نتیجه بخش نبودن مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران، همچنان دو طرف مایل به توقف دائمی مذاکرات نیستند زیرا که این امر خطر حمله نظامی اسرائیل به ایران را برجسته سازی می کند و غرب برای آنکه مانع از شروع جنگی دیگر در خاورمیانه شود، درنظر دارد مذاکرات ادامه یابد." 

گفته شده قرار بر این است شش کشوری که بنا به گفته خود تلاش می کنند تا مسئله هسته ای ایران را به گونه ای دیپلماتیک حل کنند یعنی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می باشد، روز چهارشنبه یکدیگر را ملاقات کرده و نحوه مذاکرات استراتژیک با ایران را بین خود بررسی می کنند. 

غرب هنوز معتقد است ایران در حال "بازی با زمان" است چراکه قصد دارد هرچه بیشتر به قابلیت تولید سلاح هسته ای نزدیک شود. ایران از طریق افزایش ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود که در واقع می توان گفت مسیر تولید سلاح هسته ای با در اختیار داشتن آن هموارتر می شود، نگرانی غرب را روز به روز افزایش می دهد. 

نیشن درادامه گزارش خود نوشته است: اورانیوم غنی شده ۵ درصد برای تامین نیازهای سوختی و تولید برق کافی است بنابراین دلیلی برای غنی سازی ۲۰ درصدی وجود ندارد. این در برابر این مسئله هیچ چیز برای گفتن ندارد جز آنکه بگوید از غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد برای ساخت رآکتورهای تحقیقات پزشکی تهران استفاده خواهد کرد. هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد ایران با سرعت بالا درحال غنی سازی اورانیوم است و سانتریفیوژهای خود را در سایت هسته ای فردو برای همین منظور تاسیس کرده است. اورانیوم تا ۲۰ درصد در این مرکز مورد غنی سازی کامل قرار می گیرد. 

از نظر تهران، مسئله هسته‌ای تنها دستاویزی است برای خارج کردن قدرت از دست نظام که البته حتی تغییر نظام هم توجیه مناسبی برای عدم تامین نیاز مردم این کشور به پیشرفت هسته ای نخواهد بود. ضمنا از دید ایران پذیرش خواسته‌های جامعه بین‌المللی بدون کسب امتیازات کافی، فقط باعث اعمال فشارهای تازه و شدیدتری خواهد شد که برای این کشور سودی ندارد. http://hadidnews.com/vdciv5az.t1auq2bcct.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما