تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۰
مجلس شورای اسلامی با تهاتر یک میلیارد دلار نفت خام و قیر برای تامین قیر مورد نیاز پروژه های راه سازی و طرح های هادی مخالفت کرد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی طرح یک فوریتی الحاق یک جزء به بند(۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور را در دستور کار داشتند.

اخطار احمد توکلی نسبت به مغایرت طرح با قانون اساسی

در آغاز بررسی این طرح یک فوریتی احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی یادآور شد: ماده واحده این طرح در(۴-۵) قسمت با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

وی گفت: در قانون بودجه مقرر شده بود که اگر دولت مازاد درآمد فروش نفت بدست آورد، این مبلغ به پروژه های عمرانی اختصاص یابد، اما چون درآمد نفت کم شده عده ای این طرح را تهیه کردند در حالیکه این طرح مغایر اصل(۷۵) قانون اساسی است که تصریح دارد هیچ پیشنهادی مبنی بر تغییر هزینه قابل طرح نیست.

توکلی افزود: شورای نگهبان صراحتا گفته است پیشنهاد کم شدن از سر جمع اعتبارات در بودجه راهی برای تامین منابع مالی نیست، همچنین معاوضه و جابجایی نیز با اصل(۵۵) قانون اساسی مغایرت دارد. ماده واحده این طرح از این جهت که درآمد دولت را یک میلیارد دلار کم می کند با اصل(۷۵) قانون اساسی در مغایرت است و از طرفی این طرح بحث تهاتر و معاوضه را مطرح می کند که این موضوع نیز با اصل ۵۵ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد.

ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را پس از لاریجانی عهده دارد شد این اخطار را وارد دانست و آن را به رای مجلس گذاشت، اما نمایندگان مجلس با ۹۶ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۳۴ رای ممتنع از ۲۳۷ نماینده حاضر به این اخطار رای ندادند.

تاجگردون: قیمت قیر ۸ برابر شد، دستگاه اجرایی قدرت خرید ندارد

غلامرضا تاج گردون، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بررسی کلیات این طرح طی سخنانی به عدم تحقق درآمد نفتی دولت اشاره و تصریح کرد: قرار بود در صورت مازاد درآمد فروش نفت معادل یک میلیارد دلار برای تامین قیر هزینه شود که طبق گزارشات چند ماهه دولت متوجه شدیم این درآمد محقق نمی شود.

وی ادامه داد: بنابراین به دنبال راهی برای کمک به پروژه های عمرانی راه و شهرداری ها بودیم به این طریق که نفت خام را به پالایشگاه ها بدهیم و پالایشگاه ها قیر در اختیار ما بگذارند. بنابراین پولی در این میان رد و بدل نمی شود و اتفاقی در بودجه کلان رخ نمی دهد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: وقتی قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد، قیمت قیر ۸ برابر شد و هم اکنون توان خرید دستگاه های اجرایی برای قیر وجود ندارد ما با این طرح می‌توانیم توان خرید دستگاه ها را افزایش دهیم.

موسوی نژاد: قیر مشکل اولیه کشور نیست

سید مهدی موسوی نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح طی سخنانی گفت: طرح حاضر در مغایرت با اصول قانون اساسی است و بهتر است مجلس به آن رای ندهد.

وی اضافه کرد: چه اولویتی بوجود آمده و چه مشکلی بوجود آمده که آنقدر حاد است که طراحان چنین طرحی را ارائه کرده اند؟ آیا مشکلات اولیه ما در کشور قیر و آسفالت است؟ خیلی از موارد دیگر که بودجه به آنها تخصیص داده نشده را در اولویت قرار نداده ایم، اگر این طرح به تصویب برسد، اصل وحدت و جامعیت بودجه خدشه دار می شود.

امیرآبادی: ۲۵درصد قیر شهرها و روستاها تامین نمی شود

همچنین احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح یک فوریتی گفت: به دلیل افزایش قیمت قیر به دنبال قانون هدفمندی یارانه ها بسیاری از شهرداری ها توانایی خرید قیر لازم را ندارند حتی اگر در بهترین شرایط هم باشیم تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد قیر مورد نیاز شهرها و روستاها تامین می شود.

وی ادامه داد: روح این طرح این است که معادل یک میلیارد دلار نفت خام به پالایشگاه ها داده شود و در مقابل قیر دریافت کنیم. در مراجعات مردمی ما بیشترین درخواست ها برای آسفالت کوچه ها، خیابان‌ها و جاده های کشور است، حقیقتا با این مصوبه می توانیم مشکل عمده شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی را برطرف کنیم، از طرفی بحث ممنوعیت تهاتر هم که از طرف مخالفان مطرح می شود مربوط به سهامی است که دولت قبلا واگذار کرده است و به این بحث مربوط نمی شود.

ندیمی: آیا وقتی این طرح به قانون تبدیل شود، اجرا می شود؟

در ادامه جلسه ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح طی سخنانی گفت: چند سوال اساسی درباره این طرح مطرح است، آیا اگر این طرح واقعا به قانون تبدیل شود، فرآیند آن طی شده و اجرایی می شود؟ آیا مانع اساسی برای این تهاتر وجود دارد؟ آیا وزارت نفت آمادگی انجام این کار را دارد؟ آیا وزارت نفت و معاونت برنامه ریزی هماهنگی لازم را برای اجرای آن دارند؟

وی افزود: بانک مرکزی که در اتاق مبادلات ارزی برای تامین ارز تولید کنندگان و صنعت گران مشکل دارد می تواند این مقدار ارز را به راحتی در اختیار قرار دهد؟ آیا طراحان واقعا اینقدر خوش‌بین هستند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به طراحان این طرح گفت: آیا نگاه مثبت شما، شما را به این طرح گرایش داده است؟ یا واقعیت مدیریتی و اقتصادی مانع آن خواهد شد؟

ندیمی تصریح کرد: اگر اطمینانی دارید که قانون اجرایی شود و مشکل دهیاری ها و پروژه های راهسازی حل شود، ما هم با شما هم نظر می‌شویم، اما من این اطمینان را ندارم آنچه ما را نگران می‌کند این است که این نوع ورود ختم به خیر و اجرایی شود، ما چنین اعتقادی نداریم.

عثمانی: قیر پروژه های عمرانی طبق بودجه قابل تامین نیست

بر اساس این گزارش، محمد قثیم عثمانی، نماینده مردم بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در موافقت با کلیات این طرح گفت: تنها راهی که در بودجه ۹۱ برای تامین قیر پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده، اختصاص یک میلیارد دلار از درآمد مازاد فروش نفت است در حالیکه امسال مازاد نداریم بلکه با کسری هم مواجه هستیم و نمی توانیم یک گرم از این محل قیر تامین کنیم.

وی افزود: بنابراین فکری کردیم تا این قیر مورد نیاز تامین شود و از طرف دیگر از ظرفیت بدون استفاده در پالایشگاه های مربوطه هم بهره گیری شود.

عثمانی اضافه کرد: با این طرح وزارت نفت و سایر شرکت های تابعه معادل ریالی یک میلیارد دلار نفت خام در اختیار پالایشگاه ها قرار می‌دهند که پالایشگاه ها آن را به قیر تبدیل کند و قیر به وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور داده می شود.

توصیه توکلی به اولویت بندی مجلس در حل مشکلات اقتصادی

احمد توکلی، نماینده تهران در مخالفت با کلیات این طرح گفت: حرمت امامزاده را متولی نگه می دارد دوستان می گویند قیر نداریم سوال این است مگر شما بودجه های عمرانی را که تصویب می کنید پول هر چیزی را جدا حساب می کنید شما پولی تخصیص می دهید و دولت باید بر اساس آن عمل کند.

وی ادامه داد: در اجرای بودجه ۷ ماهه بودجه عمرانی باید ۲۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده می‌شد، اما تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است پیمانکاران نمی توانند قیر را تامین کنند همانطور که شن و ماسه را نمی توانند تامین کنند بنابراین تامین قیر به معنای کار عمرانی نیست.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس خاطر نشان کرد: در اثر هدفمندی یارانه ها و وضعیت بازار ارز افزایش قیمت برای همه کالاها جاری و ساری است. تصویب چنین طرحی فساد را تشدید می کند دولت هم اکنون اضافه کاری کارمندان را نمی تواند بدهد حتی بودجه ۴ میلیاردی مرکز پژوهش ها را نداده است.

وی ادامه داد: از گیلان و مازندران به من زنگ می زنند که جیره غذایی مدارس شبانه روزی که روزانه برای نفر ۱۵۰۰ تومان است داده نمی شود. دانشگاه ها به وضعیت بدی گرفتار شده اند. شما به شکل بسیار غیرمتناسب می خواهید برای قیر یک میلیارد دلار در نظر بگیرد این عدم تناسب است. باعث سبکی مجلس در نزد اهل فن می شوید هم اکنون در ماه آذر هستیم و با این طرح نتیجه ای حاصل نمی شود.

نقوی حسینی : طرح تامین قیر درراستای اقتصاد مقاومتی است

نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح طی سخنانی گفت: این طرح پیشنهاد می دهد که فروش نفت را داخلی کنیم و نفت به پالایشگاه ها واگذار شود و در مقابل قیر تحویل بگیریم که پیشنهاد درستی است و البته موانع قانونی و اجرایی دارد هم اکنون شرایط اقتصادی عادی نیست، اما باید شاخص های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم. این طرح یک گام موثر در جهت اقتصاد مقاومتی است.

نماینده دولت : مشکل قیر حل شده است

به دنبال اظهارنظر موافقان و مخالفان ، نماینده دولت نیز طی سخنانی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: ما در سال ۹۱ مازاد درآمد نفتی نداریم بنابراین مخالف با کلیات این طرح هستیم همچنین طبق قانون، تهاتر ممکن نیست از طرف دیگر دولت از شهریور ماه مشکل قیر را حل کرده است به طوریکه ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده و ۴۹ هزار تن قیر تاکنون به پیمانکاران طرف وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شده است.

میر کاظمی: این طرح بی انضباطی مالی ایجاد می کند

مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز طی سخنانی با اشاره به رد کلیات این طرح در این کمیسیون خاطر نشان کرد: تصویب این طرح ممکن است اقدامات انجام شده در این طرح را متوقف کند.

وی ادامه داد: دولت کار اجرایی را شروع کرده و ۶۰ هزار تن قیر به پروژه های عمرانی تخصیص داده و تاکنون ۴۹ هزار تن قیر حمل شده است.

میرکاظمی گفت: چنین مصوبه ای بی انضباطی مالی ایجاد می کند.

اشاره یک نماینده به تغییر عقیده وزارت راه و کشور درباره طرح

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره کلیات این طرح افزود: زمانیکه این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور با این طرح موافق بودند. ما در این طرح پولی جابجا نمی کنیم بلکه تهاتر می کنیم و قانون بودجه این اجازه را به ما داده است.

پس از استماع نظرات موافق و مخالفان مجلس با ۱۲۱ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۳۱ نماینده حاضر با کلیات این طرح مخالفت کرد و طرح مذکور از دستور کار مجلس خارج شد. یک فوریت این طرح نیز در ۲۶ شهریور سال جاری به تصویب مجلس رسیده بود. http://hadidnews.com/vdcgqt9q.ak9zq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما