تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
رئیس سازمان بهزیستی تعداد زنان سرپرست خانوار را ۳ میلیون نفر برشمرد.
چند زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد؟
به گزارش حدیدنیوز، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با راه اندازی سیستم شفافیت سازمان بهزیستی کشور که توسط ستاد شفافیت سازمان بهزیستی طراحی شد این امکان به وجود آمده است که رسانه‌ها و مردم و افکار عمومی و شهروندان بتوانند سازمان بهزیستی را زیر نظر داشته باشند.
 
وی گفت: دربهزیستی ارتقاء سرمایه اجتماعی از اولویت‌های ماست، سازمان بهزیستی یک سازمان حمایتی و توانبخشی واجتماعی است که رویکرد حاکم بر آن رویکرد پیشگیرانه و توانمندسازی است. در حال حاضر ۹۲ درصد تصدی‌گری‌های سازمان بهزیستی بخش خصوصی و خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عهده دارند.
 
قبادی گفت: بهزیستی چیزی جز مردم و برای مردم نیست. خیرین و سازمان‌های مردم نهاد به مردم خدمات می‌دهند آن هم به مردم که نیازمند هستند. بخش عمده‌ای از گروه هدف سازمان بهزیستی از افراد دارای معلولیت هستند ومعلولیت یک چیز بعید نیست ممکن است برخی از معلولیت‌ها ژنتیکی، تصادفات به وقوع می‌پیوندد. این یعنی هر لحظه هر یک از افراد جامعه در معرض معلول شد خواهند بود و این مطلب را نباید از خودمان دور کنیم؛ و بایستی کاری بکنیم که شرایط طوری باشد مردمی که قصد کمک به افراد معلول، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار را دارند به صورت شفاف در جریان همه چیز قرار بگیرند وبا خیال راحت این کار را انجام بدهند افزود: در سامانه شفافیت کلیه مشارکت‌های مردمی قرار دارد، یعنی هر کسی که بخواهد به سازمان بهزیستی در هر مرکزی و در هر نقطه از ایران کمک کند، کمک او درسامانه ثبت می‌شود و پیامک برای آن فرد ارسال و از او تشکر می‌شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار قرارداد و تفاهم نامه روی سایت شفافیت سازمان بهزیستی قرار دارد که کلیه فعل و انفعالات که در این زمینه رخ داده است را مردم می‌توانند ببینند و حتی از نسخه اصلی قراردادها نیز روی سایت قرار داده شده است.
 
وی گفت: پیمانکارانی که با سازمان بهزیستی قرارداد پیمان دارند و حتی املاکی که به سازمان بهزیستی تعلق دارد نیز روی سایت است و مردم می‌توانند آن‌ها را ببیند. همچنین مشخصات تمام مراکز بهزیستی در سراسر کشور نیز بر روی سایت به نمایش گذاشته میشود یعنی ۱۵ هزار مهدکودکی که در سراسر کشور برای سازمان بهزیستی قابل مشاهده است به صورتی که هر فرد می‌تواند این مهد کودک‌ها را روی نقشه مشاهده کرده و با کلیک بر روی مرکز حتی مشخصات افرادی که مدیریت آنجا را به عهده دارند نیزوجود دارد. به این آمار مراکز نگهداری سالمندان و مراکز نگهداری افراد معلول را نیز اضافه کنید که در این سایت مشخص شده است.
 
قبادی دانا با بیان اینکه ما حدود چهل هزار مراکز غیر دولتی با سازمان بهزیستی در فعالیت هستند افزود: حدود ۱۲۵۰۰ مرکز در دولت فعلی مجوز فعالیت گرفتند. تقریباً حدود ۷۸۰۰ ان جی او ثبت شده داریم که حدود ۳۸۰۰ آن‌ها در این دولت فعالیت‌های را شروع کرده اند و مشخصات این سازمان‌ها و فعالیت‌های آن‌ها نیز در سایت شفافیت سازمان بهزیستی قرار دارد.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث دولت الکترونیک نیز فعالیت‌های خیلی خوبی تاکنون انجام شده است به عنوان مثال مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی روی کارت بانک آن‌ها پرداخت میشود یا در ارتباط با بسته‌های به عنوان بسته‌های سبد حمایتی قبلاً به این صورت بود که صف‌های طولانی برای گرفتن این بسته‌ها وجود داشت و انتقادهای زیادی در فضای مجازی به این کار صورت می‌گیرد، اما امروزه دیگر این موضوع را شاهد نیستیم و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی سبد غذایی روی کارت آن‌ها شارژ می‌شود و می‌توانند از فروشگاه‌های مورد نظر خریداری کنند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار یارانه مراکز نگهداری عزیزان دارای معلولیت به صورت الکترونیک متمرکز با تعرفه بهمن ماه سال ۹۷ به صورت اکترونیکی پرداخت می‌شود اضافه کرد: برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان درسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است، اما آن چیزی که در بودجه ۹۸ برای این موضوع در نظر گرفته شده است حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان است یعنی کمتر از ۱۰ درصد آن چیزی که مورد نیاز است.
 
قبادی دانا افزود: یکی از وظایف سازمان بهزیستی در حمایت از حقوق معلولان این است که از سازمان‌های دیگر مطالبه گری بکنند. یکی از این مسائل موضوع مناسب و دسترسی سازی اماکن شهری است فردی که دارای معلولیت است باید به عنوان یک شهروند به زندگی عادی خود در جامعه ادامه دهد به سر کار برود و یا اینکه بتوان با وسیله نقلیه عمومی رفت و آمد داشته باشد. در همین موضوع یک کمیته پیگیری و هماهنگی مناسب سازی را در سطح باید تشکیل شود تا مشارکت‌های شهرداری، استانداری و نهادهای دیگر را داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: در زمینه مناسب سازی محیط برای معلولین با همکاری جوانان و دانشجویان و بسیج سازندگی کارهایی انجام خواهد گرفت که نوروز امسال در روستاها و مناطق محروم آغاز می‌شود. ما نمی‌خواهیم معلولان را از جامعه جدا کنیم، خوشبختانه اولین هتل در مشهد با تراز معلولین و اولین مرکز فرهنگی آموزشی رفاهی تراز معلولان در بوشهر با کمک خیرین درحال ساخت است.
 
قبادی دانا گفت: ایجاد برندی تحت عنوان فضای تراز معلولین ایجاد کرده ایم. این برند گواهینامه‌ای است که به عنوان یک گواهی به اماکن مختلفی که مشخصات لازم برای فضا و محیط تراز معلولان را داشته باشد توسط سازمان بهزیستی اهدا خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه سیاست سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌هاست افزود: قبلاً گفتیم برخی از معلولیت‌ها به خاطر مسائل ژنتیکی است که در طرح ششم توسعه گفته شده است کمیته امداد و سازمان بهزیستی مکلف هستند که هزینه‌ی آزمایش‌های ژنتیکی را برای افراد تحت پوشش به صورت ۱۰۰% رایگان پرداخت کنند و این زمینه را فراهم می‌کند تا پیشگیری از معلولیت جدید شود. این درحالی است که آزمایش ژنتیک برای همه جوانان اجباری شده است.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور تشریح کرد: غربالگری شنوایی و بینایی در شیرخواران و کودکان در مهد کودک‌ها توسط سازمان بهزیستی کشور درحال انجام است و امروز پوشش ۷۵ تا ۸۰ درصدی در این گروه‌های سنی در غربالگری بینایی و شنوایی سنجی را داریم.
 
قبادی دانا تعداد زنان سرپرست خانوار را ۳ میلیون نفر برشمرد و گفت: ۲۵۰ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که در ارتباط با مسکن این مددجویان در دهه فجر امسال ۱۰۰ هزارمین مسکن مددجویان واگذار شد و ۵۲ هزار مسکن هم در حال احداث است که ۱۱۲ هزار نفر از مددجویان در صف انتظار دریافت مسکن اند که امیدواریم تا ۳ سال آینده همه صاحب خانه شوند.
منبع: میزان http://hadidnews.com/vdcep78x.jh8foi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما