کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وام ۱۰۰ ملیونی ودیعه با ۱۵۰ میلیون تومان بازپرداخت!

9 خرداد 1401 ساعت 18:40

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: بیشتر شدن وام ودیعه با توجه به نرخ سودی که برای آن در نظر گرفته‌اند هیچ کمکی به خانوار نمی‌کند.


به گزارش حدید نیوز، افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها طی سال‌های اخیر گریبان بسیاری از خانوارها را گرفته و حالا دیگر اجاره‌نشینی خوش‌نشینی تعریف نمی‌شود. البته در میان آشفتگی‌های بازار اجاره راه‌هایی همچون پرداخت وام ودیعه برای کمک به مستاجران ارائه می‌شود. اما اینکه چنین راهکارهایی تا چه اندازه می‌تواند به مستاجران کمک کند خود جای سوال دارد.

اخیرا خبرها حاکی از آن بود که شورای پول و اعتبار با پرداخت وام ۱۰۰میلیون‌ تومانی ودیعه مسکن در تهران موافقت کرده است. آنطور که گفته می‌شود سود این وام در دوره بازپرداخت ۵ ساله ۵۲.۳ میلیون تومان خواهد بود. بر اساس گزارشی از تسنیم، یکی از تفاوت‌های مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها با وام حمایتی دو سال گذشته میزان سود آن است.

سود وام مذکور ۱۸ درصد است و قرار نیست دولت مانند گذشته مابه‌التفاوت ۷ تا ۹ درصدی آن را پرداخت کند. بر این اساس میزان اقساط وام ۱۰۰میلیون‌ تومانی کمک‌ ودیعه مسکن برای تهرانی‌ها ماهانه ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است. کل سود این تسهیلات ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در بازپرداخت ۵ساله است. از سوی دیگر در مراکز استان‌ها، مستاجران باید ماهانه یک‌میلیون و ۷۷۷هزار تومان قسط برای وام ۷۰ میلیون تومانی پرداخت کنند.

کل بازپرداخت این وام در دوره ۵ ساله ۱۰۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان است؛ به‌عبارت دیگر متقاضی ۳۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان سود وام ۷۰ میلیون ‌تومانی را پرداخت خواهد کرد. در سایر شهرها که قرار است وام کمک ‌ودیعه مسکن ۴۰ میلیون ‌تومانی پرداخت شود، میزان اقساط ماهانه حدود یک میلیون تومان است. کل سود این تسهیلات در دوره بازپرداخت ۵ ساله حدود ۲۱ میلیون تومان خواهد بود.

اعطای وام ودیعه مسکن با نرخ ۱۸ درصد، اشتباه است

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با مهر یکی از روش‌های حمایتی را اعطای تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود ۴ درصد و یارانه‌ای دانست و درخصوص وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد گفته است: در حال حاضر قرار شده تا وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد اعطا شود که کار اشتباهی است؛ قرار بود صندوق توسعه مسکن راه اندازی شود و از محل دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات خانه‌های خالی و مالیات خانه‌های لوکس، مابه التفاوت نرخ سود وام ودیعه مسکن یارانه‌ای با نرخ سود ۱۸ درصد جبران شود که تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، وام ودیعه مسکن ۱۸ درصدی بیشتر به سود بانک‌هاست تا مستاجر.

کمک‌های بی اثر تبعات جدی را به دنبال خواهد داشت

احمدرضا سرحدی،کارشناس بازار مسکن نیز با اشاره به نرخ سود ۱۸ درصد وام‌های ودیعه و میزان اثر آن در کمک به مستاجران به ابتکار گفت: بدون شک کمک‌هایی با چنین شیوه‌ای هیچ اثری در بازار و برای خانوارها نخواهد داشت. من گمان می‌کنم دولت در شرایطی قرار دارد که امکان حمایت از اقشار مختلف جامعه ندارد. حتی من گمان می‌کنم دولت پول زمین‌های مسکن ملی را نیز از خانوارها بگیرد. به هر حال بیشتر شدن وام ودیعه با توجه به نرخ سودی که برای آن در نظر گرفته‌اند هیچ کمکی به خانوار نمی‌کند.

وی افزود: اگر قرار بود مستاجر چنین سودی بپردازد که بدون دغدغه به بانک مراجعه می‌کند و وام‌های ۱۸ درصد را می‌گیرد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بد معیشت ادامه داد: اکنون شرایط زندگی بسیار سخت شده و در بازار افرادی را می‌بینم که فقط قیمت‌ها را نگاه می‌کنند و بدون اینکه خریدی کنند دست خالی به خانه‌هایشان باز می‌گردند.

سرحدی در ادامه صحبت‌هایش به تبعات احتمالی راهکارهای بی اثر در بازار مسکن اشاره کرد و در این‌باره به ابتکار گفت: وقتی اجاره بالا باشد و از مستاجر حمایت نشود ما با تبعاتی روبه‌رو خواهیم بود. به هرحال صاحب خانه‌ها در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که همه چیز افزایش قیمت قابل توجه‌ای را تجربه کرده‌ است پس صاحبخانه حق دارد خانه خود را ارزان به مستاجر ندهد و تمایل نداشته باشد که با درآمد مشابه سال‌های قبل زندگی کند.

این درحالی است حقوق مستاجر هم به میزانی افزایش یافته که از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی بر نمی‌آید. سرپناه (خانه) یک نیاز اولیه بوده و نمی‌توان آن را حذف کرد و نادیده گرفت بنابراین خانوارها از شمال شهر به مرکز، از مرکز به جنوب شهر و از جنوب شهر به حاشیه کوچ می‌کنند و این مسئله چالش‌های جدی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اگر وضعیت با همین روال ادامه پیدا کند بدون شک حاشیه‌نشینی به یک معضل شهری تبدیل می‌شود که تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت. این کارشناس بازار مسکن در پایان تاکید کرد: حاشیه‌نشینی زمینه مشکلات اجتماعی را به وجود می‌آورد و باعث می‌شود زاغه‌نشینی دوباره پا بگیرد. ما امیدوار بودیم که زاغه‌نشینی از بین برود اما انگار ممکن است دوباره این مسئله شکل بگیرد.


کد مطلب: 37272

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/report/37272/وام-۱۰۰-ملیونی-ودیعه-۱۵۰-میلیون-تومان-بازپرداخت

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com