کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسکن «پاک» مشکلات بسیار دارد

آخوندی بهتر است مسکن مهر را ادامه دهد

سراج24 , 10 شهريور 1392 ساعت 10:06

مسکن «پاک» بر سه پایه "پس‌انداز، انبوه سازی و کوچک سازی" برنامه ریزی شده است.


به گزارش حدیدنیوز، مسکن «پاک» بر سه پایه "پس‌انداز، انبوه سازی و کوچک سازی" برنامه ریزی شده است که در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز به مسکن جامعه نیست. 


بحث مسکن پاک که اخیرا توسط عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم مطرح شده است بر سه پایه پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی برنامه ریزی شده است که از لحاظ کارشناسی با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.
مورد اول موضوع پس انداز است. در شرایط فعلی که بر اساس آمار اداره آمار هزینه‌های بسیاری از خوانوارها بیشتر از درآمدهای خوانوار است با کدام پس انداز و ظرف چه مدتی قرار است که مردم خانه دار شوند؟
دوم اینکه به گفته وزیر راه اگر قرار باشد ۶ برابر منابع خوانوار به متقاضیان، وام مسکن تعلق گیرد، بحث تامین منابع مالی مطرح می‌شود.
قطعا باید از منابع بانکی استفاده شود و بانک‌ها نیز سودهای هنگفتی را از این تسهیلات دریافت خواهند کرد که از توان خانواده ها خارج است و در نتیجه این روش نیز غیر قابل اجرا می‌باشد.
از طرفی تجربه نشان داده که ارائه وام خرید مسکن همواره موجب شده که سطح تقاضا بالا رفته و موجب افزایش قیمت مسکن شود و نتیجتا این روش نیز شکست خورده است.
در خصوص انبوه سازی نیز باید گفت که در روال گذشته انبوه ساز وام را دریافت می‌کرده و چون سازوکار نظارتی بر آن نبوده ملک را به قیمت آزاد به فروش می‌رسانده و این امر موجب افزایش افسار گسیخته ملک می‌شده است.
یعنی اگر انبوه‌ساز نقش واسطه مالکیتی را داشته باشد و نه واسطه مدیریتی، باز هم با افزایش قیمت روبه رو خواهیم شد چرا که آنقدر هزینه تولید مسکن را بالا خواهد برد که خانوارها توانایی خرید آن را نخواهند داشت.
و نکته آخر هم موضوع کوچکسازی است که طبعات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.محیط خانواده باید به شکلی باشد که خانواده احساس امنیت کند.
البته پیش از این خود آقای آخوندی نسبت به کوچک بودن متراژ مسکن‌های مهر اعتراض داشتند در حالی که در ساخت مسکن مهر استاندارد حدود ۸۰ متر رعایت شده است.
اگر وام خرید را به وام ساخت تبدیل کنیم و انبوه ساز هم نقش مدیریتی داشته باشد و نه مالکیتی و همچنین متراژ خانه ها را بیشتر کنیم، همان مسکن مهر را خواهیم داشت. پس بهتر است که آقای آخوندی به جای بی راهه رفتن همان مسکن مهر را ادامه دهد.


کد مطلب: 24710

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/24710/آخوندی-بهتر-مسکن-مهر-ادامه-دهد

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com