کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

راه‌اندازی معاملات توافقی فرابورس

خبرگزاری فارس , 21 مهر 1392 ساعت 8:34

برای سرمایه‌گذاران کم‌ریسک و ریسک‌پذیر ابزارهای مختلفی طراحی و ارائه شده است.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امروز نرم‌افزار معاملات توافقی فرابورس راه‌اندازی می‌شود، گفت: برای سرمایه‌گذاران کم‌ریسک و ریسک‌پذیر ابزارهای مختلفی طراحی و ارائه شده است.

به گزارش حدیدنیوز، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه‌شب شبکه دو سیما به سؤالات مختلفی درباره دلایل رشد بازار سهام و چگونگی ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار پاسخ داد.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع)‌ اظهار داشت: در ماه‌های اخیر یعنی نیمه اول سال ۹۲ شاخص بورس از میزان ۳۸ هزار واحد، اکنون به بیش از ۶۹ هزار واحد رسیده است.



وی افزود: این میزان افزایش، رشد حدود ۸۳ درصدی را نشان می‌دهد و ارزش بازار نیز از ابتدای سال تاکنون با افزایش ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در واقع دقیقاً دو برابر و صد درصد رشد داشته است.



صالح‌آبادی گفت:‌ این میزان رشد در ارزش معاملات نیز مشهود بوده به طوری که بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان تاکنون ارزش معاملات رقم خورده است و این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ارزش معاملات بورس در مدت مشابه سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان بود و در مجموع طی این مدت به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است،‌تصریح کرد: ارزش بازار هم در فرابورس افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.



وی با بیان اینکه شاخص فرابورس ابتدای امسال از رقم ۴۲۶ واحد آغاز شد، گفت: اکنون شاخص فرابورس به ۸۰۷ واحد رسیده و ارزش این بازار نیز به ۸۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.



صالح‌آبادی گفت: این میزان نسبت به ابتدای سال، ۹۲ درصد بازدهی داشته است.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ارزش معاملات در فرابورس به ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.



وی همچنین به میزان معاملات بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: بورس کالا در معاملات آتی ۱۳ هزار میلیارد تومان معامله داشته و در بخش کالا، فلزات، نفت، پتروشیمی و کشاورزی ۲۳ هزار میلیارد تومان داد و ستد انجام شده است.



صالح‌آبادی افزود: این میزان معاملات در بورس کالای ایران نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد رشد نشان می‌دهد.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل رشد بورس خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل، سودآوری شرکـ‌ت‌های حاضر در بورس است. به طوری که سودآوری بنگاه‌ها تاکنون حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.



وی تصریح کرد:‌ این میزان سودآوری نسبت به سال گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد؛ یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب تضعیف این بازارها طی مدت‌ اخیر است.



صالح‌آبادی گفت: تضعیف بازارهای رقیب موجب شده تا نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند؛ اکنون امید به آینده اقتصاد نیز چشم‌انداز مثبتی ایجاد کرده و در رشد اخیر این روند مؤثر است.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بازار سرمایه بازاری است که سرمایه‌گذاران با توجه به وقایع آتی اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنند و برمبنای آن اقدام به خرید یا فروش کردند.



وی ادامه داد: اخیراً برخی شرکت‌ها از جمله هلدینگ صنایع خلیج فارس، پتروشیمی جم و هلدینگ نفت‌، گاز و پتروشیمی تأمین برای اولین‌بار وارد بازارهای فرابورس و بورس شدند.



صالح‌آبادی با اشاره به نقدشوندگی بالای سهام گفت: روزانه در تمام بورس‌های بازار سرمایه یک هزار میلیارد تومان معامله داشته‌ایم و بسیاری از سرمایه‌گذاران از طریق بازار سرمایه‌ دارایی‌های خود را به وجه نقد تبدیل کرده‌اند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به بسترسازی‌های انجام شده، مردم می‌توانند با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنند و در این باره سرمایه‌گذاران اطلاعات تکمیلی را با مراجعه به سایت seo.ir دریافت کنند.



وی با بیان اینکه بسیاری از کارگزاری‌ها امکان معاملات آنلاین را فراهم کرده‌اند، گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان ایجاد سهولت برای دسترسی مردم به بازار است.



صالح‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آینده بازار سهام و سرمایه گفت:‌ آینده بازار طبیعتاً به سودآوری بنگاه‌ها بستگی دارد. بنابراین اگر این سودآوری محقق شود در بازار سرمایه اثر مثبت خواهد گذاشت.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌اگر سودآوری شرکت‌ها طبق پیش‌بینی‌ها محقق نشود اثر برعکس بر بازار سهام شاهد خواهیم بود.



وی با بیان اینکه بازار سرمایه با ریسک همراه است، گفت: در کنار این ریسک بازار دچار نوسان می‌شود و باید گفت نوسان جزیی از ذات بازار است؛ بنابراین توصیه می‌کنم در بازار سهام سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت وارد شوند.



صالح‌آبادی با تأکید براینکه نباید به صورت شتابزده وارد بازار شد، گفت: برخی به صورت شتابزده وارد بازار شده و شتابزده هم خارج می‌شوند؛ در این‌باره به هیچ وجه سرمایه‌گذاری شتابزده را توصیه نمی کنم.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران اغلب به تناسب زمان وارد بازارهای مختلف می‌شوند، گفت: در برهه‌ای از زمان سرمایه‌گذاران با نگاه کوتاه مدت وارد بازار مسکن، ارز و سکه می‌شوند اما در بازار سهام توصیه می‌شود که به صورت بلندمدت سرمایه‌گذاری شود.



صالح‌آبادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران سبدی از سهام را انتخاب کنند، گفت:‌ توصیه همیشگی مسئولان عدم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران روی یک سهم است؛ بنابراین با سبدی از سهام متشکل از صنایع مختلف باید سرمایه‌گذاری کرد.



وی افزود: اگر سرمایه‌گذاران جدید قدرت تحلیل ندارند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با مشاوره مدیران حرفه‌ای وارد بازار شوند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه با انتخاب سبدی از سهام حداقل ریسک به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود، گفت: در سازمان به دنبال این هستیم که برای اقشار مختلف (ریسک‌گریز، ریسک‌پذیر و کم‌ریسک) ابزارهای متناسبی طراحی شود.



صالح‌آبادی با بیان اینکه برای افراد کم‌ریسک اوراق اجاره و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون نزدیک به ۲۳ اوراق در فرابورس وجود دارد که با نرخ مشخص و بازدهی و با ریسک کمتری ارائه شده است.



وی با بیان اینکه بازار سهام میزبان حدود ۵۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی است، گفت: در بازارهای مختلف، شرکت‌‌ها به تناسب ریسک در تابلوها قرار گرفته‌اند.



صالح‌آبادی با بیان اینکه متناسب با سلیقه‌های مختلف ابزارهای مختلفی ارائه شده است، تأکید کرد:‌ اکنون ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار وارد بازار سرمایه شدند، با این میزان سهامدار در منطقه رتبه اول را کسب کرده‌ایم.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  افزود: نسبت به پاکستان که ۴ برابر ایران جمعیت دارد و نسبت به ترکیه که تقریبا‌ً به لحاظ جمعیتی برابر هستیم، بیشترین تعداد سهامدار را داریم.



وی ادامه داد: اکنون اشخاص حقیقی حدود ۶۵ درصد و حقوقی ۳۵ درصد حجم معاملات خود را به خود اختصاص دادند، این میزان نشان‌دهنده نقش پررنگ اشخاص حقیقی در بازار است.



صالح‌آبادی با بیان اینکه اشخاص حقیقی با حساسیت نسبت به اخبار و تحولات عمل می‌کنند، گفت: سهامداران حقیقی افراد باهوشی هستند که اخبار و اطلاعات را در قیمت‌ها با وجود تحریم‌ها اثر می‌دهند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش میزان اشخاص حقیقی در بازار را موجب نقد‌شوندگی بیشتر بازار دانست و تأکید کرد:‌ هرچه اطلاعات در قیمت‌ها بیشتر اثر بگذارد، به سمت کارایی بالا حرکت خواهیم کرد؛ بنابراین در صورت تأثیر اطلاعات به سمت کارایی و نقدشوندگی بالا می‌رویم.



وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه از این میزان سهامداران جدید اطلاعاتی درباره ضرر و زیان آنها وجود دارد یا خیر، گفت:‌ از این قبیل اطلاعات به صورت جزیی گرفته نمی‌شود اما بعضاً مشاهده شده که افراد شتابزده عمل می‌کنند.



صالح‌آبادی با اشاره به اینکه سهامداران جدیدالورود نسبت به کل بازار تعداد ناچیزی هستند، گفت: افراد تازه‌وارد با تحلیل، مشاوره و مشورت با افراد حرفه‌ای عمل کنند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخی شرکت‌ها هم امکان دارد با ابهاماتی همراه باشند و در این باره به سمت توقف حداقل زمان نمادها حرکت می‌کنیم تا سهامداران خود نسبت به اطلاعات تصمیم‌گیری کنند.



وی افزود: بازار سرمایه با پتانسیل‌های بالا نسبت به دیگر بازارها منابع مالی خوبی در اختیار دارند و اکنون بهترین فرصت است تا سهامداران عمده مابقی سهام خود را برای جذب نقدینگی در بازار اولیه عرضه کنند.



صالح‌آبادی گفت: سهامداران عمده با توجه به شرایط خوب ایجاد شده برای توسعه بنگاه‌ها و رونق تولید باید منابع لازم را از بازار جذب کرده و بهترین استفاده را ببرند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید براینکه برخی سهامداران عمده چسبندگی به سهام خود دارند، گفت: برخی سهامداران عمده علاقه‌ای برای پایین‌ آوردن درصد مالکیت ندارند در حالی که با داشتن ۵۱ درصد مالکیت همچنان در دست آنان است؛ با عرضه مابقی نقدینگی بسیار خوبی جذب پروژه‌های جدید بنگاه‌ها خواهد شد.



وی افزود:‌ اکنون فرصت خوبی مهیا شده تا منابع لازم جذب بازار اول شود.



صالح‌آبادی با انتقاد از اینکه در بسیاری از مواقع روی شاخص بحث می‌شود، گفت: امروز بازار سرمایه در متن اخبار قرار گرفته و در این باره جای تقدیر دارد اما پیشنهاد می‌کنم فقط به شاخص نگاه نشود.



وی ادامه داد: در خصوص بازار سرمایه باید به معیارهای مختلفی از جمله نقدشوندگی، افزایش دفعات معاملات، ارزش و عمق بازار توجه شود و همچنین به سایر متغیرها به طور متوازن نگاه شود.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ امروزه بازار سرمایه برای مردم ناشناخته نیست و شاید درصد کمی با بازار سرمایه ناآشنا باشند؛ در واقع نباید دچار شاخص‌زدگی شویم.



* آموزش مجازی برای سرمایه‌گذاران جدید؛ irvex.ir



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات انجام پذیرفته در حوزه آموزش به سرمایه‌گذاران جدید گفت:‌در این باره سامانه تالار مجازی بورس به آدرس irvex.ir ایجاد شده و آموزش‌های لازم به مردم ارائه می‌شود.



وی در توضیح این سامانه خاطرنشان کرد:‌ افرادی که علاقه‌مند به بازار سرمایه‌ هستند، باید آموزش ببینند؛ بنابراین تمام آموزش‌های کاربردی و عملیاتی از طریق این سامانه به عموم مردم ارائه می‌شود.



صالح‌آبادی افزود: اکنون تعداد بسیار زیادی عضو این سامانه هستند و با اعتبار مجازی به عنوان مثال ۱۰ میلیون تومان اقدام به خرید و فروش با قیمت‌های واقعی می‌کنند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ افرادی که در این سامانه بیشترین بازدهی را داشته باشند، جوایزی دریافت خواهند کرد؛ در این باره به آنها اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در بازار سهام خرید کنند.



وی با اشاره به اینکه آموزش صوتی، تصویری، کاریکاتور، فیلم و سریال از جمله آموزش‌های قابل ارائه در این سامانه است، گفت: این افراد با وجود چنین سامانه‌ای خرید و فروش در بازار را تجربه می‌کنند و طبیعتاً با اطلاعات دقیق‌تری وارد بازار خواهند شد.



صالح‌آبادی گفت: به افراد سرمایه‌گذار توصیه می‌شود تا با سرمایه‌گذاری در سبدهای مختلف نتیجه متوازنی از سود حاصل شود.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نقدشوندگی بازار سهام مزیت بالایی است، گفت: شاید برخی بازارهای دیگر در چین مزیتی (نقدشوندگی) کمتر نقش ایفا کنند.



وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره نحوه خرید و فروش افراد در بازار سهام تصریح کرد:‌ خرید و فروش کوتاه‌مدت ممکن است به ضرر سرمایه‌گذاران تمام شود و به هیچ وجه افراد با دید کوتاه‌مدت وارد بازار نشوند.



صالح‌آبادی با تأکید براینکه در روند افزایشی شاخص برخی شرکت‌ها روند منفی هم دارند، گفت: افزایش شاخص حاکی از وضعیت عمومی بازار سهام است.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فرابورس و اقدامات انجام شده در آن، گفت: اکنون ارزش بازار فرابورس به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و در این مدت کوتاه میزان قابل قبولی از روند فعالیت آن طی شده است.



وی گفت: با توجه به عمر کوتاه فرابورس، جایگاه خوبی در بازار سرمایه پیدا کرده و از جمله اقدامات خوب، ایجاد بازار پایه است.



صالح‌آبادی با بیان اینکه بازار پایه مقدمه ورود بنگاه‌ها به بازارهای اصلی بورس است، گفت: شاید برخی بنگاه‌ها آمادگی ورود مستقیم به بورس را نداشته باشند که ابتدا در فرابورس وارد می‌شوند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه‌اندازی بازار ابزارهای نوین مالی خاطرنشان کرد:‌ در این بازار اوراق مشارکت، اجاره، سپرده بانکی، حق تقدم تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله وجود دارد.



وی وجود بازار ابزارهای نوین مالی و معاملات تسهیلات مسکن را از مهم‌ترین عامل خانه‌دار شدن بسیاری از افراد دانست و تأکید کرد: تاکنون ۳۰۰ هزار نفر از طریق این بازار اقدام به دریافت تسهیلات مسکن کرده‌اند.



صالح‌آبادی درباره سابقه ورود اوراق تسهیلات مسکن به فرابورس گفت: پیش از آنکه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس عرضه شود، قیمت بالایی داشت و اکنون در مقایسه با قبل قیمت پایین‌تری دارد.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد:‌ اکنون وضعیت و استقبال خوبی از این بازار شده و امیدواریم افراد بیشتری، با وجود گران‌تر شدن مسکن، خانه‌دار شوند.



وی با اعلام این خبر که امروز نرم‌افزار جدیدی در فرابورس راه‌اندازی خواهد شد، گفت:‌برمبنای آن، معاملات به صورت توافقی در بازار جدید انجام خواهد شد.



صالح‌آبادی ادامه داد: امکان دارد در برخی معاملات امکان حراج نباشد که این نرم‌افزار امکان معاملات توافقی به صورت ۲۴ ساعته را برای خریداران و فروشندگان فراهم کرده است؛ در این نوع معاملات محدودیتی وجود ندارد.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با اشاره به اینکه روند ۹ ماهه بورس انرژی اقدامات مختلفی انجام شده است، گفت: بورس انرژی دوران ابتدایی فعالیت را طی می‌‌کند و در این باره با وزارت نیرو توافقات خوبی شده است.



وی گفت:‌در حوزه برق، بسیاری از نیروگاه‌ها می‌توانند از این طریق وارد شوند و نیروگاه‌های خصوصی هم امکان فروش برق به صورت مستقیم به شرکـت‌های بزرگ را خواهند داشت.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به معاملات بورس انرژی تأکید کرد: اکنون در حوزه معاملات متانول، حلال‌ها، آیزوریسایکل و همچنین نفت، توافقات خوبی انجام شده است.



صالح‌آبادی گفت: در این باره با وزارت نفت جلساتی برگزار شده و امیدواریم در آینده شاهد رونق معاملات در بورس انرژی ایران باشیم.



وی با اشاره به اینکه امروز اتفاقات خوبی در حوزه بازار سرمایه افتاده است، گفت: اکنون شرکت‌های بازار سرمایه با توجه به توافقات انجام شده با بازار پول، در اولویت تسهیلات قرار دارند چرا که نسبت به دیگر شرکت‌ها از شفافیت بالاتری برخوردارند.



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به توافق حاصل شده میان بازار سرمایه و بانک مرکزی ایران اشاره کرد و گفت:‌ در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی تفاهم‌های خوبی حاصل شد و نقاط مشترک میان بازار پول و بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



صالح‌آبادی در خاتمه سخنان خود با اشاره به فواید تفاهم میان بازار سرمایه و پول خاطرنشان کرد: بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگر هستند و اثرات مثبت آن در آینده مشخص خواهد شد.


کد مطلب: 26609

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/26609/راه-اندازی-معاملات-توافقی-فرابورس

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com