کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرانی چندباره لوازم خانگی؛

افزایش خودسرانه | تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند

5 خرداد 1402 ساعت 8:00

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در حالی است که طبق اذعان فعالان بازار، در حال حاضر وضعیت خرید و فروش مناسب نبوده و بازار به نوعی در رکود به سر می‌برد.


به گزارش حدید نیوز؛ تغییر قیمت لوازم خانگی نیاز به اخذ مجوز دارد با این حال تولیدکنندگان بدون اخذ مجوز نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده و صمت نیز در نامه‌نگاری با تولیدکنندگان، منتظر دریافت دلایل گرانی است.

آخرین بار تیر ماه سال جاری قیمت لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت؛ پس از آن وزارت صمت اعلام کرد که فعلاً قیمت این محصول دستخوش تغییر نخواهد شد زیرا در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود.

حال برای نمونه از گرانی یک محصول شرکت لوازم خانگی داخلی به صورت مستند پرده برداری شده تا شاید مسئولان فکری به حال این بازار پر تقاضا داشته باشند.

۶ مردادماه سال ۱۴۰۱ شرکت پارس خزر که یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی است طی شفاف سازی، نامه ای را روی کدال قرار داد و از موافقت انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک و با هماهنگی سازمان محترم حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با افزایش میانگین قیمت ۱۳ درصدی انواع محصولات از جمله چرخگوشت کلیددار مدل MG ۱۶۰۰P خبر داد.
افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی/ تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند +سند
در این نامه قید شد بود که این محصول از قیمت ۱۴,۷۵۹,۱۴۶ ریال با افزایش ۱۳ درصدی به قیمت ۲۱,۶۶۵,۰۶۱ ریال تغییر کرده است و از آن زمان تا به امروز دیگر خبری از موافقت نهادهای مسئول با افزایش قیمت این محصول روی کدال قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است که این شرکت باید هرگونه افزایش قیمتی را روی سامانه کدال شفاف سازی نموده و سهامداران شرکت را مطلع نماید.

نکته جالب قضیه این است که اگر گشتی در نمایندگی های مجاز فروش لوازم خانگی این برند بزنید می بینید که این محصول ۶۵ درصد گرانتر از قیمت اعلام شده یعنی ۳۵۷۸۶۰۰۰ ریال توسط شرکت در وب سایت خود شرکت لوازم خانگی پارس خرز و نمایندگی ها درج قیمت شده است.
افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی/ تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند +سند
افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی/ تولیدکنندگان از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند +سند
افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در حالی است که طبق اذعان فعالان بازار، در حال حاضر وضعیت خرید و فروش مناسب نبوده و بازار به نوعی در رکود به سر می‌برد؛ اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در این ارتباط گفته بود که «افت قدرت خرید مردم در تقاضا تأثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده است، بنابراین افزایش قیمت می‌تواند به نوعی خودزنی باشد.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
تولیدکنندگان لوازم خانگی از انحصار بازار سوءاستفاده نکنند


روح الله عباس پور درباره صنعت لوازم خانگی، گفت: صنعت لوازم خانگی اقدامات خوبی درباره تحقق شعار سال، در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام داده و حمایت‌های بسیاری از این صنعت صورت گرفته و فعالان این عرصه توانستند خلاء نبود برندهای مشهور را برطرف کنند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر رویکرد مردم نسبت به خرید لوازم خانگی داخلی و استقبال از این محصولات، افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی نباید از حمایت‌های صورت گرفته سوءاستفاده کنند اکنون بازار لوازم خانگی انحصاری است و تولیدکنندگان این حوزه نباید این تصور را داشته باشند که با تولید هر کالایی می‌توانند این بازار را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه کرد:تولیدکنندگان لوازم خانگی باید به این موضوع توجه کنند که بازار این محصولات همیشه انحصاری نخواهد ماند، ممکن است زمینه واردات فراهم شود بنابراین باید با ارتقای کیفیت و استانداردسازی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای فرصت مناسبی است که تولیدکنندگان داخلی به ویژه صنعت لوازم خانگی باید با ارتقا کیفیت بتوانند به بازارهای این کشورها راه یابند.


منبع: مشرق


کد مطلب: 37771

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/37771/افزایش-خودسرانه-تولیدکنندگان-انحصار-بازار-سوءاستفاده-نکنند

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com