کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در همایش روز ملی جمعیت مطرح شد:

ابر بحران پیری جمعیت را جدی بگیرید/ سپاه پیشگام در رشد موالید/ لزوم اعلام حرمت سقط جنین

1 خرداد 1402 ساعت 16:55

تأکید بر لزوم توجه جدی بر رشد موالید و مرتفع کردن ابر بحران پیری جمعیت و فراهم نمودن ملزومات و فرهنگ سازی برای ترویج ازدواج و فرزند آوری و تقدیر از خدمات سپاه در حوزه رشد جمعیت از محورهای اصلی و مورد تاکید در همایش روز ملی جمعیت بود که در بیمارستان نجمیه تهران برگزار شد.


به گزارش حدید نیوز؛ همایش روز ملی جمعیت امروز یکشنبه 31 اردیبهشت ماه در محل سالن همایش های بیمارستان نجمیه تهران با حضور رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج)، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشاور عالی سازمان پدافند غیرعامل و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد. 

بنابراین گزارش، انتخاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان رتبه برتر سازمانی در بین نهادها و ارگان های کشور در موضوع اهتمام به ازدواج و فرزندآوری و خدمات برجسته این نهاد مردمی و انقلابی در عرصه های مختلف اجتماعی به ویژه حوزه جمعیت و رشد موالید در کشور، موجب شد تا همه میهمانان این مراسم مراتب قدردانی خود از این اقدام جهادی و انقلابی سپاه را مدنظر قرار داده و از آن به عنوان الگویی شایسته برای همه ارگان ها و سازمان های کشوری یاد کنند. 

ابوالقاسمی: دانشگاه بقیة الله(عج) متعهد به اجرای قانون جوانی جمعیت است

دکتر حسن ابوالقاسمی در همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت که در بیمارستان نجمیه تهران برگزار شد، با انتقاد از سیاست های ضدجمعیتی دولت های گذشته، گفت: سپاه همواره حافظ انقلاب و پیشگام در حفظ دستاوردهایی است که حاصل مجاهدت ها و رشادت های دلاورمردان پاسدار بوده و هست، لذا در این راستا سیاست هایی که در 73 بند قانون جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شده در این دانشگاه به نحو احسن اجرایی خواهند شد.

وی افزود: در دهه 60 هر چند با جنگ تحمیلی مواجه بودیم، اما فرزندآوری در کشورمان زیاد بود به نحوی که آن روز ما را از افزایش جمعیت و به دنبال آن ناتوانی در تامین مایحتاج، بیم می‌دادند، اما امروز از پیری جمعیت که ناشی از پایین بودن نرخ فرزندآوری است، ابراز نگرانی می‌شود و بیم آن می‌رود که در آینده مجبور شویم برای بخش‌های مختلف کشور جوانانی را از دیگر کشور‌ها استخدام کنیم.

ابوالقاسمی ادامه داد: فرهنگ اصیل ایرانی و معارف دینی می‌تواند نجات‌دهنده جوانان کشور باشد و نگرانی‌هایی که درمورد کاهش باروری وجود دارد جدی است و کاهش جمعیت حاصل سال‌ها کار مداوم کسانی است که علیه فرزندآوری و باروری تبلیغ کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: علت دیگر پایین بودن آمار باروری، تهاجم فرهنگی است در حالی که در فرهنگ چندین هزار ساله ما عنوان شده هر کس دندان دهد، نان دهد؛ خلق ادبیات و فرهنگ بچه‌دار شدن موضوعی است که مورد غفلت واقع شده است و این موجب شد تا امروز عمده افسردگی‌ها در خانواده‌های کم فرزند ملاحظه کنیم.

وی‌ افزود: تهدید پیری جمعیت موجب شد تا در کشور به موقع برای عدم تحقق این تهدید اقدام شود؛ بر این اساس قوانین خوبی در رابطه با جوانی جمعیت تدوین شده که از جمله قوانین خوب و مترقی هم محسوب می‌شود البته یکی از موضوعاتی که برخی‌ها در بحث پایین بودن آمار فرزندآوری مطرح می‌کنند، مشکلات اقتصادی است در حالی که امروز خانواده‌های متمول نیز فرزندان کمی دارند.

نماینده مردم قزوین در مجلس: حرمت سقط جنین اعلام شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی جمعیت با انتقاد از روند رو به رشد سقط جنین و وجود داروهای قاچاق برای این عمل ناپسند در فضای مجازی، خواستار اعلام حرمت سقط جنین شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد، گفت: ۸۵درصد سقط‌جنین‌ها در خود خانواده و توسط پدر و مادر انجام می‌شود.

محمدبیگی ادامه داد: در زمان حاضر سالانه 250 تا 650 هزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد و از علما درخواست داریم که حرمت سقط جنین را بیش از پیش برای مردم تبیین کنند.

وی افزود: 85 درصد سقط‌جنین‌ها در خود خانواده و توسط پدر و مادر و با آموزش‌های فضای مجازی و یا مصرف داروهای قاچاق‌شده صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون جوانی جمعیت، چندین ماده محکم مقابله با سقط غیرقانونی را گنجانده‌ایم اما اجرا هنوز به‌خوبی انجام نشده است.

محمدبیگی تصریح کرد: اگر حتی 10 درصد در پیشگیری از سقط جنین موفق باشیم 25 تا 65 هزار نفر را به جمعیت کشور اضافه می‌کنیم، در این راستا پویش نفس برای نجات از سقط جنین که به آموزش و مشاوره برای پیشگیری از سقط می‌پردازد تا 70 درصد در پیشگیری از بروز سقط جنین موفق بوده است.

وی با بیان این‌که 43 ماده قانونی حوزه جوانی جمعیت مختص حوزه سلامت است، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی قانون ابلاغ شده است اما در حوزه اجرایی، با مشکلاتی مواجه بودیم. بودجه قانون جوانی جمعیت در سال 1401، معادل 10 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است و برای سال جاری نیز 12 هزار میلیارد تومان درخواست کردیم اما سازمان برنامه و بودجه با 7000 میلیارد تومان آن موافقت کرد.

وی با اشاره به خدمات بیمارستان نجمیه در حوزه درمان ناباروری خاطرنشان کرد: در بیمارستان نجمیه 75 درصد کارکنان زن هستند و با ارائه خدمات زایمان و درمان ناباروری، رضایت بالایی در بیماران ایجاد کرده‌اند.

بانکی پور: اقدامات سپاه در رشد موالید الگوی همگان شود

امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در مراسم روز ملی جمعیت با تقدیر از اقدامات همه جانبه و گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در افزایش درون سازمانی ازدواج، کاهش طلاق و کمک به رشد موثر موالید با احداث و تجهیز مراکز درمانی خود به بخش های ناباروری، گفت: سپاه همواره حافظ انقلاب اسلامی بوده و برای پیشبرد اهداف عالیه آن، هرکار شایسته و علمی را انجام می دهد بنابراین امیدواریم مجموعه عملکرد سازنده سپاه در حوزه فرزندآوری و رشد موالید به عنوان الگویی شایسته برای همه دستگاه های اداری و اجرایی کشور قرار گرفته و معرفی شود. 
وی با انتقاد از روز مرگی و عدم اهتمام لازم جامعه مدیریتی و نخبگان کشور به ابر بحران پیری جمعیت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و منویات شان بیش از 57 بار سفارش اکید بر رشد جمعیت و توجه به فرزندآوری داشته اند؛ اما متاسفانه هنوز این موضوع برای بسیاری مدیران ما جدی تلقی نشده است. 
بانکی پور خاطرنشان کرد: بیش از سه میلیون زوج نابارور باید از ظرفیت بیمه ای کشور برای درمان بهره مند شوند، البته این ظرفیت باید برای همه آحاد جامعه که درگیر ناباروری هستند تعمیم یابد.
وی ادامه داد: در قانون برای ترک فعل این مسئله مجازات هایی نیز در نظر گرفته شده و مدیرانی که اهتمام جدی ندارند باید حس مسئولیت جدی در این راستا داشته باشند. 
نماینده مردم اصفهان اظهار امیدواری کرد در برنامه هفتم توسعه موضوع موالید و فرزندآوری و رفع معضل پیری جمعیت برنامه های اجرایی و عملیاتی، مورد توجه بیشتر متولیان باشد. 

پروفسور اکبری: ساختار برنامه و بودجه کشور خانواده محور باشد

پرفسور محمد اسماعیل اکبری دیگر میهمان مراسم روز ملی جمعیت در بیمارستان نجمیه بود که با اشاره به هجمه های گسترده دشمن برای فرهنگ سازی غلط در خانواده ها و ترویج بی بند و باری ها، گفت: هنری کیسینجر در کتاب خود درباره نظم نوین جهانی از ایران به عنوان کشوری که از این نظم غربی خارج شده یاد کرده و ضرورت مقابله با ایران را تاکید می کند، چراکه کاهش جمعیت ایرانی ها، باعث کاهش نفوذ و حضور ایران در منطقه و دنیا را در پی داشته و تشدید هجمه به ازدواج یکی از دلایل آنها برای حذف نسل ما محسوب می شود.

مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این‌که دشمنان ازدواج جوانان ایرانی را مورد هجمه‌اند، از ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشوری انتقاد کرد.

پروفسوراکبری اظهار داشت: باروری، مرگ و مهاجرت در جمعیت کشور مؤثرند؛ باروری در ایران با تمام جهان تفاوت دارد زیرا باروری در کشور ما نکاحی است و به همین دلیل ازدواج جوانان مورد هجمه دشمنان قرار گرفته و سعی دارند به هر روشی آن را کاهش دهند.

وی افزود: 44 درصد کودکان متولدشده در دنیا نکاحی نیستند اما تعداد موالید غیرنکاحی در کشور ما نزدیک به صفر است و به همین دلیل ازدواج مورد هجمه قرار گرفته است؛ بنابراین باید دغدغه همه مسئولین، افزایش آمار ازدواج جوانان باشد.

مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: در بخشنامه وزارت بهداشت اعلام شده که واکسن HPV (ویروس پایپلومای انسانی که برخی از گونه‌های آن باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود) را وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور کنیم. این مسئله علاوه بر اینکه جنبه اقتصادی دارد، بدان معناست که دختران 9 تا 11 ساله این واکسن را دریافت کنند و بعد با فرهنگ‌سازی‌ که دشمنان کرده‌اند، خیال نوجوانان راحت باشد که حالا که واکسن را تزریق کرده‌اند می‌توانند رابطه جنسی داشته باشند.

وی با بیان این که برخی در حال عددسازی درباره نرخ باروری و جمعیت هستند که باعث می‌شود تصور اشتباهی نسبت به وضعیت جمعیت کشور ایجاد شود، تصریح کرد: یک هجمه ناجوانمردانه‌ قدرتمند از سوی جهان علیه جمعیت ایران شروع شده که پیشینه حداقل 70 ساله دارد. ما در هیچ جنگی شکست نخوردیم و ایرانی بودن‌مان را حفط کردیم اما امروز دشمن نقطه‌ای را مورد هجمه قرار داده که همان جمعیت است و اگر آگاه نباشیم دچار مشکل خواهیم شد.

اکبری متذکر شد: در کشورهایی مانند روسیه و فرانسه، رؤسای جمهور ریاست موضوع جمعیت را بر عهده دارند و در این سطح به جمعیت بها می‌دهند؛ در کشور ما مقام معظم رهبری بارها مسئله جمعیت را به مسئولان گوشزد کرده‌اند و ما بیشترین قوانین را در حوزه جوانی جمعیت داریم اما با کمترین میزان اجرا در کشور مواجه هستیم.

رئیس بیمارستان نجمیه: در حوزه رشد جمعیت و ناباروری دچار غفلت شدیم

رئیس بیمارستان نجمیه تهران با اشاره به اینکه هر مسئولی باید در جایگاه خود نسبت به موضوع رشد جمعیت تلاش کند گفت: دستگاه های اجرایی و متولی و نیز همه ی ارکان بدنه دولت نیازمند این است که همگی پای کار باشند تا آن اتفاق مثبتی که مدنظر همه ماست به تحقق برسد. متاسفانه در مسئله ناباروری و تلاش برای بهبود رشد جمعیت همگی کم کار و دچار غفلت شدیم.

رئیس بیمارستان نجمیه تهران در حاشیه مراسم روز ملی جمعیت که در سالن همایش بیمارستان نجمیه برگزار شد،با اشاره به اینکه هر مسئولی باید در جایگاه خود نسبت به موضوع رشد جمعیت تلاش کند گفت: دستگاه های اجرایی و متولی و نیز همه ی ارکان بدنه دولت نیازمند این است که همگی پای کار باشند تا آن اتفاق مثبتی که مدنظر همه ماست به تحقق برسد. متاسفانه در مسئله ناباروری و تلاش برای بهبود رشد جمعیت همگی کم کار و دچار غفلت شدیم.

سید غلامرضا موسوی رئیس بیمارستان نجمیه تهران با بیان اینکه نقش رسانه ها در جهت فرهنگ سازی و تبیین رشد جمعیت به شدت حائز اهمیت است اظهار کرد: برای تحقق یک اتفاق مثبت در جامعه نیازمند ایجاد زمینه سازی برای آن است که در مسئله ناباروری و تلاش برای بهبود رشد جمعیت قطعا همگی کم کار و دچار غفلت شدیم.

وی افزود: در مسئله ناباروری و رشد جمعیت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ که فرمودند ما دچار خطا شده ایم، مقصود ایشان وجود چالش در کل بدنه ساختار کشور است که در حال حاضر با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد صداوسیما و سایر ارگان ها قدم هایی در این راستا برداشته اند اما نسبت به تقاضا و مطالباتی که رهبر فرزانه ما دارند بی شک همچنان کافی نیست و توقع ما این است که با برنامه ریزی و تلاش دستگاه ها و ارگان ها به سمتی حرکت کنیم که روز به روز موانع پیش رو به حداقل برسد تا منجر به افزایش جمعیت شود.

رئیس بیمارستان نجمیه تهران در ادامه به مهم ترین دغدغه خانواده ها به خصوص زوج های جوان برای تامین هزینه های فرزند آوری و نیز رفع نیازهای آن اشاره کرد و این چنین گفت: بسیاری از خانوارها از باب مسائل رفاهی و مالی کمبود ندارند. به عنوان مثال مناطق شمال شهر تهران که قائدتا باید از شرایط بهتری برخوردار باشند مشاهده می‌کنیم که نسبت به مناطق جنوب شهر و همچنین مناطق محروم با درصد پایین تری به این مسئله توجه دارند. هرچند که معتقدیم مسئله اقتصادی بی تاثیر نیست و خانوارها و زوج های جوان مشکلاتی قطعا پیش روی آنهاست اما باید بدانیم که در کنار تلاش مضاعف در جهت بهبود معیشت، نوع نگاه و باور قلبی خود را نیز در این امر در نظر داشته باشیم.

وی در پایان نقش دستگاه های متولی در تسهیل رفع مشکلات و موانع رشد جمعیت را مهم دانست و با اشاره به اینکه هر مسئولی باید در جایگاه خود نسبت به این موضوع اقدام و تلاش کند افزود: سازمان برنامه و بودجه منابعی که می‌تواند در این حوزه هزینه کند را باید در اختیار بگذارد و همچنین مجلس شورای اسلامی و نیز همه ی ارکان بدنه دولت نیازمند این است که همگی پای کار باشند تا آن اتفاق مثبتی که مدنظر همه ماست به تحقق برسد.

گفتنی است در این همایش، یک گروه سرود جند اجرای زیبا به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها را اجرا نمود. همچنین در پایان مراسم، با حضور رئیس دانشگاه بقیة الله(عج)، مسئول نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه، خانم مینو اصلانی و دیگر مسئولان حاضر در مراسم از برخی خانواده ها که در فرزند آوری پیشگام بوده اند تقدیر به عمل آمده و از خدمات ویژه بیمارستان نجمیه به خصوص بخش ناباروری آن که نقش بسزایی در درمان موثر، کاهش هزینه ها و رضایتمندی مراجعان را داشته قدردانی به عمل آمد.

 
 


کد مطلب: 37764

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/37764/ابر-بحران-پیری-جمعیت-جدی-بگیرید-سپاه-پیشگام-رشد-موالید-لزوم-اعلام-حرمت-سقط-جنین

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com