کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت شیخ زکزاکی در اسارت 1200 روزه

8 ارديبهشت 1398 ساعت 12:56

دولت نیجریه که روابط نزدیکی با رژیم آل‌سعود دارد، جنبش شیخ زکزاکی را به ایجاد ناآرامی و تنش‌های مذهبی متهم کرده و به همین بهانه بارها مراکز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است.


به گزارش حدیدنیوز، پس از آنکه دختر شیخ ابراهیم زکزاکی، رییس جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد پدرش به بیماری آب‌سیاه یا گلوکوم (بیماری چشمی) دچار شده و بیماری‌اش در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد، گروهی از پزشکان اجازه یافتند شرایط جسمی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را که در زندان به سر می‌برد، ارزیابی کنند.
 
یک سازمان غیردولتی مستقر در انگلیس موسوم به «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» روز جمعه برای نخستین‌بار موفق شد با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و همسرش در محل بازداشت آن‌ها دیدار کرده و شرایط جسمانی آن‌ها را بررسی کند. این تیم پزشکی امیدوار است این ارزیابی منجر به تحقیقات کامل درباره وضع شیخ زکزاکی شود.
 
تظاهرات در نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی
 
پس از انتقاد رسانه‌های کشورهای مسلمان و اعتراضات افکارعمومی جهان نسبت به وضعیت جسمانی و سلامتی رهبر شیعیان نیجریه، شیخ زکزاکی از زمان بازداشتش فقط یک‌بار سال ۲۰۱۵، به میان خبرنگاران آمد و مصاحبه یک دقیقه‌ای انجام داد و تحت مراقبت‌های پزشکی نیجریه قرار گرفت.
 
این اقدامات پزشکی پس از آن صورت گرفت که هواداران «شیخ ابراهیم زکزاکی» در ماه‌ها و هفته‌های اخیر تظاهرات متعددی را در پایتخت این کشور برای آزادی وی و همسرش در «آبوجا»، پایتخت نیجریه برگزار کردند.
 
شیخ زکزاکی از سال ۲۰۱۵ که ارتش نیجریه با خشونت به خانه وی در شهر زاریا حمله کرد، زندانی است. وی و همسرش در این حمله زخمی شدند. درحالی‌که ۵ تن از فرزندان و صدها نفر از پیروانش کشته شدند، دولت نیجریه در حالی از آزادکردن شیخ زکزاکی خودداری می‌کند به‌طوری‌که یک دادگاه در حکمی اعلام کرده زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است.
 
از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از این رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت ارتش این کشور بوده است.
 
استقبال سخنگوی وزارت خارجه از ملاقات تیم پزشکی با شیخ ابراهیم زکزاکی
 
این اقدام دولت نیجریه در پذیرش یک تیم پزشکی برای درمان رهبر شیعیان نیجریه با استقبال وزارت خارجه کشورمان مواجه شد و از آن استقبال کرد.
 
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد با درمان کامل شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش در داخل یا خارج از نیجریه، روند تعامل و گفت‌وگوی سازنده میان مسوولان جنبش اسلامی و دولت نیجریه منجر به حل مشکلات و آزادی کامل ایشان شود.
 
دولت نیجریه که روابط نزدیکی با رژیم آل‌سعود دارد، جنبش شیخ زکزاکی را به ایجاد ناآرامی و تنش‌های مذهبی متهم کرده و به همین بهانه بارها مراکز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است.
 
هراس دولت نیجریه از خیزش اسلامی در آفریقا
 
کشورهای آفریقایی در هفته‌های اخیر شاهد خیزش جدیدی از بیداری اسلامی هستند که کشورهای شمالی این قاره (لیبی، سودان، الجزایر) را پس از ۱۰ سال، بار دیگر در برگرفته و افزون بر این در روزهای اخیر به مراکش در شمال‌غربی آفریقا کشیده شده است. دیگر کشورهای این قاره سیا، در ترس و هراسند که مبادا این اعتراضات مردمی در مناطق آن‌ها شکل گیرد؛ کشورهایی که با سیاست‌های آل‌سعود و امارات همراه هستند و سیاست‌های عبری و غربی آن‌ها را در بلادشان دنبال می‌کنند؛ سیاست‌هایی که با واکنش‌های عمومی مواجه شده و اعتراضات و تظاهرات متعددی در سودان و مراکش علیه سیاست‌های ریاض و ابوظبی به دنبال داشته است چرا که به‌طور رسمی به دخالت در این قاره اذعان کرده‌اند؛ دخالت‌هایی که به فراخوانده‌شدن سفیر امارات از رباط، پایتخت مراکش منجر شد.
 
از این رو، حکومت آباچا در نیجریه که امور سیاسی این کشور را در دست دارد و با سیاست‌های آل‌سعود همراه است، از گسترش و خیزش بیداری اسلامی در «نیجریه» که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست، هراس دارد. این کشور ۱۷۰ میلیون نفری به برکت تلاش‌های «شیخ ابراهیم زکزاکی» حدود ۱۰ میلیون نفر از آنان طرفدار انقلاب اسلامی و مذهب جعفری شده‌اند.
 
ملکی، کارشناس نیجریه: تلاش حاکمیت نیجریه در اسارت نگه‌داشتن شیخ زکزاکی
 
«صادق ملکی» که چند سالی است از نزدیک با «شیخ ابراهیم زکزاکی»، رهبر شیعیان نیجریه همکاری‌های فرهنگی داشته و بارها به این کشور سفر کرده است، در گفت‌وگویی با اشاره به حرکت اسلامی نیجریه و وضعیت جسمانی و زندانی بودن شیخ زکزاکی گفت: راهپیمایی‌هایی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر در نیجریه به منظور آزاد کردن شیخ زکزاکی از زندان ایجاد شده، موجب این امر بوده که دولت و حاکمیت این کشور تحت فشار افکار عمومی قرار گیرد و روند درمان ایشان را توسط پزشکان مورد توجه قرار دهد. افزون بر این، حاکمیت نیجریه با زدن تهمت و افتراهای متفاوتی به شیخ زکزاکی در تلاش است تا ایشان را همچنان در بند و اسارت داشته باشد.
 
ملکی با اشاره به اینکه اوایل دی، خبری مبنی بر آزادی و رفع اتهام شیخ زکزاکی منتشر شده ولی دولت نیجریه آن را اجرایی نکرده است، افزود: دولت نیجریه هرگونه تهمتی به ایشان زد تا دلیلی برای زندانی‌شدن ایشان به وجود آورد اما موفق نشد و حتی در دادگاهی ایشان تبرئه شد و دولت را موظف به دادن غرامت به ایشان کرد. اما از آنجا که دولت و حاکمیت نیجریه دنبال این است که ایشان را در زندان داشته باشد، شکایات دیگری را مطرح کرده‌اند تا ایشان با وجود اینکه از سلامت جسمی مناسبی برخوردار نیستند در زندان به سر برد.
 
این کارشناس امور نیجریه، ادامه داد: دولت نیجریه با اتهامات واهی همچنان به‌دنبال خرید زمان است تا شیخ زکزاکی را در زندان داشته باشد اما مطالبه عمومی و بین‌المللی که بر روند سلامتی و جسمانی ایشان شکل گرفت، موجب شد تا گروهی برای روند درمان ایشان از لندن عازم نیجریه شوند. آن‌ها اکنون آزمایشات لازم را گرفته‌اند و پس از فرایند درمان مشخص می‌شود که چه تصمیمی درباره ایشان گرفته می‌شود؛ اما آن‌گونه که عنوان شده است این احتمال وجود دارد که پس از نتایج آزمایشات و برای بهبودی کامل ایشان را به خارج از نیجریه بفرستند.
 
وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که خود شیخ زکزاکی در سال‌های گذشته با وجود اینکه از خطرات احتمالی و بازداشت در نیجریه برای خود و خانواده‌اش مطلع بود، به کشورش بازگشت و ترجیح داد در میان یاران خود باشد و از نزدیک آن‌ها را یاری کند که در این مدت تعدادی از فرزندانش به شهادت رسیدند و خود و همسرش در زندان دولت نیجریه هستند.
 
نمایش رسانه‌ای نیجریه درباره سلامتی زکزاکی برای کاهش اعتراضات مردمی است
 
ملکی در پاسخ به این سؤال که با وجود شکل‌گیری اعتراضات مردم در قاره آفریقا، آیا این احتمال وجود دارد که این خیزش مردمی و اسلامی به نیجریه کشانده شود، گفت: اگر می‌بینیم که دولت الجزایر یا حاکمیت این کشور نسبت به روند درمان شیخ زکزاکی نرمش نشان داده است به‌دلیل همین اعتراضات مردمی است و این هراس در آن‌ها وجود دارد که مبادا اتفاقات کشورهای همجوار آن‌ها مانند مراکش، سودان یا الجزایر در نیجریه هم شکل گیرد. از این رو است که ملاقات‌های شیخ زکزاکی با خانواده یا روند درمان ایشان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. هر چند التهابات خاصی در نیجریه وجود ندارد ولی دولت این کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌روست و با این‌گونه نمایش‌های رسانه‌ای یا درمانی تلاش دارند تا تنش‌ها و اعتراضات مردمی درباره زندانی بودن شیخ زکزاکی کاهش یابد.
 
نظامیان ارتش نیجریه در آذر سال ۹۴ در یورشی وحشیانه در سالروز شهادت امام رضا؟ ع؟، حسینیه بقیه‌الله و منزل و همچنین شهرک فرهنگی و هنری‌ای را که شیخ زکزاکی به وجود آورده بود، تخریب کرد.
 
نظامیان به محل سکونت رهبر جریان اسلامی نیجریه، حمله و ۲هزار نفر را شهید و هزاران نفر دیگر را زخمی کرده و شیخ و همسرش را نیز دستگیر کردند. از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از این رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت ارتش این کشور بوده است. دولت نیجریه که روابط نزدیکی با رژیم آل‌سعود دارد، جنبش شیخ زکزاکی را به ایجاد ناآرامی و تنش‌های مذهبی متهم کرده و به همین بهانه بارها مراکز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است. ارتش نیجریه از «شیخ زکزاکی» که از آن به‌عنوان ماندلای نیجریه نام برده می‌شود در هراس است که خیزش بیداری اسلامی در این کشور را رهبری کند. از این رو حکومت نیجریه با پیروی از سیاست‌های آل‌سعود، این روحانی مبارز را بدون محاکمه در بازداشت نگه داشته است.
 
شهادت ۶ فرزند رهبر شیعیان نیجریه
 
«نیجریه» را می‌توان سومین کشور پرجمعیت شیعه جهان پس از ایران و عراق به شمار آورد. این مساله را می‌توان در راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی روز اربعین و مراسم روز عاشورا در این کشور به‌خوبی دید. قطعاً نیجریه یک استثنا نیست و می‌توان این‌گونه برنامه‌های موفق را دیگر کشورهای جهان هم دید اما تلاش‌های ۳۰ ساله شیخ زکزاکی واقعیت دیگری را در این نقطه از غرب آفریقا به تصویر می‌کشد؛ تلاش‌هایی که بدون پشتوانه مالی و سازمانی و با ایثار و همت مردم توانست گامی موفق در توسعه ارزش‌های اسلامی بردارد؛ ایثار و بندگی که می‌توان با شهادت ۶ فرزند رهبر شیعیان نیجریه در راه احیا و بیداری مردم در سال‌های اخیر به‌روشنی مشاهده کرد. شیخ زکزاکی ۹ فرزند دارد که هفت نفر آنان پسر و دو نفرشان دختر بوده است. حماد، حمید و علی در ژوئن ۲۰۱۴، هنگام راهپیمایی روز قدس به دست نظامیان نیجریه، به شهادت رسیدند و سه فرزند دیگر وی هم سال ۲۰۱۵ در مراسمی دینی به شهادت رسیده‌اند. از فرزندان زکزاکی ۲ دختر به‌نام‌های دکتر «نصیبه» و «سهیلا» و یک پسر به‌نام «محمد» باقی مانده است.
 
منبع: صبح نو


کد مطلب: 37152

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/37152/آخرین-وضعیت-شیخ-زکزاکی-اسارت-1200-روزه

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com