کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماموریت ویژه ستاد اطلاعاتی و جنگ روانی انگلیس برای مدیریت بحران سوریه/ لندن چگونه به واشنگتن جهت حمله نظامی به سوریه کمک کرد؟

20 فروردين 1396 ساعت 17:30

انگلیس نه تنها مدیریت جنگ روانی بحران سوریه برعهده داشته بلکه در برخی مواقع،اطلاعاتی برای چگونگی حمله به مراکز حساس و مهم سوریه در اختیار تروریست ها و کشورهای غربی داده است.


به گزارش تهران پرس؛ به اذعان رسانه ها و تحلیلگران ، انگلیس با راه اندازی مرکز رسانه ای جنگ روانی برای حمایت از تروریست ها در بحران سوریه نقش مهمی در وارونه نمایی واقعیت های صحنه این بحران برعهده دارد.در این گزارش به بررسی چگونگی شکل گیری مراکز رسانه ای مختلف جهت مدیریت و هدایت جنگ روانی در بحران سوریه از سوی حامیان تروریست ها به خصوص انگلیس می پردازیم:

مدیریت جنگ روانی علیه نظام سوریه توسط رسانه های معاند منطقه ای

از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ م ستاد جنگ روانی و راهبری و هدایت افکار عمومی علیه نظام و دولت سوریه با ترکیبی چند ملیتی از رسانه های انگلیسی زبان و عربی زبان در اردن مستقر بود. قرار دادهای همکاری برای اجرای این سناریو با با مجموعه رسانه ای LBC متعلق به سمیر جعجع رهبر حزب الکتائب لبنان و متحد سعودی منعقد گردید.علاوه برآن قراردادهای متعددی با تعدادی از اصحاب قلم مارونی جهت این مهم منعقد شد. عمر این قرار دادها  به دلیل آنچه که ناتوانی مجریان پروژه اعلام شد ۶ ماه دوام نیافت.

در کنار مجموعه رسانه ای ال بی سی ،‌شبکه های الجزیره قطر و العربیه سعودی نیز در راستای برنامه های طراحی شده غرب در سوریه بر فعالیت خود افزودند. خاصه الجزیره قطر که به دلیل همراهی با بیداری مردم تونس و مصر از اقبال عمومی برخوردار شده بود نقش به مراتب فعال تری ایفا کرد لاجرم با تغییر شرایط میدانی به نفع نظام سوریه و افشاشدن چهره تروریستی انچه که در نقاب انقلابیون ترویج می شد ارزش خود را نزد افکار عمومی از دست داد. العربیه نیز به دلیل افشاشدن همراهی سعودی ها با تروریست ها عملا منبع قابل اتکای برای افکار عمومی دنیای عرب و اسلام نبود و هیچگاه نتوانست باشد.

از این رو ماموریت رسانه ای جنگ تحمیلی علیه نظام مستقر سوریه به انگلیسی ها سپرده شد. همانهایی که در ایجاد بنگاههای خبرپراکنی برای ایجاد جنگ روانی و پروپاگاندای سیاسی و رسانه ای در طول دوره استعماری شهره هستند.

راه اندازی مرکز جنگ روانی توسط انگلیس برای حمایت از تروریست ها در سوریه

انگلیسی ها بلافاصله ساماندهی یک سیستم گسترده و دارای شبکه متحدی که بتواند جنگ روانی پرشدت و متناسب با عملیات میدانی تروریست ها را دنبال کند، آغاز کردند. المرصد السوری لحقوق الانسان (دیده بان حقوق بشر سوریه) مستقر در لندن ایفا کننده این نقش برای انگلیسی ها در کنار سایر رسانه ها در بکه فضای مجازی بود. در واقع این مرکز بعدها منبع اصلی تهاجمات رسانه ای رسانه های حامی تروریست ها در منطقه و بین الملل قرار گرفت.

نقشی که المرصد هم اینک در تحولات سوریه ایفا می کند تقریبا شبیه رفتار رسانه ای بنگاه بی بی سی و شرکت تامسون رویترز دو رسانه بین المللی متعلق به انگلیسی ها است. هم اخبار مثبت و هم اخبار منفی. در نهایت گرایش اخبار و اطلاعات به سمت تحقق اهدافی است که گروههای مسلح سوری در صحنه میدان و هم پیمانانش در صحنه سیاسی و دیپلماتیک علیه نظام سوریه دنبال می کنند. عقبه حمایتی این مرکز اینتلیجنس سرویس و  MI6  است که ماموریت هدایت رسانه ای و جنگ روانی رسانه های مهاجم علیه نظام سوریه در داخل و خارج این کشور را برعهده دارد.

حمایت از کلاه سفیدها؛ یکی از مهمترین ماموریت های لندن در بحران سوریه

سازمان کلاه سفیدها برای سازماندهی داوطلبان برای فعالیت در زمینه دفاع مدنی ایجاد شده، که سالانه ۳۰ میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص داده می شود. بخش عمده ای از این بودجه در جهت تامین نیازها و پرداخت حقوق داوطلبان است. ماموریت اصلی «کلاه سفیدها» در سوریه وارونه جلوه دادن رویدادهای این کشور است. کلاه سفیدها با انتشار تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی تلاش می کنند اینگونه القاء کنند که جنگنده های روسیه و سوریه به شکل دائمی بیمارستان ها را هدف قرار می دهند.

لندن تلگراف در مورد حمایت انگلیس از کلاه سفیدها می گوید” دولت انگلیس اعلام کرده که ۱۰ میلیون یورو به کلاه سفیدها به منظور افزایش هماهنگی میان این سازمان و مجلس مخالفان سوری کمک می کند.”(درباره ماموریت کلاه سفیدها در بحران سوریه اینجا بخوانید)

نقش انگلیس در حمله نظامی آمریکا به پایگاه الشعیرات

انگلیس نه تنها به مدیریت جنگ روانی بحران سوریه در چندسال اخیر پرداخته است بلکه برخی اسناد نشان می دهد که این کشور در برخی مواقع،اطلاعاتی برای چگونگی حمله به مراکز حساس و مهم سوریه در اختیار تروریست ها و کشورهای غربی داده است.

حمله اخیر آمریکا به پایگاه الشعیرات در نزدیکی حمص سوریه یکی از مواردی است که جاسوسان انگلیس با ارائه اطلاعات به مقامات آمریکایی آن را راهبری کرده اند.

روزنامه انگلیسی دیلی استار نوشت:”جاسوسان نیروی هوایی انگلیس مستقر در پایگاهی در قبرس جزییاتی حیاتی را در اختیار نیروهای آمریکایی برای حمله روز جمعه قرار دادند.گرچه ارتش انگلیس مستقیما در حمله هوایی آمریکا علیه پایگاه نظامی سوریه شرکت نداشت اما اطلاعاتی که این نظامیان در اختیار آمریکایی‌ها گذاشتند، باارزش‌ترین سلاح آنان شد.”

آنچه با مرور رویدادهای مختلف در سوریه قابل درک است نقش برجسته و مهم اتاق های فکر و جنگ کشورهای غربی به خصوص انگلیس در مدیریت و راهبری این بحران است. در واقع حمله نظامی آمریکا به سوریه، که با جنگ روانی گسترده مراکز رسانه ای انگلیس درباره حمله شیمیایی به ادلب و متهم کردن دولت بشار اسد در این اتفاق آغاز شد، با ارائه اطلاعات از سوی این کشور به آمریکا جهت حمله به پایگاه الشعیرات به سرانجام رسید. این یک نمونه از کار ویژه ستاد جنگ روانی انگلیس درباره بحران سوریه بود.


کد مطلب: 35471

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/35471/ماموریت-ویژه-ستاد-اطلاعاتی-جنگ-روانی-انگلیس-مدیریت-بحران-سوریه-لندن-چگونه-واشنگتن-جهت-حمله-نظامی-کمک

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com