کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماموریت “بی بی سی” در کودتای ۲۸ مرداد

پایگاه جامع تبیینی نفوذ , 30 مرداد 1395 ساعت 13:08

نقطه شروع اقدامات بی بی سی در قبال کودتا این جمله بود:«‌حالا دقیقاً نیمه شب ۲۴ مرداد ۱۳۳۲ است‌»؛رمز عملیات آژاکس خطاب به شاه بود که آغاز عملیات منجر به کودتای ۲۸ مرداد را در ایران کلید می‌زد.


به گزارش حدید نیوز: بی بی سی که همواره به عنوان یکی از بازوهای عملیات روانی و پروپاگاندای تبلیغاتی انگلیس عمل می کرده، نقش بارزی در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت دکتر محمد مصدق داشته است.

با آغاز جنبش ملی شدن صنعت نفت، بی.‌بی.‌سی بر اساس مصالح ملی انگلیس، به طور آشکار با سیاست‌های دولت انگلیس همراه شد. نخست با تهیه‌ گزارش‌ها و تفسیرهایی در ارایه تصویر مثبت از کارنامه شرکت نفت انگلیس و ایران و سپس در همگامی کامل با دولت لندن برای مقابله با ملی شدن صنعت نفت ایران، پرده‌ آخر نمایش بی.‌بی.‌سی فارسی نیز، همکاری مستقیم این شبکه در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی حکومت مصدق بود.

3

تلویزیون فارسی بی بی سی پس از انکارهای مکرر در مورد نقش کودتایی رادیو بی بی سی سی، برای نخستین بار ۵ سال گذشته یعنی در سال ۱۳۹۰ در برنامه ای با عنوان « هنر سینما » به طور مفصل توضیح داد که چگونه شبکه رادیویی بی بی سی برنامه های ضد مصدق را برای تضعیف دولت او پخش کرده بود.

روایتگراین ماجرا در برنامه « هنر سینما » در این باره گفت : دولت انگلیس از رادیو فارسی بی بی سی برای گسترش تبلیغات خود علیه مصدق استفاده کرد و برنامه های ضد مصدق آنقدر در این شبکه رادیویی به روی آنتن رفت که منجر به اعتصاب کارکنان ایرانی رادیو فارسی بی بی سی در اعتراض به این اقدام شد.

این مستند همچنین به یک سند محرمانه مربوط به ۳۰ تیر ۱۳۳۰ اشاره می‌کند که در آن یکی از مقامات وزارت خارجه از سفیر انگلیس به خاطر پیشنهادات وی در استفاده از رادیوی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی برای تقویت پروپاگاندا علیه مصدق تشکر کرده بود. به گفته بی‌بی‌سی این سند تصریح می‌کند که وزارت خارجه «‌باید به خاطر نظرات [سفیر انگلیس] در خصوص خط پروپاگاندای پیشنهادی ما، سپاسگزار باشد».

482133f0-3ee3-4c50-b909-48d58209521e

نقطه شروع اقدامات بی بی سی در قبال کودتا این جمله بود:«‌حالا دقیقاً نیمه شب ۲۴ مرداد ۱۳۳۲ است‌»؛رمز عملیات آژاکس خطاب به شاه بود که آغاز عملیات منجر به کودتای ۲۸ مرداد را در ایران کلید می‌زد.

در این کودتا و به شکست کشاندن نهضت ملی نفت، طراحان کودتا در خارج از مرزهای ایران با رهبران کودتا در داخل کشور از جمله “شاپور ریپورتر” قرار گذاشتند که در نیمه‌ شب ۲۴ مرداد ۱۳۳۲ با شنیدن پیام رمز “اکنون ساعت دقیقا ۱۲ نیمه شب است” از رادیو بی.بی.سی عملیات کودتا و براندازی دولت مصدق تحت عنوان عملیات آژاکس را کلید بزنند.

البته علاوه بر اعتراف  شبکه بهائی «بی‌.بی‌.سی» نسبت به دخالت در روند کودتای ۲۸ مرداد، همواره حضور و دخالت های این شبکه منحوس در تاریخ سیاسی ایران قبل و بعد انقلاب به اثبات شده است..

 

*علیرضا محمدی


کد مطلب: 34014

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/34014/ماموریت-بی-سی-کودتای-۲۸-مرداد

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com