کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

میوه‌های ایرانی سر سفره عید مردم/ واردات میوه نداشتیم

25 اسفند 1393 ساعت 8:36

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه به میزان قابل توجهی پرتقال و سیب برای پایان سال تامین شده است، گفت: همه میوه های مورد نیاز شب عید داخلی هستند و واردات خاصی نداشتیم.


به گزارش حدیدنیوز، محمود حجتی دیشب در برنامه نگاه یک در سال ۹۳ با موضوع امنیت غذایی و مدیریت تولید و توزیع محصولات کشاورزی و دامی، درباره اقدامات وزارتخانه جهاد کشاورزی در روزهای پایانی سال و تنظیم بازار میوه شب عید گفت: مقرر شده است به میزان قابل توجهی پرتقال و سیب تامین شود و هم اینک بخش عمده ای از این محصولات تهیه و توزیع آن در استان تهران شروع شده است و در استانهای دیگر هم از دو روز دیگر توزیع می شود و در تامین بقیه میوه های شب عید هم مشکل خاصی نیست.
 
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ این سئوال که قیمت برخی میوه ها افزایش یافته است و چه اقداماتی برای کنترل قیمت ها صورت گرفته است؟ گفت: در حال حاضر در میادین میوه و تره بار ۲۹۵۰ تومان برای پرتقال تامسون شمال و ۲۷۵۰ تومان برای سیب قیمت گذاری شده است. سال گذشته سیب کم بود و قیمت آن افزایش یافت اما امسال علاوه بر تامین بازار داخلی حدود ۳۵۰ هزار تن سیب هم صادر کردیم، امسال میزان پرتقال کمی محدود تر است هر چند در مجموع دولت روی این قیمت ها یارانه هم می دهد.
 
در ادامه مجری برنامه با اشاره به اظهارات ‌رئیس اتحادیه میوه و سبزی که دلیل افزایش قیمت مرکبات را حضور دلالان عنوان کرده است به طوری که دلال میوه را از باغدار با قیمت خیلی نازل خریدرای می کند و در بازار به بالاترین قیمت می فروشد، از وزیر جهاد کشاورزی پرسید تا چه زمانی قرار است این دلالان اینگونه سودهای ناسالم ببرند؟ که حجتی گفت: ‌این رنجی است که ما هم به عنوان مسئول درگیر آن هستیم، در این خصوص باید علاوه بر وجود دلالان به ماهیت محصول کشاورزی به علت آسیب پذیری زیاد و عمر کم آن نیز توجه شود.
 
حجتی افزود: باید در مواردی که امکان دارد از نظر فرهنگی درخصوص تازه خوری تغییر روش دهیم به طور مثال در خصوص سیب زمینی بخش عمده ای از مصرف باید به صورت نیم پخت و فریز شده عرضه شود اما الان ۹۵ درصد سیب زمینی به صورت خام دارد عرضه می شود و یکی دیگر توجه به مسایل مربوط به بسته بندی، حمل و نقل و اینگونه کارها است.
 
وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از مسایلی که در دستور کار دولت هم قرار دارد کاهش فاصله تولید تا مصرف است، بدین مفهوم که تولید کنندگان باید بتوانند در بخشی از بازرگانی مثل عمده فروشی حضور داشته باشند، ‌توانمندی ها و تشکل ها باید ایجاد شود مانند برخی کشورهای اروپایی که تولید کننده خودش فروشنده است.
 
حجتی در پاسخ به این سئوال که برای رسیدن به این هدف چه باید کرد؟ گفت: اجرای بخش عمده این کار با وزارت جهاد کشاورزی است اما بخش های دیگری هم دخیل هستند مثل سازمان های تجاری که همه باید با حمایت از هم زنجیره تولید و عرضه را ایجاد کنند.
 
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ این سئوال که در بازار میوه چه زمانی شاهد حذف دلالان خواهیم بود؟ گفت: زمان مورد نظر شما اگر زمان بر اساس ریاضی است باید بگویم هیچ وقت، اما چیزی که می شود انجام داد ایجاد زنجیره تولید و عرضه توسط تولید کننده است که این مسئله در دستور کار است هر چند نیازمند هماهنگی های فرا بخشی هستیم.
 
وی افزود:‌ میزان قابل توجهی از سیب زمینی کشور در اردبیل تولید می شود اما هیچ واحد مورد نیاز برای نگهداری و عرضه به موقع سیب زمینی در این شهر وجود ندارد. هر چقدر زمان بیشتر به تولید کننده بدهیم توانایی دلالان کاهش می یابد.
 
حجتی در ادامه افزود:‌ تامین نهاده ها و مواد اولیه، تشکیل صندوق های توسعه بخشی و امکانات مورد نیاز نگهداری برای به وجود آوردن زنجیره، حذف دلالی ها و عرضه کالا توسط تولیدکننده در دست اقدام است هر چند اجرای این برنامه ها زمان بر هستند.
 
وی درباره مقدار میوه تامین شده برای شب عید و میزان داخلی و وارداتی بودن آن گفت: تقریبا همه میوه های مورد نیاز شب عید داخلی هستند و واردات خاصی نداشتیم.
 
وزیر جهاد کشاورزی درباره علت نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و دامی در بازار گفت: به علت نبود شبکه ارائه محصول از تولید به مصرف و خدمات عرضه مستقیم و همچنین آسیب پذیری محصولات، قیمت ها با نوسان مواجه می شوند، برای نمونه دامدار قادر است شیر تولیدی را تنها تا ۴ ساعت نگهداری و به فروش برساند در غیر این صورت شیر فاسد و غیرقابل فروش می شود.
 
مجری برنامه در ادامه به اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت که گفته اند از این پس مراحل تولید و توزیع محصولات برعهده وزارت جهاد کشاورزی است اشاره کرد و نظر وزیر جهاد کشاورزی را جویا شد که وزیر گفت: ستاد تنظیم بازار این تصمیم را گرفته است و ما هم انجام وظیفه می کنیم اما بر اساس قانون انتزاع، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تولید و تامین از نظر تراز است یعنی مثلا میزان مصرف شکر در سال نزدیک به ۲ میلیون تن است که ۱۳۵۰ هزارتن آن تولید داخل و حدود ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزارتن کسری وجود دارد که ما باید برنامه ریزی کنیم تا این کسری وارد بازار شود. اما اینکه این شکر در مغازه چند فروخته می شود و آیا اتیکت دارد یا ندارد به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست. اینکه قیمت شکر چند باشد را سازمان حمایت تعیین می کند و این سازمان هم در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
 
وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ نحوه توزیع در مغازه ها در اختیار سازمان حمایت است، اگر کسی تخلف کند و لازم باشد برخورد شود سازمان بازرسی و تعزیرات وارد می شوند. این روال و ساختار دولتی و حکومتی است، اما اگر قرار است این کار را هم وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد باید ابزارش را هم داشته باشد.
 
حجتی در ادامه برنامه در پاسخ به اینکه چرا قیمت هر کیلو مرغ ۷۰۰۰ تومان را مناسب و منطقی دانستید افزود: این قیمت براساس آنالیز هزینه ها صورت گرفته است که شامل خرید جوجه، ‌تهیه خوراک، دارو و هزینه های نگهداری و غیره می شود البته این هزینه ها را سازمان حمایت بررسی کرده و این مبلغ را بدست آورده هر چند قیمتی که تولید کننده ها اعلام می کنند بیشتر از این میزان است.
 
وی درباره علت افزایش قیمت مرغ با وجود تولید زیاد آن گفت: بخشی از این افزایش قیمت مربوط به التهاب شب عید بود. برای مثال میزان عرضه مرغ در میدان بهمن تهران که یکی از مهمترین مراکز عرضه مرغ است در طول ده ماه گذشته روزانه ۳۰۵ تن بود اما در یک ماه اخیر به متوسط عرضه ۳۸۰ تن هم رسید که این افزایش ناشی از التهاب کاذب شب عید بود.
 
وی گفت: ‌دولت برای حمایت از خانواده های ضعیف تر جامعه برای هر کیلو مرغ منجد ۲۵۰۰ تومان یارانه می دهد و این مرغ ها کاملا بهداشتی و تحت نظارت دولت بسته بندی و عرضه می شوند.
وزیر جهاد کشاورزی درباره دست به دست شدن ‌شرکت بازرگانی دولتی میان وزارت صنعت و جهاد کشاورزی و اینکه برخی علت سردرگمی بازار را شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده اند گفت: این شرکت هرگز چنین نقشی نداشته است و این بعضی ها از کجا این حرف ها را می گویند. این شرکت فقط در خصوص ۴ قلم گندم، شکر، برنج و روغن حق ورود دارد و در خصوص محصولاتی مانند مرغ به هیچ عنوان وارد نشده است.
 
حجتی در ادامه به وضعیت مطلوب انبار گندم اشاره کرد و گفت: با توجه به زمانی که در آن قرار داریم برای ۶ ماه ذخیره گندم داریم و این مساله مهم و قابل توجهی است.
 
مجری برنامه در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت به تازگی اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانجات قند و شکر منتشر شده است که در پی آن شماری از کارگران این کارخانه ها هم بیکارشده اند، شما هم در بخشی از صحبتهایتان ‌گفتید که در ۱۰ ماه سال ۹۳ واردات شکر به کشور صورت گرفته است حال‌ آیا این شکرها به صورت خام و یا فراوری شده وارد کشور شده است؟ زیرا گفته می شود اگر شکر به صورت خام وارد کشور شده بود کارخانه های فراوری شکر تعطیل و به تبع آنها هم کارگران بیکار نمی شدند؟
 
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ مجری گفت: در سال ۹۳ میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن افزایش تولید چغندر در کشور داشتیم و یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن شکر وارد شده که بیش از نیاز کشور بود و پس از این مساله به سازمان توسعه تجارت اعلام کردیم که دیگر ثبت سفارش نشود چون بیش از نیاز وارد شده است.
 
وزیر جهاد کشاورزی افزود: اینکه شکر وارداتی خام باشد یا تصفیه شده باشد ترجیح ما با خام بودن است به طوری که تعرفه های صادر شده هم براساس شکر خام بوده است، حال با این وضعیت آیا الان باید ما اجازه واردات شکر باید بدهیم و وارد بازار اشباع شده کنیم.
 
حجتی گفت: هم اکنون شکر کارخانجات قند مشتری ندارند آیا ما باید باز هم شکر وارد کنیم البته در کوتاه مدت قطعا نیاز به واردات شکر داریم اما در خصوص بیکاری کارگران هم باید بگویم یکی از راه های ایجاد اشتغال صادرات مجدد این محصول است که البته باید روی این موضوع کار شود.
 
وی افزود: برای کسی که شکر خام وارد می کند و پس از تصفیه آن را صادر کند مجوز واردات صادر می کنیم.
 
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ این سوال که ‌یکی از تاکیدات در اقتصاد مقاومتی تنوع بخشی به بازار واردات است، در سال گذشته برای کاهش واردات از یک به چند کشور چه کردید؟ گفت: عمده محصولات کالاهای اساسی که در دنیا تولید می شود توسط کشورهای خاصی صورت می گیرد اما با این حال ما همیشه به دنبال تامین مایحتاج از کشورهای مختلفی هستیم، اما امسال برغم خشکسالی ها بیش از ۲ میلیون تن گندم بیشتر از سال گذشته از کشاورزان خریدیم که امیدواریم در سال ۹۴ این میزان بیشتر شود.
 
وی گفت:‌ در خصوص واردات عمده محصولات کالاهای اساسی که در دنیا عرضه می شود کشورهای خاصی دخیل هستند و فائو در آخرین گزارش خود اعلام کرده است کشورهای در حال توسعه ۱۰ درصد نیاز را به ناچار وارد می کنند و کشورهای توسعه یافته علاوه بر تامین نیاز، صادر کننده محصولات هم هستند و روند واردات و صادرات دارد دو قطبی می شود.
 
وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌در کنار همه این ها کشت فرا سرزمینی را دنبال می کنیم و از ایرانیایی که می توانند در خارج از مرزهای سرزمینی مایحتاج کشور را تولید کنند حمایت می کنیم.
حجتی درباره میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی گفت: در کشاروزی برنامه هایی داریم مثلا برای انتقال آب دیگر کانال ایجاد نشود بلکه آب از سرچشمه با لوله منتقل شود و از سیستم های نوین آبیاری استفاده کنیم.
 


کد مطلب: 32515

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/32515/میوه-های-ایرانی-سر-سفره-عید-مردم-واردات-میوه-نداشتیم

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com