کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزینه‌های احتمالی در مورد نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی

کارت‌های اعتباری و سبد‌های کالایی در دست اقشار ضعیف جامعه

تهران پرس , 11 آذر 1392 ساعت 15:55

یکی از موارد مطرح شده در کمیسیون برنامه و بودجه توقف یارانه نقدی و ارائه سبد‌‌های کالایی است.


به گزارش حدیدنیوز، یکی از موارد مطرح شده در کمیسیون برنامه و بودجه توقف پرداخت یارانه نقدی و ارائه سبد‌‌های کالایی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است که البته این طرح با موافقت‌ها ومخالفت‌هایی نیز مواجه است.


 این روزها با مطرح شدن میزان درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی در بودجه ۹۳، بحث و بررسی در رابطه با نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی با قوت بیشتری دنبال می‌شود در این بین بسیاری از نمانیدگان مجلس و کارشناسان در رابطه با توقف پرداخت یارانه نقدی اتفاق نظر داشته و بر این باورند که باید در نحوه اجرای این قانون تغییراتی ایجاد شود.به طوری که به دنبال اظهارات مصباحی مقدم در رابطه با توقف یارانه نقدی، دبیر اول کمیسیون برنامه وبودجه از توافقات صورت گرفته در این خصوص سخن گفت.



غلامرضا اسداللهی  درگفتگو با تهران‌پرس در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی اقتصاد بالا بودن حجم نقدینگی در سطح کشور است‏، اظهار داشت: براساس آخرین برآورد‌های صورت گرفته در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۲۰ هزار میلیارد دلار نقدینگی ارزی در دست مردم است که از قدرت تخریبی بسیار زیادی برخوردار است.



وی با بیان این مطلب این میزان نقدینگی عموما جذب بازار‌های دلالی و سریع الجواب می‌شود‏ ،یکی از عوامل رشد نقدینگی در سطح جامعه را پرداخت یارانه اعلام کرد و اظهار داشت: شاید مبلغ ۴۵ هزار تومان به صورت انفرادی بسیار ناچیز شمرده شود اما در صورت داشتن نگاه کلی به طور قطع نظری خلاف این را خواهیم داشت.



دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه گفته می‌شود، تا کنون بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است،اظهار داشت: به طور قطع اگر این میزان یارانه صرف سرمایه گذاری در سایر بخش‌های مولد جامعه می‌شد تورم اینگونه افزایش نمی‌یافت و بخش اعظمی از مشکلات موجود در زمینه اشتغال‌زایی و صنعت رفع شده بود و حتی در برخی از بخش‌ها به خودکفایی دست یافته بودیم.



وی با بیان اینکه کم نیستند پروژه‌هایی که به دلیل کمبود نقدینگی و مشکل در تامین سرمایه در گردش خود متوقف شده‌اند‏، افزود: در حالی دولت به تعهدات خود به بخش‌های تولیدی عمل نکرد که هم اکنون بسیاری از خطوط تولید تعطیل و بسیاری دیگر از واحدهای صنعتی نیز ورشکسته شده‌اند.



این نماینده مردم بر این باور است که باید شرایط جذب سرمایه‌های موجود در اختیار مردم دربازار‌های مولد اقتصادی فراهم شود تا اینگونه زمینه اشتغال زایی،رونق تولید و سایر بخش‌های ایجاد شود.



وی با تاکید بر تجدید نظر در شیوه اجرای فاز دوم هدفمندی، در رابطه با گزینه‌های احتمالی در این خصوص خاطر نشان کرد: یکی از موارد مطرح شده در کمیسیون برنامه و بودجه توقف پرداخت یارانه نقدی و ارائه سبد‌‌های کالایی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است که البته این طرح با موافقت‌ها ومخالفت‌هایی نیز مواجه است.



اسداللهی ادامه داد: برخی دیگر بر این باورند که باید کارت های اعتباری دراختیار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد که نقدینگی به تدریج و منطبق با نیاز افراد جامعه توزیع شود.



وی با بیان اینکه مطلب که در فاز دوم هدفمندی باید به طور قطع زمینه حمایت از تولید‏، کشاورزی و بیمه‌های اجتماعی فراهم شود،ادامه داد: به عبارت دیگر همه آن مواردی که در قانون دیده شده بود اما تا کنون هیچ گاه اجرایی نشد دیگر نباید اتفاق بیافتد.


کد مطلب: 27821

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/27821/کارت-های-اعتباری-سبد-های-کالایی-دست-اقشار-ضعیف-جامعه

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com