کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش غیرقانونی نرخ لبنیات در آستانه ماه رمضان

وطن امروز , 17 تير 1392 ساعت 15:39

این افزایش قیمت‌ها در حالی در سطح بازار انجام می‌گیرد که شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی تا پایان تیرماه اجازه افزایش قیمت‌ها را به هیچ عنوان نداشتند.


به گزارش حدیدنیوز، افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی در حالی در مغازه‌های سطح شهر خودنمایی می‌کند که مسؤولان دولتی و بخش خصوصی هرگونه افزایش قیمت شیر را تکذیب می‌کنند.

هم اکنون در سطح خرده‌فروشی‌ها شیر کم‌چرب یک لیتری که تا پیش از این ۱۴۰۰ تومان عرضه می‌شد با قیمت ۱۶۱۰ تومان، شیرکاکائو از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان و خامه ۱۰۰ گرمی از ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. همچنین قیمت شیر کم‌چرب پاک که ۱۴۰۰ تومان بود، به ۱۶۱۰ تومان و قیمت شیر‌کاکائو پاک از ۲۸۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان رسیده است. شرکت لبنی دامداران هم شیر بطری پرچرب را با ۳۰۰ تومان افزایش ۲۱۵۰ تومان و شیر بطری کم‌چرب را با ۲۵۰ تومان افزایش ۱۹۰۰ تومان عرضه کرد. این در حالی است که تا پیش از این افزایش قیمت، شیر بطری پرچرب این شرکت ۱۸۵۰ تومان و شیر بطری کم‌چرب ۱۶۵۰ تومان در بازار عرضه می‌شد. البته این افزایش قیمت‌ها در حالی در سطح بازار انجام می‌گیرد که شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی تا پایان تیرماه اجازه افزایش قیمت‌ها را به هیچ عنوان نداشتند.

از سوی دیگر کارشناسان قبلاً درباره افزایش قیمت شیر هشدارهای جدی داده بودند و خواستار نظارت بیشتر به دلیل کاهش سرانه مصرف و نقش این ماده حیاتی در سلامتی جامعه را داشتند. دبیر انجمن صنایع لبنی درباره دلیل افزایش قیمت شیر گفت: احتمالاً این افزایش پس از ارائه گزارش وزیر دادگستری درباره بررسی‌های انجام شده درباره قیمت تمام شده شیرخام باشد. رضا باکری خاطرنشان کرد: احتمالاً افزایش قیمت شیر مصوب شده است و باید منتظر اعلام آن در روزهای آتی بود. به هر حال آنچه مسلم است افزایش قیمت شیر توسط شرکت‌های لبنی پیش از اعلام رسمی از سوی مبادی ذی‌ربط انجام شده است. رئیس اتحادیه سراسری دامداران هم افزایش قیمت لبنیات را غیرقانونی دانست و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر تا پایان تیرماه افزایش نخواهد داشت بنابراین افزایش قیمت محصولات لبنی توجیه ندارد.

سعید سلطانی با بیان اینکه گرانی برخی محصولات لبنی غیرقانونی و به‌منظور زمینه‌سازی افزایش قیمت تولیدات لبنی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر شیر با قیمت پایه سال ۹۱ که همان ۹۶۰ تومان است عرضه می‌شود و بر همین اساس تغییری در قیمت شیر اتفاق نیفتاده که محصولات لبنی گران شود. وی با اشاره به اینکه مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر تا آخر تیرماه سال جاری افزایش نخواهد داشت، افزود: قیمت جدید شیر ۱۱۷۰ تومان تعیین شده اما هنوز این رقم در سطح بازار اجرایی نشده تا همراستای آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کند. رئیس اتحادیه سراسری دامداران دلیل افزایش قیمت شیر را هزینه‌های جانبی دامداران دانست و اضافه کرد: در سال جاری هزینه کارگران ۲۵ درصد و هزینه‌های حمل و نقل ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده که همراستای آن قیمت شیر با تغییراتی همراه شده است.

**تخلف ۴ میلیارد تومانی شیرفروشان

معاون بازرسی سازمان حمایت با اعلام ارسال پرونده تخلف حدود ۴ میلیارد تومانی شرکت‌های لبنی به تعزیرات حکومتی، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در اسرع وقت حکم لازم را برای جلوگیری از گسترش تخلفات صادر خواهد کرد. مجتبی فراهانی با اشاره به اینکه معاونت بازرسی سازمان حمایت با نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان نظارت خود را بر عرضه کالاهای اساسی از جمله لبنیات، شکر، گوشت و مرغ با جدیت بیشتر انجام خواهد داد، اظهار داشت: در مجموع این معاونت از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۶۴ هزار و ۸۶۶ مورد بازرسی را انجام داد و از این میان ۸۵۷ پرونده به تعزیرات ارسال کرده است.

وی ارزش ریالی پرونده‌های تخلف شرکت‌های لبنی را ۳۸ میلیارد و ۶۲۷ میلیون ریال دانست و افزود: حجم زیادی از پرونده‌های شناسایی شده به دلیل گرانفروشی و برخی احتکار به تعزیرات حکومتی ارسال شده که این سازمان با هماهنگی‌های صورت گرفته در اسرع وقت تصمیم‌ لازم را اتخاذ خواهد کرد. فراهانی ضمن بیان اینکه سازمان حمایت بازرسی خود را در عرضه کالاهای اساسی تشدید کرده است، گفت: در ۳ ‌ماه نخست امسال در حوزه مرغ ۱۹۷ هزار بازرسی از کشتارگاه‌ها صورت گرفته است که ۱۱ هزار و ۵۰۰ پرونده تخلفاتی مورد شناسایی قرار گرفته است. معاونت بازرسی سازمان حمایت اضافه کرد: این پرونده‌ها به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به سازمان تعزیرات حکومتی برای صدور حکم ارسال شده است.


کد مطلب: 22995

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/22995/افزایش-غیرقانونی-نرخ-لبنیات-آستانه-ماه-رمضان

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com