کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آرزوی به دست آوردن همسر، داشتن چهره‌ای غربی ...

''وسوسه زیبایی''بهانه روزنامه گاردین برای حمله به حجاب

رویداد , 13 اسفند 1391 ساعت 14:57

در این گزارش که به روزنامه اعتماد نیز استناد شده است مطالب توهین آمیزی نسبت به انقلاب اسلامی دیده می شود.


به گزارش حدیدنیوز، روزنامه انگلیس گاردین طی مطلبی توهین آمیز نوشت: آرزوی به دست آوردن همسر، داشتن چهره‌ای غربی یا حتی فقط به عنوان یک مشتری از جمله دلایل اندکی هستند که به سبب آن ایران بالاترین رتبه جراحی بینی در جهان را به خود اختصاص داده است. از بسیاری جهات، آرمان‌های انقلاب در کشور ایران نتیجه عکس داشته، شاید مهمترین دلیل قابل مشاهده آن داشتن وسواس زیبایی ظاهری ایرانی‌ها است. جوانان-که حتی برخی از آنها چهارده سال بیشتر ندارند-بدون توجه به ارزش‌های درونی معنوی و با امید رسیدن به چهره‌ای عروسکی که آنها را شبیه به بازیگران فیلم‌های هالیوودی و برنامه‌های ماهواره‌ای غربی کند، دست به جراحی‌های زیبایی می‌‌زنند. 

ایران بالاترین آمار عمل جراحی زیبایی در دنیا را دارد. به گزارش روزنامه اعتماد، هر ساله بیش از دویست هزار ایرانی که اکثراً زنان هستند، برای کوچک کردن بینی و سربالا کردن نوک آن دست به عمل جراحی می‌‌زنند. 

برای بسیاری از افراد، عمل جراحی زیبایی یک واکنش نسبت به قوانین محدودکننده حجاب است. یکی از آنان می گوید:« به ما اجازه نمی‌دهند زیبایی خود را به نمایش بگذاریم. این ذات انسان است که با نشان دادن اندام زیبا، مو، پوست و... به دنبال جلب توجه باشد. اما حجاب مانع از این کار است. بنابراین ما مجبوریم با هنرنمایی بر صورتمان به این رضایتمندی برسیم.» 

بقیه نیز این کار را یکی از مزیت‌های مدرن شدن می‌‌دانند. 

یکی از موافقان این جراحی‌ها گفته: «علم و تکنولوژی پیشرفت کرده و مردم می‌‌توانند زیباتر از قبل به نظر برسند، بنابراین چرا ما این کار را نکنیم؟» 

تورم موجود در کشور در ماه‌های اخیر مشمول هزینه‌های بالای چنین عمل‌های جراحی هم شده است. در حال حاضر، هزینه یک عمل جراحی بینی معمولی در ایران بین پنجاه تا صد میلیون ریال (تقریباً ۱۰۰/۱ تا ۲۰۰/۲ پوند)، یک عمل ساکشن شکم بین سی تا هفتاد میلیون ریال، کشیدن پوست صورت ۶۰-۳۰ میلیون ریال و کشیدن کامل پیشانی ۱۵۰ میلیون ریال می‌‌باشد. این مساله در کشوری اتفاق می‌‌افتد که درآمد ماهانه یک کارمند سطح متوسط در یک کلان شهر حدود ۲۷۵ پوند است. 

آیا مشتریان از نتایج چنین عمل‌هایی که هزینه سنگین آن را داوطلبانه متقبل می‌‌شوند، رضایت دارند؟
مرجان ۳۳ سال دارد و صاحب یک فروشگاه پوشاک است. او دو عمل زیبایی انجام داده است: جراحی بینی و جراحی پلک و ابرو. او برای جراحی بینی خود در سال ۲۰۰۹، ۴۵ میلیون ریال (حدود ۲۸۰۰ پوند) و برای جراحی پلک و ابرو در سال ۲۰۱۱، ۲۵ میلیون ریال (حدود ۳۰۰/۱ پوند) هزینه کرده است. 

او گفت: «به دلیل مشغولیات و اتفاقات پیرامون خود در سنین نوجوانی به تغییر چهره‌ام فکر نمی‌کردم اما از پنج سال پیش نیاز به انجام این عمل‌ها را احساس کردم. احساس کردم چهره‌ام کم‌کم در حال تغییر است در حالی که اگر بخواهم می‌‌توانم جوان‌تر و زیباتر به نظر برسم.» 

مرجان که بعد از جدایی از همسر خود دو ازدواج موقت داشته در حال حاضر تنها زندگی می‌‌کند.
وی گفت: «آنچه که باعث شده من و بسیاری از دختران این عمل‌ها را به عنوان عاملی برای بهتر شدن ظاهر خود بدانیم، به دست آوردن همسری مناسب است که دارای موقعیتی اجتماعی بهتر و البته داشتن یک زندگی بهتر با اعتماد به نفس بیشتر است، من همیشه فکر می‌کردم چیزی در چهره‌ام کم است و از حالت صورت خود زمانی که لبخند می‌زدم و می‌خندیدم متنفر بودم بنابراین در مواجهه با مردم احساس خوبی نداشتم، اما حالا احساس بهتری دارم.»‌ 

البته این اقدامات مرجان بدون عوارض هم نبوده است. او گفت: «من با بینی خود بعد از عمل مشکلی ندارم اما گاهی اوقات بعد از عمل پلک و ابرو دچار سردردهای شدیدی می‌شوم و احساس می‌کنم هنوز بخیه‌ها در سرم هستند.»‌ 

هانیه که ۳۵ سال دارد و کارمند است به تازگی بینی خود را عمل کرده است و البته هنوز هم آثار جراحی در صورتش دیده می‌شود. او گفت: «ماه‌ها طول می‌کشد تا بینی شکل بگیرد. هرچند من کمی نگران هستم». نگرانی او ناشی از صحبت‌های او درباره مشکلات بعد از عمل با دیگران است: عوارضی چون مشکلات تنفسی، کج شدن بینی در اثر حرکت‌هایی که در خواب صورت می گیرد یا بر اثر ضربه‌های فیزیکی، دردهای سینوسی، گرفتگی بینی در فصل زمستان، رشد بافت‌های اضافی و از دست دادن حس بویایی. 

هانیه گفت: او یک وام ۷۰ میلیون ریالی برای پرداخت هزینه جراحی گرفته است. چطور او این کار را انجام داده است؟ او گفت: بانک برای خرید خودرو به او وام داده بود. او ماشین را فروخت و از پول آن برای انجام عمل جراحی استفاده کرده است. او اذعان کرد: «الان بینی‌ام آنگونه که می‌خواستم شده و امیدوارم هیچ اتفاقی نیفتد.» 

خانم دیگری که مدت زیادی از عمل جراحی‌اش نمی‌گذرد گفت: «من موقعیت اجتماعی بهتری می‌خواهم و نمی‌خواهم بیش از این از داشتن بینی بزرگ و گوشتی خجالت‌زده شوم. در خانواده ما انجام جراحی‌های زیبایی مساله‌ای کاملا عادی است و بیشتر زن‌ها و دختران بینی خود را عمل کرده‌اند.»‌ 

او گفت: «من مشکل خاصی بعد از عمل ندارم به جز این که در مواقع سرماخوردگی، دچار آب ریزش شیدید بینی می‌شوم. بنابراین باید خیلی مراقب باشم. کسانی که بعد از عمل با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شوند معمولا دکترشان را مقصر می‌دانند و البته این به جای مراجعه به پزشکی است که در کار خود مهارت لازم را ندارد. در سال‌های اخیر، مردها هم به عمل زیبایی بینی روی آورده‌اند. 

محمد، که در یک فروشگاه لوازم آرایشی در منطقه‌ای شلوغ در تهران مشغول به کار است، حدود دو سال پیش جراحی بینی انجام داده است. او علاوه بر بهتر شدن ظاهرش، به خاطر این جراحی مشتریان بیشتری جلب می‌کند. 

او گفت: «من هر روز با صدها خانم و دختر بالاشهری برخورد دارم. آنها همگی برای خرید لوازم آرایشی به سراغ من می‌آیند بنابراین من باید مرتب و زیبا به نظر برسم.»‌ 

مرکز تحقیقات حلق و بینی ایران در یک بررسی انجام‌شده با همکاری دانشگاه جان هاپکینگز آمریکا نشان داده که آمار جراحی بینی سالیانه در ایران هفت برابر کشور آمریکا است.آمار افرادی که برای جراحی‌های شکم و سینه هزینه می‌کنند رو به افزایش است. با وجود این که آمارهای دقیقی از این جراحی‌ها در دست نیست، گزارش‌های متخصصان در این زمینه حاکی از این است که تنها یک‌پنجم این عمل‌ها دلیل پزشکی و بقیه جنبه زیبایی دارند. بر اساس یک تحلیل، جراحی زیبایی در جمهوری اسلامی ایران مانند برزیل شایع است. 

ظاهرا همسران و دختران مقامات حکومتی و حتی برخی رئیسان دولتی به سوی جراحی‌های زیبایی روی آورده‌اند. به گزارش روزنامه اطلاعات و دیگر سایت‌های خبری ایران، همسر علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیاسی رهبر ایران، چند سال پیش به خاطر عوارض جراحی لیپوساکشن فوت کرد. 

به دلیل تقاضای زیاد عمل‌های جراحی زیبایی، بسیاری از این جراحی‌ها توسط پزشکان که مجوز این کار را ندارند انجام می‌شوند. به گزارش تحقیقات پاتولوژی مرکز مطالعات استراتژیکی آریا در تهران، وقتی که تنها ۱۵۷ طرح زیبایی در پایتخت وجود دارد واضح است که حدود هفت هزار نفر چنین کاری را انجام دهند. 

این جراحی‌های نادرست پیامدهای وحشتناک و البته بیمارانی با آسیب‌های جبران‌ناپذیر دارند.

رضا که یک روانپزشک و مشاور خانواده است،گفت: «این جراحی‌ها اساسا نتیجه تصویری بیمارگونه است که مردم از خودشان دارند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند بسیار زشت هستند. 

او گفت: «برخی کودکی سخت و پرتنش داشته‌اند. بنابراین آنها اعتماد به نفس پایین دارند و فکر می‌کنند با متوسل شدن به این جراحی‌ها می‌توانند زندگی اجتماعی لذت‌بخش و بهتری را داشته باشند.» 

اکثر افرادی که تن به این جراحی‌ها می‌دهند از این تصمیم خود ابراز تاسف می‌کنند. 

رضا گفت: «اخیرا یک مقام رسمی در حوزه سلامت اعلام کرده است، حدود ۳۰ درصد از افرادی که این جراحی‌های زیبایی را انجام می‌دهند از نتیجه آن راضی نیستند.»‌ 

بیش از یک راه برای ارزیابی خروجی این جراحی زیبایی وجود دارد. عاطفه که بینی کوچکی دارد، به آسمان نگاه می‌کند و با اعتماد به نفس سرشار به سوی پایین خیابان در حال قدم زدن است گفت: «من پنج سال پیش زمانی که ۲۹ سال داشتم بینی‌ام را عمل کردم، صادقانه بگویم، یکی از دلایلی که من این کار را انجام دادم، رسیدن به مرد رویاهایم بود اما متاسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ام.»


کد مطلب: 17295

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/17295/وسوسه-زیبایی-بهانه-روزنامه-گاردین-حمله-حجاب

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com