تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۶
حمل و نقل هوايي با توجه به سرعت بالا و زمان كمي كه از مسافر مي گيرد باعث شده تا بسياري از افراد به آن جذب شود و تكنولوژي را وادار به ساخت پرنده هاي جديد و بزرگتر كنند.
به گزارش حدیدنیوز، اولين پرنده غول پيكر دنيا كه مي توانست در كلاس اكونومي بيش از ۵۰۰ مسافر را حمل كند بويينگ ۷۴۷ بود.مدل اوليه اين پرنده با نام ۱۰۰-۷۴۷ معرفي شد و با وزني در حدود ۳۳۰ تن مي توانست مسافت ۹۸۰۰ كيلومتري را با حداكثر سرعت ۹۵۵ كيلومتر بر ساعت طي كند.ارتفاع اين غول آهني كه كمتر كسي در زمان تست آن باور مي كرد مي تواند پرواز كند ۱۹.۳ متر و طول آن ۷۰ متر بود. 

مدل دوم اين پرنده ۲۰۰-۷۴۷ نام گرفت و از نظر ظرفيت و قابليت ها همانند مدل اوليه بود.اما ظرفيت بار و برد اين مدل نسبت به مدل اوليه بيشتر شده بود.برد مدل دوم به ۱۲۰۰۰ كيلومتر رسيده بود. 

نياز به ظرفيت بالاتر بويينگ را بر آن داشت تا مدل سوم را با ويژگي هاي ماشبه مدل دوم اما ظرفيت بالاتر كه در كلاس اكونومي به ۵۶۵ مسافر مي رسيد بسازد. 

اما اين پايان كار نبود.تكنولوژي هنوز با بويينگ ۷۴۷ كار داشت و مدل چهارم با نام ۴۰۰-۷۴۷ ساخته شد.اين پرنده مي توانست با بيش از ۶۰۰ مسافر در كلاس اكنومي تا ۱۴۰۰۰ كيلومتر را بدون توقف با حداكثر سرعت ۹۸۸ كيلومتر بر ساعت پرواز كند.وزن مدل چهارم به همراه سوخت و بار به ۴۰۰ تن رسيد. 

اما هنوز هم مصرف سوخت و كوچكي كابين باعث مي شد تا ايرلاين ها و مسافران از ۷۴۷ راضي نباشد.پس بويينگ ۷۴۷ جديدي با نام ۸I متولد شد.اين پرنده ۷۶ متر طول دارد و ركورد طويل ترين پرنده مسافري جهان را از آن خود كرده است.۷۴۷ جديد در سال ۲۰۱۲ به پرواز در آمد و مي تواند تا ۶۰۰ مسافر را در كلاس اكونومي حمل كند.برد اين پرنده در حدود ۱۵۰۰۰ كيلومتر بوده و وزن آن ۴۴۲ تن مي باشد. 

تاكنون ۱۴۸۲ فروند انواع مدل هاي ۷۴۷ ساخته شده و از سال توليد اين پرنده در ۱۹۶۸ تاكنون لقب ايمن ترين پرنده مسافربري جهان را از آن خود كرده است 



بويينگ ۷۴۷ باعث شد تا ايرباس نيز به فكر ساخت يك غول دو طبقه پرنده باشد و تمام توانايي فني و تكنولوژي خود را براي ساخت آن به كار گيرد.پس در سال ۲۰۰۵ غول پيكرترين پرنده مسافري جهان يعني ايرباس ۳۸۰ ساخته شد.
مدل اوليه اين پرنده مي تواند تا ۵۵۵ مسافر را حمل كند.اما پيش بيني شده تا مدل‌هاي بعدي بتوانند بيش از ۸۰۰ مسافر را جابجا كنند.وزن پرنده در مدل اوليه كه ۸۰۰-A۳۸۰ نام دارد ۵۷۷ تن بوده و حداكثر سرعت آن ۱۰۲۰ كيلومتر بر ساعت مي باشد.برد اين پرنده نيز ۱۵۷۰۰ كيلومتر است.
اين غول آهني ۲۴ متر ارتفاع دارد و طول آن ۷۲ متر مي باشد. http://hadidnews.com/vdcjyme8.uqeoxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما