تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین برنامه راهبردی صنایع دریایی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این برنامه طی هفته آینده در شورای عالی صنایع دریایی ارایه خواهد شد تا در تکمیل این برنامه از نظرات شورا بهره مند شویم.
برنامه راهبردی صنایع دریایی برای اولین بار در کشور تدوین شد
محمدرضا نعمت زاده روز سه شنبه در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی در جمع خبرنگاران ، افزود: پس از تکمیل نهایی برنامه راهبردی صنایع دریایی این برنامه به زودی رونمایی خواهد شد چرا که حداقل برای ۱۰ سال آینده فعالیت های ما در زمینه صنایع دریایی مشخص خواهد شد.

نعمت زاده با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی، اظهار داشت: ساخت این دکل ها برای نخستین بار در جنوب کشور و در خلیج فارس صورت می گیرد، پیش از این طی سال های گذشته دو دستگاه دکل در دریای خزر و در ابعاد کوچک و شناور ساخته شد.

وی همچنین ارزش هر دستگاه دکل حفاری را حدود ۲۰۰ میلیون دلار برشمرد و گفت: از ویژگی ساخت این دکل ها در داخل، بهره گیری از تمام امکانات مهندسی و ساخت داخل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازه اصلی و بخش اعظم این دکل ها در اسکله خرمشهر ساخته می شود اما سایر قطعات و تجهیزات آن می تواند در سراسر کشور تولید و سپس به جنوب منتقل شود.

نعمت زاده با اشاره به واردات این گونه دکل ها، اظهار داشت: نگران واردات این گونه تجهیزات به جهت تعرفه نیستیم، ما نگران آن هستیم که چرا تاکنون دکل های حفاری با توجه به توانمندی های داخل، در کشور ساخته نشده به گونه ای که دکل های متعددی وارد و یا از خارج اجاره شد که می توانست در داخل ساخته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس اظهار امیدواری کرد: نخستین دکل با ۵۸ درصد ساخت داخل و بتدریج در آخرین دستگاه به ۸۵ درصد ساخت داخل ساخته و در بخش حفاری دریایی کشور به کار گرفته شود.

وی در خصوص میزان نیاز کشور به دکل های حفاری نیز گفت: این موضوع بستگی به فعالیت های حفاری و بهره برداری از نفت و گاز در خلیج فارس و فلات قاره دارد که بیشتر مربوط به وزارت نفت و شرکت های وابسته است.

نعمت زاده در عین حال تصریح کرد: برآورد ما حدود ۱۵ فروند است اما بهتر است علاوه بر این گروه، گروهی دیگر به طور همزمان کار ساخت ۳ تا ۵ دستگاه دکل حفاری را شروع کند.

http://hadidnews.com/vdcjyhet.uqe8mzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما