تاریخ انتشار :شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۷
کدام کشورها از بازار حذف می‌شوند؟

تولید ارزان قیمت‌ترین نفت جهان در ایران

برخی از اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها با کاهش بیشتر قیمت‌ها از گردونه تولید نفت حذف می‌شوند.
تولید ارزان قیمت‌ترین نفت جهان در ایران
همزمان با سقوط آزاد قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از ۵۰ دلار و احتمال کاهش بیشتر بهای طلای سیاه به کمتر از ۴۰ دلار، برخی از اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها با کاهش بیشتر قیمت‌ها از گردونه تولید نفت حذف می‌شوند.

به گزارش حدیدنیوز، همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت به بشکه‌ای کمتر از ۵۰ دلار و احتمال کاهش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار حتی به بشکه‌ای کمتر از ۴۰ دلار، برخی از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک با کاهش بیشتر قیمت‌ها از گردونه تولید نفت حذف خواهند شد.

به عبارت دیگر، با کاهش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، تنها آن دسته از کشورهایی می‌توانند کمکان با صادرات نفت از سود اقتصادی برخوردار باشند که هزینه‌های تولید یک بشکه نفت در این کشورها نسبت به قیمت‌های بازار ارزان قیمت تر باشد.

سیدمهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت در گفتگو با مهر با اشاره به بالا بودن جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران در دوران سقوط قیمت‌ها، می‌گوید: با کاهش قیمت نفت فعالیت‌ نفتی در برخی از مناطق جهان متوقف خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در صورت تعلیق کامل تحریم‌های نفت و با وجود سقوط آزاد قیمت طلای سیاه باز هم صنعت نفت از جاذبه‌های بالای سرمایه گذاری برای شرکت‌های بین‌المللی برخوردار هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی، هزینه استخراج یک بشکه نفت خام در ایران و برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار ارزان قیمت تر از سیار نقاط جهان است.

وی با بیان اینکه در شرایط سقوط قیمت نفت ایران جز معدود کشورهایی است که از هزینه بسیار پائین سرمایه گذاری برای تولید یک بشکه نفت برخوردار است، اظهار داشت: هم اکنون هزینه استخراج یک بشکه نفت از ذخایر نامتعارف و شیل اویل‌ها حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار است.

علاوه بر این، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم با هشدار نسبت به تحت تاثیر قرار گرفتن سرمایه گذاری‌های جدید در طرح‌های افزایش تولید نفت جهان با ادامه کاهش قیمت‌ها، تاکید می‌کند: با کاهش بیشتر قیمت‌ها تولید نفت از ذخایر شیل دیگر دارای توجیه اقتصادی گذشته نبوده و برخی از واحدهای تولید نفت از ذخایر شیل و نامتعارف تعطیل خواهند شد.

تولید ارزان قیمت ترین نفت جهان در ایران

آمارهای رسمی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد هم اکنون متوسط هزینه تولید یک بشکه نفت خام در ایران با احتساب تمامی میادین خشکی و دریایی بین سه تا چهار دلار است.

عبدالمحمد دلپريش مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ایران با بیان اینکه با در نظر گرفتن سرمایه گذاری‌های جدید هزینه تولید و استخراج یک بشکه نفت ایران تی به پنج دلار هم نمی رسد، معتقد است: هم اکنون هزینه تولید یک بشکه نفت در میادین خشکی بین ۳ تا ۵ دلار و هزینه تولید نفت از میادین دریایی ایران در خلیج فارس حدود ۵ تا ۶ دلار است.

از سوی دیگر، برررسی‌های انجام شده از میادین مناطق نفتخیز جنوب کشور که بزرگترین تامین کننده طلای سیاه کشور بوده هم نشان می دهد در حال حاضر هزينه توليد هر بشكه نفت بين ۱.۵ تا ۱.۸ دلار در هر بشكه است.

علاوه بر این، هزینه تولید نفت ایران در منطقه خلیج فارس هم با توجه به عمق ۷۰ تا ۸۰ متری آب و امکان ذخیره سازی و صادرات مستقیم این نفت در مقایسه با سایر کشورها هزینه های بسیار پائینی دارد به طوری که ایران با در اختیار داشتن ۴۶ میدان نفتی کوچک و بزرگ در خلیج فارس می تواند بخشی از نفت صادراتی خود را در این مناطق تولید و به طور مستقیم صادر کند.

این در حالی است که ایران در طول یک دهه گذشته تولید نفت از برخی از میادین همچون هنگام که با کشور عمان مشترک بوده را آغاز کرده که جز یکی از سبک ترین و مرغوب ترین نفت خام‌های جهان به شمار می‌رود. http://hadidnews.com/vdcjy8et.uqe8tzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما