تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۷
آخرين آمار موجودي انبار هاي بورس فلزات لندن

پیش‌بینی قیمت فلزات رنگین برای سال ۲۰۱۴

در واپسین روزهای سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد افزایش قیمت فلزات رنگین در بازارهای بین‌المللی بودیم...
پیش‌بینی قیمت فلزات رنگین برای سال ۲۰۱۴
تی.دی برای سال آینده پیش‌بینی افزایش قیمت فلزات رنگین را نسبت به سال جاری اعلام کرده است. اما این رشد را برای همه یکسان نمی‌داند و آن را تحت تأثیر تفاوت‌های عرضه و تقاضای این فلزات می‌داند. این مؤسسه محدودیت عرضه و رشد تقاضای صنعتی چین را که می‌تواند ناشی از افزایش محصولات گالوانیزه در صنعت خودروی این کشور و همچنین رونق صنعت اتومبیل در بازارهای غرب باشد به عنوان عاملی برای رشد قیمت جهانی سرب و روی در سال ۲۰۱۴ می‌داند.



به گزارش حدیدنیوز، در واپسین روزهای سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد افزایش قیمت فلزات رنگین در بازارهای بین‌المللی بودیم. این امر باعث توجه مجدد سرمایه‌گذاران به گروه فلزی در بورس گردید، گروهی که حرکت کندتری نسبت به سایر گروه‌های بازار سرمایه طی ماههای اخیر داشته است. حال این سئوال مطرح است که این افزایش قیمت و رونق در بازارهای جهانی فلزات در سال ۲۰۱۴ هم ادامه خواهد داشت؟ چرا که با فرض ثبات قیمت دلار در محدودة فعلی، افزایش قیمت های جهانی می‌تواند عامل مؤثری در رشد سوددهی این گروه در بازار سرمایه باشد.



پاسخ این سئوال را سایت کیتکو با انتشار پیش‌بینی چند بانک و مؤسسه معتبر بین‌المللی می‌دهد. بانکهای طراز اول دنیا پیش‌بینی‌های متفاوتی از وضعیت بازار فلزات رنگین در سال ۲۰۱۴ میلادی داشته‌اند. برخی تحت‌تأثیر پیش‌بینی بهبود اوضاع اقتصادی در سال ۲۰۱۴ به رونق بازار فلزات خوش‌بین هستند و تقاضای بالای چین را در سال آتی در این رونق مؤثر می‌دانند اما برخی دیگر محتاطانه پیش‌بینی خود را ارائه می‌دهند و نگران بالانس موجودی انبارهای کالایی و عرضه بیش از تقاضا هستند.



۱- بانک سی. آی. بی. سی (CIBC)

این بانک می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ فلزات رنگین وضعیت مناسبی خواهند داشت حتی اگر ما با افزایش عرضه و موجودی انبارها مواجه شویم ، چرا که این بخش از بازار تحت تأثیر مستقیم بهبود اقتصادی و تقاضای چین قرار دارد. این بانک مس و روی را دارای بیشترین پتانسیل سرمایه‌گذاری در میان سایر فلزات رنگین می‌داند.

بانک سی. آی. بی. سی میانگین بهای مس را در سال ۲۰۱۴ ميلادي ، ۸.۱۵۰ دلار ، آلومینیوم ۱.۸۷۰ دلار، نیکل ۱۵.۴۳۰ دلار و روی را در حدود ۲.۱۰۰ دلار پیش‌بینی می‌نماید.



۲- گلدمن ساکس (Goldman Sachs)

گلدمن ساکس در این گزارش تنها در مورد مس اعلام نظر کرده و این فلز سرخ را در سال ۲۰۱۴ با فشار عرضه تصویر کرده است. در این راستا این شرکت بهاي مس را در پایان سال ۲۰۱۴ با نرخ ۶.۲۰۰ دلار برآورد کرده است.



۳- INTL Fcstone

این موسسه نیز برخی فلزات رنگین را در نیمه اول سال ۲۰۱۴ حساس و آسیب‌پذیر می‌داند. به خصوص اگر که بازار چین با اصلاحات جدی مواجه شود. لذا قیمت مس را در نیمه اول سال ۲۰۱۴ با افت و در حدود ۶.۶۰۰ دلار پیش‌بینی کرده است و همچنین نیکل و آلومینیوم را در بازه زماني مذكور چندان صعودی نمی‌بیند.



۴- استاندارد چارتر (Standard Chartered)

این بانک به جز فلز قلع برای سایر فلزات رنگین در سال ۲۰۱۴ به طور متوسط افزایش قیمت پیش‌بینی کرده است. این افزایش تحت‌تأثیر اقتصاد جهانی پیش‌بینی شده است اما در این بین ملاحظاتی نیز در نظر گرفته است.

این بانک برای آلومینیوم نرخ ۲.۱۰۰ دلار را اعلام کرده و تأکید بر افزایش تقاضا و کاهش عرضه داشته است. اما آنچه ممکن است افزایش قیمت‌ها را محدود سازد موجودی بالای فعلی آلومينيم انبارها است.

استاندارد چارتر برای بهاي مس نيز ۸.۰۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده است اما احتمال افزایش عرضه این فلز سرخ را نیز گوشزد كرده که می‌تواند مانع رشد قیمت‌ها از سطوح فعلی گردد.

این مؤسسه چشم‌انداز بازار فلز سرب را در سال ۲۰۱۴ مثبت ارزیابی نموده است و بهای این فلز را تحت تأثیر رشد بازار خودرو به طور متوسط ۲.۳۰۰ دلار در نظر گرفته است. این بانک پیش بینی قيمت نیکل را در محدود ۱۷.۰۰۰ دلار و قلع را نیز ۲۳.۰۰۰ دلار برای هر تن برآورد نموده است. استاندارد چارتر شاخص‌های بنیادی فلز روی را در میان‌مدت مثبت ارزیابی کرده و ۲.۲۰۰ دلار را متوسط بهای این فلز در سال ۲۰۱۴ می‌داند.



۵- تی.دی (TD Securities)

تی.دی برای سال آینده پیش‌بینی افزایش قیمت فلزات رنگین را نسبت به سال جاری اعلام کرده است. اما این رشد را برای همه یکسان نمی‌داند و آن را تحت تأثیر تفاوت‌های عرضه و تقاضای این فلزات می‌داند. این مؤسسه محدودیت عرضه و رشد تقاضای صنعتی چین را که می‌تواند ناشی از افزایش محصولات گالوانیزه در صنعت خودروی این کشور و همچنین رونق صنعت اتومبیل در بازارهای غرب باشد به عنوان عاملی برای رشد قیمت جهانی سرب و روی در سال ۲۰۱۴ می‌داند. این مؤسسه نیز همانند سايرين درخصوص مس نگران فشار عرضه‌ در سال ۲۰۱۴ است. تی. دی میانگین بهای مس را برای سال ۲۰۱۴ ، ۷.۰۹۳ دلار، روی ۲.۱۸۸ دلار، سرب ۲.۳۱۵ دلار، نیکل ۱۶.۸۱۰ دلار و آلومینیوم ۱.۸۷۴ دلار پیش‌بینی کرده است.



- موجودی انبارهای بورس فلزات لندن (LME)

استاندارد بانک(Standard Bank) در آخرین گزارش خود در تاریخ ۱۸ دسامبر موجودی انبارهای LME را برای آلومینیوم ۴/۵ میلیون تن، مس ۳۸۵ هزار تن، سرب ۲۱۹ هزارتن، نیکل ۲۵۵ هزار تن، قلع ۱۰ هزارتن و روی ۹۰۵ هزارتن اعلام کرده است.

براساس این گزارش از ابتدای سال تا این تاریخ آلومینیوم با ۱۹۸ هزار تن، مس ۶۵ هزارتن و نیکل با ۱۱۵ هزار تن افزایش در موجودی نسبت به ابتدای سال همراه بوده‌اند. همچنین سرب با ۱۰۱ هزار تن، قلع ۲.۶۰۰ تن و روی با ۳۱۶ هزار تن کاهش موجودی نسبت به سال گذشته در انبارهای بورس فلزات لندن مواجه شده‌اند.

لازم به ذکر است که تداوم روند کاهشی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن عامل مؤثری در رشد آتي قیمت‌ها خواهد بود. http://hadidnews.com/vdcjy8e8.uqeoozsffu.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما