تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۱
شرایط برای جهش صادرات غیرنفتی محیا نیست

ارز آوری ۳ تا ۸ برابری میوه نسبت به نفت

زیرساخت‌ها و سیاست های فعلی برای جهش صادرات غیرنفتی مناسب نیست.
ارز آوری ۳ تا ۸ برابری میوه نسبت به نفت
رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان این که یک بشکه میوه ۳ تا ۸ برابر یک بشکه نفت ارزآوری دارد، گفت: زیرساخت‌ها و سیاست های فعلی برای جهش صادرات غیرنفتی مناسب نیست.

به گزارش حدیدنیوز، رضا نورایی اظهار کرد: سیاست‌های غیر علمی همچون ثبات ارزش پول ملی با وجود تورم به تولید داخلی و تولیدکننده ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

وی با اشاره به این که زمانی که تورم کنترل شود می‌توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت، ادامه داد: بخش دولتی باید همیشه پیش قراول بخش خصوصی باشد اما نه به صورتی که بخش دولتی کار را به دست گیرد و بخش خصوصی به حاشیه رانده شود که این اتفاق باعث می‌شود شرایط فعلی در راستای عقب ماندگی در صادرات روسیه پیش آید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: از ۲۰ سال گذشته بارها اعلام شده که برای توسعه صاردات نیاز به کانتینر یخچالی است و در کنار آن راه‌های دریایی، زمینی و هوایی باید تقویت شود که متاسفانه به دلیل آن که تنها قوطی کانتینر یخچالی در کشور تولید می‌شود از ورود این کالا جلوگیری می‌شود زمانی می‌توان ادعای تولید داخلی کانتینر یخچالی داشته باشیم که موتور آن نیز در کشور تولید شود.

نورانی یادآور شد: بعد از گذشت ۲۰ سال توانستیم کمیسیون ماده یک را مجاب کنیم که کانتینر یخچالی به کشور وارد شود اما معاون اول رییس جمهور بدون مشورت با تشکل‌ها در اتاق در بسته واردات این کالا را رد کرد.

او در رابطه با فرهنگ مصرف روسیه گفت: فرهنگ مصرف روسیه فرهنگی مابین فرهنگ آسیایی و اروپایی به گونه‌ای است که هم میوه را به صورت کیلویی و هم به صورت دانه‌ای خرید می‌کند اما نکته حائز اهمیت آن است که بدانیم روسیه چه محصولی با چه کیفیتی را خواهان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: روسیه بازار جدید نیست اما به دلیل آن که تعرفه ترجیحی بین دو کشور وجود ندارد حجم صاردات به روسیه کم است و در برخی زمینه‌ها که تولید ایران مزیت دارد فروش و صادرات صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های صورت گرفته در رابطه با روسیه کند است و این موضوع به دلیل بروکراسی‌های اداری در بخش دولتی بوده است. بخش دولتی توان ورود سریع به بازار هدف را ندارد اما بخش خصوصی اگر اعتماد کامل از سوی دولت برای آن ایجاد می‌شد سریعا به بازار روسیه ورود می‌کرد.

نورانی در رابطه با تشکل‌ها گفت: تشکل‌ها به جای آن که خط‌مشی توسعه صادراتی تعریف کنند متاسفانه باید به دنبال رفع موانع صادراتی که یک شبه ایجاد شده باشند. پیش‌بینی می‌شود اگر تشکل‌ها در بحث صادرات وارد عمل شوند برای سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رقم خواهد خورد اما باید ایرادات کار که چرا در این‌جا ایستاده‌ایم اعلام شود.

او با بیان این که تعرفه‌های صادراتی و مالیات‌ بر ارزش افزوده ترمز صادرات است، تاکید کرد: جای سوال دارد چرا تعرفه بانک توسعه صادرات که بانک همراه صادرات غیر نفتی کشور است افزایش قابل توجهی داشته است. تا زمانی که تفکرهای مالی مسئولان در راستای توسعه صادراتی و افزایش تولید که پشتوانه صادرات است تغییر نکند شاهد توسعه صادرات نخواهیم بود.

رییس کنفدراسیون صادرات بیان کرد: دولت باید تدبیر کرده و امید موجود در دل صادرکنندگان را به یقین تبدیل کند و در کنار آن بسیار مهم است که بخش صادرات غیر نفتی به درستی درک شود؛ بخشی که هیچ وابستگی به نفت ندارد.

وی با بیان این که باید از تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن‌ها استفاده شود، تاکید کرد: تصمیمات یک شبه ترمز توسعه صادرات است؛ تصمیماتی که ضریب بی‌کاری و ارزآوری فعلی را به بار آورده است.

نورانی بیان کرد: اگر قرار بر این است که توسعه صادارت داشته باشیم باید موانع ایجاد شده صادراتی رفع شده و ثبات قوانین و مقررات داشته باشیم در غیر این صورت توان برنامه ریزی برای سال آینده وجود نخواهد داشت و برنامه ریزی صورت گرفته قابلیت اجرا ندارد.

او با اشاره به این که تفکرات و قوانین حاکم کار را به سمتی سوق داده که صادرکنندگان و تولیدکنندگان نفع و سود خود را در فعالیت اقتصادی نمی‌بینند و تمایل دارنند تا سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده کنند، تاکید کرد: دولت باید با کشورهای بیش‌تری تعرفه ترجیحی به امضا رساند و در صورتی که تعرفه ترجیحی وجود نداشته باشد بازارهای صادراتی از دست می رود. در این زمینه می توان بازار صادارتی سیب به عراق را مثال زد. در سال گذشته سیب ایران به کویت واز آن‌جا به عراق صادر می شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: میزان تولید سیب درختی در شش ماهه دوم سال بیش از ۲/۵ میلیون تن، کیوی۳۰۰ هزار تن و انار ۷۰۰ هزار تن خواهد بود و این در حالی است که در تولیدات محصولات جالیزی و سبزی‌جات وضعیت مناسبی وجود دارد.

وی ادامه داد: باید اجازه و امکانات به افراد داده شود تا در کنار زمین کشاورزی، انبار گرم و سرد و دستگاه‌های سورتینگ دایر شود و علاوه بر آن بسیار مهم است که تعاونی‌های روستایی تقویت شده و برنامه تولید تعادلی داشته باشیم به آن معنا که بدانیم هر کشاورز در سال آینده چه محصولی به چه میزانی تولید کند.

نورانی گفت: باید از دانش آموخته‌های رشته کشاورزی در شهرستان‌ها استفاده کرد تا در کنار ایجاد شغل برای روستاییسان از دانش روز دنیا و چگونگی استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بهره‌مند شوند.

او در رابطه با صادرات میوه با اشاره به این که با توجه به تحریم‌ها برای صادرات میوه از کشور ثالث استفاده می‌شود، یادآور شد: بیش‌ترین صادرات میوه ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای مرکزی، بخش خاور دور و اروپا است که در پی هزینه‌های بالای حمل و نقل و بسته بندی نتوانسته‌ایم به طور قوی در نقاط دور حضور داشته باشیم.

رییس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر همه موارد تاثیرگذار به صورت مناسب رتق و فتق شود ایران کشوری صادراتی خواهد شد. در حال حاضر باید بر روی مزیت‌ها سرمایه گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شعارهای رایج در کشور به عمل تبدیل شود می‌توانیم در دنیا با توجه به آن که جزو ۵ کشور اول تولید هستیم، سهم قابل توجهی از صادرات میوه را به خود اختصاص دهیم.

نورانی گفت: یکی از جایگزین‌های خوب برای نفت صادرات غیر نفتی کشور است که با توجه به قیمت نفت و میوه‌ هر بشکه میوه ۳ تا ۸ برابر یک بشکه نفت برای کشور ارزآوری دارد به طور مثال ارزش دلاری یک بشکه گیلاس ۸ برابر یک بشکه نفت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این که یکی از ایرادات موجود افتخار به واردات است، گفت: باید تفکر حاکم به گونه‌ای باشد که نیازهای اصلی کشور همچون گندم در داخل کشور تولید شود و می‌توان برای حمایت از تولیدکننده و عدم خروج ارز از کشور محصولات استراتژیک تولید داخلی را گران‌تر از قیمت جهانی خرید کرد.

او یادآور شد: تولیدکنندگانی که تولیدات صادرات محور با کیفیت مناسب دارند وضع معیشتی بهتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان دارند و در حال حاضر تولید صادرات محور سیب درختی بروی درخت کیلویی ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان و کیوی ۲۴۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نورانی در پاسخ به این سوال که قیمت میوه در ایران با توجه به بازارهای صادراتی چگونه است، گفت: قیمت میوه در ایران به صورت مصنوعی به آن معنا که قیمت خرده فروشی، عمده فروشی و قیمت سرزمین میوه با هم بسیار متفاوت است، اندکی بالا تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت خرده فروشی صادرات توجیه صادارتی ندارد اما قیمت تولیدکننده مزیت‌های صادراتی زیادی دارد که به طور مثال رتبه تولید خرمای ایران رتبه اول منطقه، سیب درختی در بین ۵ کشور اول، انار بین دو کشور اول و پسته و زعفران رتبه اول تولید را در دنیا دارند.

رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این که باید برای کاهش قیمت صادراتی، صادرکننده را به خروج از سیستم سنتی تشویق کرد، گفت: ۲۵ تا ۳۰درصد محصولات زراعی و باغی ضایعات تولید و ۳ تا ۴ درصد تنها میزان صادرات این محصولات است اگر حجم ضایعات کاهش و بر میزان صادرات افزوده شود هیچ تفاوتی در میزان مصرف داخلی رخ نخواهد داد. http://hadidnews.com/vdcjxxet.uqevozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما