تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۰
نسخه‌هایی که درد مسکن را شفا نمی‌دهد؛

راه دشوار خانه‌دار شدن با وام‌های مسکن

تقریباً می‌توان گفت برای همه زوج‌های جوان خرید خانه در تهران تا سال‌ها یک رؤیا محسوب می‌شود.
راه دشوار خانه‌دار شدن با وام‌های مسکن
به گزارش حدیدنیوز، تقریباً می‌توان گفت برای همه زوج‌های جوان خرید خانه در تهران تا سال‌ها یک رؤیا محسوب می‌شود، مخصوصاً زمانی که دولت حسن روحانی در چهار سال گذشته نشان داد که برنامه خاصی برای ایجاد انبوه‌سازی خانه برای زوج‌های جوان یا کمک وسیع در این زمینه ندارد.

با این حال دم دستی‌ترین راه برای خرید خانه دو حساب و وام بانک مسکن است که مبالغ زیادی را در تهران و شهرستان‌ها برای زوج‌های جوان در اختیار می‌گذارد. به گزارش خبرگزاری مهر آقای اصغر میرمحمد صادقی؛ معاون اعتبارات بانک مرکزی در این زمینه می‌گوید: ایجاد حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خانه اولی‌هاست و کسانی می‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها برای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و همچنین از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشند، ضمن اینکه زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای برای خرید یا احداث مسکن و همچنین از مسکن مهر نیز استفاده نکرده باشند.

شرایط سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز یکم به این‌صورت است که دوره سپرده‌گذاری حداقل یک‌سال باشد و به ازای هر 6ماه یک برابر سپرده‌گذاری تسهیلات پرداخت می‌شود یعنی اگر فردی 10‌میلیون تومان سپرده‌گذاری کند در مدت یک‌سال می‌تواند 20‌میلیون تومان تسهیلات دریافت کند که با احتساب 10‌میلیون سپرده خود فرد، 30 میلیون تومان می‌شود. سقف تسهیلات مسکن برای خانه اولی‌ها در تهران 80 میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر 60 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان و نرخ سود این تسهیلات 14 درصد با بازپرداخت حداکثر 12 سال است.

با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم حداقل افرادی که می‌توانند از تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز یکم استفاده کنند 84 هزار نفر است که باید توزیع این تعداد در کل کشور انجام شود. در بازپرداخت حداکثر 12 ساله، اقساط ماهانه برای وام 80 میلیون تومانی یک میلیون و 150 هزار تومان، وام 60 میلیون تومانی 862 هزار تومان و اقساط ماهانه در بازپرداخت 12 ساله برای وام 40 میلیون تومانی 575 هزار تومان است.

توجه به اقساط این وام نشان می‌دهد که برای بسیاری از زوج‌های جوان برآمدن از دادن قسط‌های چنین وامی بسیار مشکل و پس‌انداز اولیه این وام‌ها تقریباً ممکن است. اگر یک زوج بخواهند برای خرید مسکن وام مسکن، اول دریافت کنند باید برای دریافت 160 میلیون تومان وام، 80 میلیون تومان را یک سال در حساب خود نگه‌داری کنند و پس از آن به صورت مشترک دو میلیون و 300 هزار تومان قسط ماهانه پرداخت کنند. از طرفی گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 91هزار و صد و دوازده ریال با میانگین مساحت 241 مترمربع و متوسط عمر بنای 2سال در منطقه 3 و کمترین آن در حدود 12 هزار و صد و سیزده ریال با میانگین مساحت 32 مترمربع و متوسط عمر بنای 8 سال در منطقه 18 بوده است. تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام‌شده بین حداقل 6558 هزار ریال در منطقه 20 و حداکثر 286 هزار و هشتصد و چهل و دو ریال در منطقه 2 بوده است. بنابراین طبق این آمار در بدترین میانگین شهری می‌توان حدود 120 متر خانه با این پول خرید، اما پرداخت این اقساط و نیز تهیه سپرده اولیه بسیار مشکل‌تر از آن است که بتواند مشکل جوانان را حل کند.

یکی دیگر از وام‌هایی که برای تهیه مسکن می‌توان از آن استفاده کرد اما وام اوراق مسکن این بانک است که بزرگ‌ترین مزیت آن لازم نبودن تهیه سپرده اولیه است و دیگر زوج‌ها و خریداران خانه لازم نیست پولی را برای مدت یک سال در بانک بگذارند. همان طور که بانک مرکزی اعلام کرده است پیش از این متقاضیان می‌توانستند با خرید «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» برای شهر تهران تا سقف 60 میلیون تومان، مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان از این تسهیلات بهره‌مند شوند اما براساس مصوبه اخیر شورا مقرر شد در کنار آن می‌تواند برای متقاضیان به‌صورت انفرادی تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده تعلق گیرد.

وی در ادامه افزود: بر این اساس و برای نمونه افراد می‌توانند با خرید اوراق در تهران تا سقف 70 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این سقف برای زوجین پیش از این 100 میلیون تومان بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار، 20 میلیون تومان بدون سپرده تصویب شد که با احتساب این موارد برای شهر تهران 120 میلیون تومان، 100 میلیون تومان برای مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر و برای سایر مناطق شهری 80 میلیون تسهیلات با خرید اوراق و بخشی بدون سپرده‌گذاری نزد بانک مسکن در نظر گرفته شده است.

این نوع وام البته نیاز به خرید اوراق دارد و زوجین برای درخواست 120 میلیون تومان وام در تهران باید حدود 17 میلیون تومان اوراق مسکن خریداری کنند. نگاهی به جدول اقساط این وام‌ها نشان می‌دهد که زوج‌ها برای پرداخت اقساط این وام باید بتوانند 12 سال ماهانه یک میلیون و 900 هزار تومان پرداخت کنند. البته در شهرهای کوچک‌تر این مبلغ تفاوت می‌کند چرا که در شهرهای زیر 200 هزار نفر زوجین می‌توانند 80 میلیون تومان وام دریافت کنند و به مدت 12 سال یک میلیون 300 هزار تومان قسط آن را پرداخت کنند. البته در این شهرها نیز باید برای گرفتن وام حدود 11 میلیون و 500 هزار تومان اوراق مسکن خریداری شود.

منبع: صبح نو
http://hadidnews.com/vdcjvmet.uqeiizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما