تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
سینما چشم به راه هنرپیشگان خارجی؛

باز شدن پای بازیگران ماهواره‌ای در سینمای ایران

و الی سه سال گذشته بود که تب تند موضوع خیانت در سینمای ایران به تاسی از سریال‌های ماهواره‌ای بروز کرد و اغلب سینماگران این موضوع را به عنوان سوژه اصلی فیلم‌های خود دنبال کردند.
باز شدن پای بازیگران ماهواره‌ای در سینمای ایران
به گزارش حدیدنیوز، موضوع استفاده سینماگران ایرانی از هنرپیشه‌های مطرح خارجی به عنوان موضوع روز سینمای ایران و  البته سوژه ای چالش‌برانگیز تبدیل شده است. چند سال پیش بود که استفاده از بازیگران مطرح کره ای در سریال‌ها و فیلم های ایرانی مطرح شد. از این باب تلاشی شد تا بازیگران نقش های «جومونگ» و «یانگوم» در برخی از فیلم‌های ایرانی بازی کنند وحتی بعضی از آنها نیز به ایران آ‌مدند ولی فضای این کار در کشور بوجود نیامد. اینک اما موضوع بازی بازیگران ترکیه ای در ایران مطرح شده است.



مساله اولی که در این زمینه قابل بررسی است نحوه اعطای مجوز برای ورود و ایفای نقش این بازیگران در سینمای ایران است. در این راستا قرار است «تولگا هان سایشمن» بازیگر نقش چنار در موج کوتاه ردیف ۴۴۴ بازی می کند.



امینی کارگردان،‌این پروژه سینمایی در این باره می گوید:‌ این فیلم را در راستای تعاملات بین المللی سینمای ایران با سایر کشورهای دنیا، به صورت مشترک با یک کمپانی ترکیه ای تولید خواهد کرد. او چند روز قبل در استابول قرار دادی با این بازیگر امضا کرد.



در همین زمینه بسیاری از سینماگران نسبت به حضور هنرپیشگان ترک در ایران انتقاد کرده‌اند. اینکه چطور به تولگا اجازه بازی در یک فیلم سینمایی ایرانی داده شده است و کارگردان چگونه مجوز بازی وی را گرفته است موضوع اکثر انتقادات بوده است.



اما نکته دیگری که در این میان قابل توجه است؛ حضور بازیگران ترکی است که اغلب مردم ایران آنان را در سریال‌های ماهواره‌ای دیده‌اند و از این نظر برای مردم آشنا هستند. این‌که امینی بیان می‌دارد که این فیلم در راستای تعاملات بین‌المللی سینمای ایران با سایر کشورها تولید می‌شود، یک روی سکه است و روی دیگر سکه نیز کشاندن مخاطب به سینما به وسیله بازیگران ماهواره‌ای است.



متاسفانه چند سالی است که سینمای ایران تحت تاثیر سریال‌های ماهواره‌ای قرار گرفته است و برخی از سینماگران چه در موضوعات که پیش از این باب شده بود و حالا چه در انتخاب بازیگر در صدد بهره‌برداری از هنرپیشگانی که در سریال‌های ماهواره‌ای ایفای نقش کرده‌اند، هستند.



حدودا دو الی سه سال گذشته بود که تب تند موضوع خیانت در سینمای ایران به تاسی از سریال‌های ماهواره‌ای بروز کرد و اغلب سینماگران این موضوع را به عنوان سوژه اصلی فیلم‌های خود دنبال کردند و متعاقب آن با توجه به منافاتی که این موضوعات با ارزشهای جامعه ما دارد،‌ جنجال‌های بسیاری بوجود آمد و حتی برخی از فیلم‌ها از پرده سینما به پایین کشیده شد.



اینک گرچه بازی بازیگران خارجی در فیلم‌های سینمایی ایران موضوع پیچیده و تعجب برانگیزی نیست اما در پس خود حرف‌هایی دارد که چندان برای سینمای ایران خوشایند نیست. بسیاری از منتقدین مطرح می‌کنند که سینمای ایران با بحرام مخاطب روبرو شده است و اینکه از بازیگران خارجی برای کشاندن مخاطب به سینمای ایران استفاده شود، در طولانی مدت دردی از سینمای ایران دوا نمی‌کند. درواقع سینمای ایران با این مسائل در انفعال قرار گرفته است. اما متاسفانه بیشتر جار وجنجال‌ها اینبار به این جهت به وجود آمده است که چرا برخی از کارگردانان نتوانسته‌اند از حضور بازیگران خارجی استفاده کنند و اینک یک کارگردان دیگر می‌تواند این کار را انجام دهد.



این درحالی است که سینمای کشوری مانند ترکیه نسبت به ایران سابقه چندان زیادی ندارد و اینک باید سینمای ایران با استفاده و یاری هنرپیشگان خارجی خود را احیا کند. با این حال به نظر می‌رسد شاید بازیگران خارجی بتوانند در کوتاه مدت در گیشه به سینمای ایران کمک کنند اما در بلند مدت این راه حل نمی‌تواند برای سینمای ایران راهگشا باشد. http://hadidnews.com/vdcjoxe8.uqehazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما