تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۵
اسرار سرمايه‌گذاري ۳ ميليارد دلاري قطر در جنگ سوريه ...انقلاب ايران يکي از ۳ رکن نظم جهاني جديد.
به گزارش حدیدنیوز، روزنامه کیهان درستون ویژه خود نوشت:


اسرار سرمايه‌گذاري ۳ ميليارد دلاري قطر در جنگ سوريه

«حکومت قطر براي انحراف اذهان از بحران موجود در جنوب خليج‌فارس، به بحران در سوريه دامن زد و تاکنون ۳ ميليارد دلار در اين راه هزينه کرده است».
روزنامه فايننشال تايمز در ارزيابي نقش جنگ‌افروزانه رژيم قطر در بحران سوريه نوشت: اميرنشين کوچک قطر در سال‌هاي اخير از طريق حمايت از اقدامات تروريستي در عراق، سوريه و چند کشور ديگر، تلا‌ش‌هاي زيادي به منظور گسترش نفوذ سياسي خود انجام داده است.

فايننشال تايمز نوشت: حاکمان «قطر» به عنوان امارتي آکنده از گاز، چه اهدافي را از سياست خارجي فعال خود در منطقه دنبال مي‌کنند؟ قطر در گذشته در سايه همسايه بزرگ خود عربستان زندگي مي‌کرد اما اکنون از منابع غني گاز به عنوان سلاحي به منظور بسط نفوذ سياسي در منطقه خاورميانه استفاده مي‌کند.
اين روزنامه مي‌افزايد: قطر امروزه نقش مهمي در حمايت از گروه‌هاي مخالف (تروريست‌ها) که براي سرنگوني نظام بشار اسد تلاش مي‌کنند، دارد و در دو سال گذشته بيش از سه ميليارد دلار در اين راه هزينه کرده است. برخي ناظران سياسي معتقدند خاندان آل ثاني به منظور جلوگيري از انقلاب در کشور کوچک قطر و دور کردن احتمال تغيير و همچنين منحرف کردن توجهات، از بحران‌هاي موجود در ساير کشورهاي منطقه پشتيباني مي‌کنند.

از سوي ديگر نشريه آلماني يونگه‌ولت با اشاره به تحليل فايننشال تايمز نوشت: «رقم کمک ۳ ميليارد دلاري قطر به گروه‌هاي مسلح معارض در سوريه بسيار بيشتر از کمک هر دولت ديگري است. اين کشور کوچک اما بسيار ثروتمند خليج‌فارس، سالانه ۵۰ هزار دلار به کساني مي‌دهد که از اردوگاه اسد به شورشيان بپيوندند، پول مي‌دهد.
يونگه‌ولت مي‌افزايد: ناظران در منطقه به طنز مي‌گويند که حاکم فئودال قطر شيخ حمدبن خليفه آل‌ثاني، در سوريه براي خود «انقلاب» خريده است. براي قطر به طور مشخص يک خط لوله گاز که قرار است از طريق اردن به کالاس در جنوب ترکيه و از آنجا به اروپاي غربي برود، مهم شناخته مي‌شود. اما سوريه يا دولت اسد بر سر راه اين طرح قرار دارد. نشريه آلماني نوشت: نيروهاي آمريکايي در قطر در دو منطقه ستاد ايجاد کرده‌اند. طبق اسناد منتشر شده در ويکي‌ليکس، قطر ۶۰ درصد هزينه نگهداري نيروهاي آمريکايي را در کشور برعهده گرفته است.

يونگه‌ولت همچنين نوشت: قطر نيازمند است براي گسترش توليد گاز خود خط لوله‌اي جديد به اروپا بکشد. چنين برنامه‌اي در سال ۲۰۰۹ پايه‌ريزي شد و سوريه در اين طرح نقشي کليدي دارد. خط لوله جديد قرار است از طريق عربستان سعودي و اردن و سوريه به ترکيه رفته و از آنجا گاز قطر وارد خط لوله نابوکو شود که ظرفيت خالي داشته و به اروپاي غربي منتقل شود. اما دولت اسد در اجراي طرح همراهي نکرد؛ اول اين که بين دمشق و دوحه رابطه چندان دوستانه‌اي وجود نداشت که حتي با پيشنهاد قطر مبني بر ايجاد تسهيلات براي سوريه نيز جبران نشد. دوم اين که در ساحل سوريه ذخاير بزرگ گاز کشف شد. نکته سوم، متحد راهبردي سوريه يعني ايران پيشنهاد بهتري به سوريه کرده بود. سوريه در سال ۲۰۱۱ يک قرارداد راهبردي با ايران و عراق براي ايجاد خط لوله امضا کرد که از طريق آن قرار بود گاز ايران از ميدان پارس جنوبي به سوريه و از آنجا به اروپا انتقال داده شود. اين قرارداد به صورت قاطع مانع برنامه‌هاي قطر و کشورهاي اروپايي شد.


انقلاب ايران يکي از ۳ رکن نظم جهاني جديد

«انقلاب ايران يکي از ۳ عامل مهم شکل‌گيري نظم نوين جهاني است».
اين تحليل را «ژرار شليان» تحليلگر فرانسوي و نويسنده کتاب «به سوي نظم نوين جهاني» عنوان کرد. وي در مصاحبه با شبکه فرانس۲۴ گفت: سه رويداد مهم جهاني از جمله افزايش قدرت چين، شوک نفتي و در نهايت پيروزي انقلاب ايران در سال ۱۹۷۹ ميلادي در شکل‌‌گيري نظم نوين جهاني موثر بوده‌اند.

وي افزود: پيروزي انقلاب ايران در سال ۱۹۷۹ به رهبري آيت‌الله خميني پيامدهاي خاص خود را داشت زيرا براي نخستين بار فعالان اسلام‌گرا در مقياس کشوري بزرگ پا به عرصه بين‌الملل گذاشتند.
اين نويسنده فرانسوي خاطرنشان کرد: رابطه تنگاتنگ ميان سياست و مذهب در ايران امري بنيادين و بسيار مهم است و مقامات اين کشور سياست را جداي از دين و دين را جداي از سياست نمي‌دانند.
وي در ادامه اين گفت‌وگو تاکيد کرد جنگي که در سوريه در جريان است، جنگي است که براي تضعيف نفوذ ايران در منطقه راه‌اندازي شده و صرفا يک موضوع داخلي نيست.


پيروزي‌هاي ارتش سوريه زهرچشم ايران از اسرائيل است

تحليلگران جهاني در ارزيابي تحولات سوريه معتقدند ارتش اين کشور به پيروزي‌هاي مهمي دست يافته و موضع گروه‌هاي مسلح مخالف به شدت تضعيف شده است.
روزنامه فرانسوي لوموند دراين‌ باره نوشت: دمشق در برابر معارضاني که به شدت ضعيف شده‌اند، در موضع قدرت قرار گرفته است. بشار اسد با مصاحبه اخيرش نشان داد که در موضع قويتر سياسي نسبت به گذشته قرار گرفته و در عرصه جنگ نيز قدرت نظامي خود را به رخ مي‌کشد.
لوموند افزود: پس از چند هفته که ارتش سوريه در موضع تدافعي قرار گرفته بود، اکنون ميوه بازسازي ارتش با همکاري جمهوري اسلامي ايران را مي‌چيند.

در همين حال يک تحليلگر موسسه تحقيقات خاورميانه در واشنگتن در روزنامه آکشام چاپ ترکيه نوشت: مواضع ترکيه در مورد سوريه نرم‌تر شده است.
گونول‌ تول مي‌نويسد: يکي از مسايل موثر، پيروزي‌هاي استراتژيک ارتش سوريه در مقابل معارضان در برخي مناطق سوريه از جمله دمشق است. در پشت پرده اين موفقيت‌ها، تعليم و آموزش نزديک به ۶۰ هزار شبه نظامي سوري نهفته است چرا که اين شبه نظاميان آموزش جنگ‌هاي چريکي ديده‌اند و بخش عمده آنان علويها هستند.
از سوي ديگر پايگاه صهيونيستي دبکا که داراي صبغه امنيتي است در گزارشي تأکيد کرد: ارتش سوريه پيشروي‌ها و پيروزي‌هاي مهمي به دست‌ آورده و قدرت آن به درستي تحليل نشده است. آمريکا با سياست‌ها و ارزيابي‌هاي اشتباه خود در مورد سوريه، صحنه را براي حمله از سوي اين کشور به اسرائيل آماده کرده است و مقامات سوريه اکنون مي‌گويند بحران جاري اين کشور در مرحله نخست به اسرائيل سرايت خواهد کرد.

در اين ميان پايگاه آمريکايي المانيتور معتقد است دعوت از ايران براي مشارکت در حل بحران سوريه ضرورت دارد و بدون ايران اين موضوع حل نخواهد شد.
المانيتور مي‌نويسد: جان کري و سرگئي لاوروف، وزيران خارجه آمريکا و روسيه در سوئد درباره برگزاري کنفرانس ديگري که به گفته کري هدفش اجراي راه‌حل مطرح شده در قطعنامه ژنو است، مذاکره کردند و لاوروف يک روز بعد در مصاحبه‌اي تلويزيوني گفت «نبايد کشوري مانند ايران به خاطر رجحان ژئوپوليتيک از اين روند حذف شود. ايران بازيگر خارجي بسيار مهمي به شمار مي‌آيد. اما تاکنون هيچ توافقي در اين زمينه حاصل نشده است.»

اين پايگاه اينترنتي آمريکايي در ادامه تحليل خود تصريح کرد: بدون دعوت از ايران، کنفرانس ژنو۲ راه به جايي نخواهد برد.
المانيتور با هشدار به اسرائيل درباره اينکه ممکن است اتفاقات پيش‌بيني نشده بقاي اين رژيم را به خطر بيندازد، نوشت: ايران توانايي ايجاد درگيري و بي‌ثباتي در مرزهاي اسرائيل را دارد و مي‌تواند در لبنان، از طريق حزب‌الله، در سوريه از طريق اسد و نيز در غزه وارد عمل شود. «داوود شهاب»، سخنگوي اصلي جنبش جهاد اسلامي فلسطين، پيش‌تر در گفت‌وگو با اين پايگاه خبري گفته بود، همه تسليحات موجود در غزه را ايران تامين مي‌کند، چه تسليحاتي که براي جنبش حماس در نظر گرفته شده و چه تسليحاتي که در اختيار جنبش جهاد اسلامي فلسطين است. حتي شايد حماس تسليحات ايراني بيشتري در مقايسه با ما در اختيار داشته باشد.

پايگاه اينترنتي آمريکايي خاطرنشان مي‌کند: نيروهاي معارض در سوريه که تحت حمايت آمريکا قرار دارند شانس اندکي در مقابل نيروهاي مسلح بشار اسد دارند که از حمايت سپاه پاسداران ايران و ارتش حزب‌الله برخوردار است.


ورق جنگ در سوريه برگشت گروه‌هاي مسلح آچمز شده‌اند

سرويس اطلاعاتي آلمان با تجديدنظر در پيش‌بيني قبلي خود اعلام کرد جنگ در سوريه به نفع حکومت و بر ضرر گروه‌‌هاي مسلح معارض ورق خورده است.
سرويس اطلاعاتي آلمان در سال ۲۰۱۲ در ارزيابي خود از اوضاع سوريه سقوط رژيم اسد را پيش‌بيني کرده بود ولي در تحليل تازه خود از استواري ارتش سوريه و چشم‌اندازي ناروشن براي شورشيان سخن مي‌گويد.

به گزارش «اشپيگل آنلاين»، سرويس اطلاعاتي خارجي آلمان (BND) در ارزيابي خود از جنگ داخلي در سوريه به‌گونه‌اي بنيادين تجديدنظر کرده است. طبق اين گزارش ياد شده، گرهارد شيندلر، رئيس سرويس اطلاعاتي آلمان، در نشستي مخفي با جمعي برگزيده از سياستمداران امنيتي اين کشور اطلاع داده که ارتش بشار اسد اکنون استوارتر از گذشته عمل مي‌کند و تهاجمات موفقيت‌آميز نيروهاي نظامي اسد عليه واحدهاي شورشيان در هر زماني ممکن است.
به گزارش دويچه‌وله اين ارزيابي تازه سرويس اطلاعاتي آلمان، چرخشي قابل توجه نسبت به اطلاعاتي است که اين نهاد در پايان تابستان سال ۲۰۱۲ در اختيار اعضاي دولت و نمايندگان مجلس آلمان قرار داده بود. شيندلر همچنين در آن زمان در گفت‌وگويي پيش‌بيني کرده بود که رژيم بشار اسد در نخستين ماه‌هاي سال ۲۰۱۳ سقوط خواهد کرد.

به گزارش «اشپيگل آنلاين» استدلال سازمان اطلاعاتي آلمان در آن زمان بر اين پايه استوار بود که وضعيت تامين نيازهاي نظامي ارتش سوريه وخيم به نظر مي‌‌رسيد و افزون بر آن شمار سربازان متمرد بسيار بالا بود. تمرد در ارتش سوريه حتي در مدارج بالاي افسران نيز ديده مي‌شد. سازمان اطلاعاتي آلمان بر پايه همين اطلاعات «پايان رژيم اسد» را پيش‌بيني کرده بود. ولي ارزيابي اين نهاد از اوضاع سوريه امروزه به‌گونه ديگري است. رئيس سرويس اطلاعاتي آلمان با استفاده از طرح‌هاي گرافيکي و نقشه‌ها توضيح داده است که نيروهاي نظامي اسد کاملا قابليت تامين اسلحه و مهمات براي واحدهاي خود را بازيافته‌اند. همچنين تامين سوخت براي تانک‌ها و نيروي هوايي رژيم اسد نيز بهتر شده است. بدين‌سان ارتش اسد مي‌تواند حملات ناگهاني شورشيان را خنثي کند و مناطقي را که از دست داده باز پس گيرد. http://hadidnews.com/vdcjome8.uqeyxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما