تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۳
موزه پول/تماشاگه اقتصاد و فرهنگ یک سرزمین

تماشاگه اقتصاد یک سرزمین

تماشاگه اقتصاد یک سرزمین
در سالیان بسیار دور در این آب و خاک حکمرانان و فرمانروایانی می زیستند که پول را علاوه بر وسیله مبادله وسیله ای برای اشاعه اعتقادات خود و اعلام همگانی سیاست های کشورداری خویش می دانستند.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد سال های سال است که در زندگی روزمره خود از وسیله ای استفاده می کنیم که بدون آن گذران زندگی برایمان تقریباً غیر ممکن است. پول این وسیله رایج و قانونی در کشورمان، در حال حاضر با اشکال رایجی شامل مسکوک، حواله بانکی و یا چک مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله مبادله علاوه بر تسهیل در مبادله، کارکردهای دیگری مانند معیار سنجش ارزش و قابلیت حفظ ارزش را نیز دارد. پول این وسیله مهم در اقتصاد اما اگر چه در سال های اخیر دارای کارکردهای پیچیده اقتصادی شده و علاوه بر تسهیل کننده مبادلات نقش های دیگری را نیز بر عهده گرفته ولی می تواند نمایشگر برهه هایی از تاریخ باشد که کارکردهای متفاوت از روال امروز را معرفی کند.

در سالیان بسیار دور در این آب و خاک حکمرانان و فرمانروایانی می زیستند که پول را علاوه بر وسیله مبادله وسیله ای برای اشاعه اعتقادات خود و اعلام همگانی سیاست های کشورداری خویش می دانستند. با اشاره به این کارکرد تبلیغاتی پول و به معنای رایج و قدیمی آن سکه، می توان پول را آیینه ای از فرهنگ و آداب و رسوم و حتی منبعی برای بررسی عقاید اقوام مهاجم به کشور دانست. در یکی از شلوغ ترین مراکز تفریحی تهران، مکانی وجود دارد که می توان به تماشای سیر تحولات پول نشست. موزه پول واقع در مجموعه تفریحی پارک ارم؛ مکانی که شاید در وهله اول بهترین مکان برای جذب مخاطب و علاقه مندان به نظر برسد اما این موضوع بر خلاف اذعان مسئولان خود موزه خواهد بود.

با ورود به موزه پول، از تمام هیاهوهای پارک ارم جدا می شوید و به ساختمانی وارد می شوید که بی صبرانه به دسته دسته مردم نگاه می کند تا در کنار استفاده از امکانات تفریحی مجموعه ارم سری هم به این مجموعه بزنند.



موزه ای که مسئولان آن اوج کاری خود را در فصل باز گشایی مدارس قلمداد کرده و در نیمه بهار و تابستان نمایشگاه پول را فراموش شده می پندارند.

موزه پول ملی، به عنوان نمایشگاه تخصصی پولی کشور در تیر ماه سال ۱۳۷۶ در سالگرد هجرت پیامبر اکرم توسط اداره موزه های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بنیان نهاده شد. این تماشاگه برای نمایش گنجینه خود سه بخش مجزا را در نظر گرفته که شامل بخش ماقبل پول، سالن های مربوط به تاریخ سکه و سالن های مربوط به تاریخ اسکناس می شود. همچنین در این موزه اطلاعات پولی و ارزشی و همچنین واحد پول کشورهای دنیا نیز بر روی یک ستون شیشه ای ثبت شده است تماشاگه پول علاوه بر سالن‌های نمایش از بخش‌های جنبی دیگر نیز تشکیل شده که به اختصار شامل کتابخانه تخصصی، بانک اطلاعات تماشاگه پول، نمایشگاه‌های متفرقه تماشاگه پول و بخش کتابفروشی خواهد بود.

در ابتدای ورود به سالن تاریخ پولی دو مجسمه قدیمی و بسیار جالب توجه قرار گرفته است . این مجسمه ها که خود دست کمی از پول های باستانی داخل موزه ندارد متعلق به قرن ۱۸ میلادی بوده و تماماً از سنگ ساخته شده است. این مجسمه ها نشان گر تمثال یک زن و مرد آفریقایی بوده و حاصل دستان یک هنرمند ایتالیایی معرفی می شود.



بازدید از این مجموعه فرهنگی علاوه بر اینکه سیر تحول و تمدن را در تاریخ این آب و خاک نشان می دهد زمینه ای را نیز فراهم خواهد کرد که با پرسشگری از راهنمایان موزه پاسخی به نقاط تاریک اطلاعات تاریخی خود دهیم.

نمونه ای از حلقه هایی که به عنوان پول در ایران استفاده می شد


سکه رایج در زمان حکمرانی یونانیان در ایران


نمونه ای از سکه رایج در زمان سلوکیان


نمونه ای از سکه های الیمائیدها(۱۶۲پ.م تا ۲۲۴ م)


اشیا قدیمی که از سکه ساخته شده و یا سکه در آن بکار رفته است


نمونه زیورآلاتی که از سکه ساخته شده است


نمونه ای از کلیشه های چاپ اسکناس در زمان قاجار



تصاویر اسکناس های بعد از انقلاب


نمونه ای از کوچکترین سکه های موجود در گذشته

گزارش: الهه مهرپرور
گزارش تصویری: محسن فلاحی http://hadidnews.com/vdcjmyet.uqeyvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما