تاریخ انتشار :جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۶
معاون توسعه روستایی کشور:

توسعه کشور وابسته به توسعه روستاهاست

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: توسعه کشور وابسته به توسعه و تقویت روستاها است.
توسعه کشور وابسته به توسعه روستاهاست
سید ابوالفضل رضوی شامگاه پنجشنبه در همایش 'نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی' در مشهد افزود: تا زمانی که روستای توسعه یافته نداشته باشیم کشور توسعه یافته هم نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: تمدن ها و فرهنگ همزیستی از روستاها شروع شده و مادامی که شاهد مهاجرت و تقویت حاشیه نشینی باشیم پیشرفت و توسعه حقیقی رخ نخواهد داد.

رضوی گفت: تا زمانی که حاشیه نشینی و جاذبه های شهری وجود داشته باشد به هیچ وجه امکان دستیابی به شهر توسعه یافته را نخواهیم داشت.

وی افزود: متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور از سال ۵۷ تا ۹۳ تنها دو درصد بوده در حالی که متوسط نرخ رشد شهرنشینی از سال ۵۵ تا ۹۳ حدود ۳۰ درصد بوده است.

وی اظهار کرد: شمار شهرهای کشور از ۲۰۱ شهر در سال ۱۳۳۵ به ۱۲۴۲ شهر در سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد جمعیت خانوار روستایی که همیشه در مقایسه با این تعداد در خانوار شهری بیشتر بوده در حال کاهش است به طوری که در سال ۱۳۳۵ دو میلیون و ۷۲۴ هزار و ۳۰۸ خانوار روستایی با تعداد متوسط ۴.۸ نفر در هر خانوار در کشور وجود داشت که این تعداد در سال ۱۳۹۰ به پنج میلیون و ۷۴۲ هزار و ۶۱۴ خانوار با تعداد متوسط ۳.۷ نفر در هر خانواده رسیده است.

وی گفت: شمار خانوار شهری از یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۷۲ خانوار با تعداد متوسط ۴.۷ نفر در خانوار در سال ۱۳۳۵ به ۱۵ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۴۸ خانوار با تعداد متوسط ۳.۵ نفر در هر خانواده در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

رضوی اظهار کرد: جمعیت روستایی کشور در سال ۱۳۳۵ معادل ۷۰ درصد جمعیت کشور بود که این تعداد در سال گذشته به ۲۸.۶ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: در این میان شهر مشهد با هفت هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۵۵ به ۳۰ هزار هکتار در سال ۱۳۸۵ توسعه پیدا کرد.

وی افزود: اکنون کلانشهر مشهد دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین است.

معاون توسعه روستایی کشور گفت: ایجاد مشکل در حاشیه نشینی مسوولان شهری را به واکنش انفعالی وادار می کند و در نتیجه تدبیر و خلاقیتی در مدیریت این بخش وجود ندارد و به همین دلیل در برنامه ریزی در این حوزه همیشه شاهد عقب ماندگی هستیم.

وی تاکید کرد: برای تحقق شهر اسلامی مسوولان، شهرداری ها و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به زیبا سازی و توسعه و آبادانی روستاها بپردازند نه اینکه به طمع دارایی و ملک بیشتر سعی کنند حوزه نفوذ خود را در روستاها زیاد کنند.

رضوی گفت: به دلیل فقر حاکم بر حاشیه نشینی نظم پذیری در این حوزه اندک است لذا نمی توان مدیریت خوب و خدمت موثر داشت که البته بی سوادی و کم سوادی در میان حاشیه نشین ها از مشکلاتی است که خود عامل دیگر مسائل و مشکلات می باشد.

همایش یک روزه نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی توسط پژوهشکده شاخص پژوه در مشهد برگزار شد.

http://hadidnews.com/vdcjmhet.uqe8yzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما