تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۷
براساس دستور وزیر نفت و به دلیل غیراستاندارد بودن بنزین یورو ۲، بنزین وارداتی به کشور باید دارای استاندارد یورو ۴ باشد.
واردات بنزین یورو ۴/ وزارت نفت بالاخره متوجه شد که بنزین یورو ۲ استاندارد ندارد
به گزارش حدیدنیوز، انتشار اسنادی مبنی بر اینکه بنزین وارداتی به ایران پس از قطع دریافت ریفورمیت با کیفیت پتروشیمی‌ها به دستور یکی از معاونان شرکت ملی پالایش و پخش، دارای ماده ممنوعه‌ای به نام MMT بوده به طوری که بنزین وارداتی حتی استاندارد بنزین یورو۲ را نیز نداشته، وزیر نفت مجبور شد تا دستور دهد بنزین وارداتی به کشور حتماً دارای استاندارد یورو۴ باشد.

براساس این دستور بیژن زنگنه، مصوبه‌ای صادر شد که براساس آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تنها می‌تواند بنزین را با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا وارد کند و خرید خارجی بنزین یورو ۲ ممنوع شد.

در حالی این دستور وزیر نفت صادر شد که پیش از آن مسئولان صنعت نفت زیر بار غیراستاندارد بودن بنزین وارداتی نمی‌رفتند به طوری که بارها در رسانه‌ها اعلام کرده بودند که بنزین وارداتی، با استاندارد روز جهانی مطابقت دارد و در حد بنزین یورو۴ است!

در این باید از مسئولان امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران که متولی واردات بنزین به کشور هستند سئوال کرد که چرا از همان ابتدا به فکر واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ نبودند و حتی در مصاحبه با رسانه‌ها قبول نمی‌کردند که بنزین با استاندارد یورو ۲ غیراستاندارد است.

مقامات نفتی معتقدند یکی از دلایلی که موجب شد تا بنزین یورو۴ وارد کشور نشود، تحریم بنزین است که هنوز نیز ادامه دارد و براین اساس آنها مجبور به خرید بنزین از واسطه‌ها هستند.

شرکت‌های بزرگ اروپایی که بنزین یورو۴ تولید می‌کنند، به دلیل تحریم ایران، این نوع بنزین را به ما نمی‌فروشند که به همین خاطر مجبور هستیم بنزین را از طرق دیگر وارد کشور کنیم که ممکن است هزینه واردات نیز بیشتر از شرایط غیرتحریمی شود.

گفتنی است پس از قطع دریافت ریفورمیت تولیدی پتروشیمی‌ها این ریفورمیت به کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور تولید بنزین با کیفیت صادر می‌شود و برخی از مجتمع‌های پالایشگاهی حاشیه خلیج فارس خریدار این ریفورمیت هستند.

براین اساس با صادرات ریفورمیت پتروشیمی‌ها، تولید بنزین با استاندارد یورو۴ در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شده که به زودی قرار است این بنزین به کشور وارد و جایگزین بنزین تولید داخلی ایران شود. http://hadidnews.com/vdcjmhe8.uqehxzsffu.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما