تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۰
آیا رکود خرید و فروش مسکن به نفع مصرف کننده است؟

از سکه افتادن بازار دلالان در سایه رکود مسکن

با وجود شرایط دشوار سال گذشته، بازار مسکن در حال حاضر از ثبات نسبی برخوردار است، کاهش قدرت خرید مردم از مبالغ بالای مسکن و افزایش روز به روزی قیمت‌ها بعد دیگری از این بازار را نشان می‌دهد که عده‌ای از صاحب‌نظران معتقدند این رویه تا ماه های آینده ادامه خواهد داشت.
از سکه افتادن بازار دلالان در سایه رکود مسکن
به گزارش حدیدنیوز، در حالی که سکاندار مسکن کشور حال این روزهای مسکن را به دلیل وجود تعداد بالای ساخت و ساز،‌ تعداد خانه‌های خالی و ساخت و سازهای دولتی مناسب می‌داند و تاکید دارد" با وجود شرایط دشوار سال گذشته، بازار مسکن در حال حاضر از ثبات نسبی برخوردار است"، کاهش قدرت خرید مردم از مبالغ بالای مسکن و افزایش روز به روزی قیمت‌ها بعد دیگری از این بازار را نشان می‌دهد که عده‌ای از صاحب‌نظران معتقدند این رویه تا ماه های آینده ادامه خواهد داشت .

بعد از آنکه بازار مسکن در سال ۹۲ به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش با رکود مواجه شد و برخی آن را تهدیدی برای سایر بخش‌های اقتصادی و حتی اشتغال دانستند، سال ۹۳ و آغاز مرحله دوم هدفمندی این امید را برای سازندگان ایجاد کرد که متقاضیان مسکن برای خرید دست به کار می‌شوند اما با گذشت زمان زیادی از مرحله دوم هدفمندی هنوز شاهد رونق خرید و فروش و حتی استقبال انبوه‌سازان برای ساخت و ساز نیستیم.

آگاهان و فعالان حوزه ساخت و ساز معتقدند که آمار ورود سازنده‌ها همواره در اوایل سال افزایش می‌یافت اما امسال رکود حاکم بر بازار و کاهش حجم خرید و فروش باعث شده تا افرادی که نقدینگی مناسبی برای ساخت و ساز دارند استقبال چندانی از ساخت و ساز از خود نشان ندهند برخی از مشاوران املاک نیز اذعان دارند رکود خرید و فروش باعث شده سازندگان تازه‌کار و حتی با تجربه دیگر رغبتی از خود برای دست گرفتن کار جدید نداشته باشند .

به بیان ساده تر در اين بازار نه اينكه واحد مسكوني براي فروش وجود نداشته باشد يا اينكه همه مردم صاحب‌خانه شده باشند، بلكه آنچه فضاي مصنوعي نخريدن و نفروختن را در بازار ملك منجر شده، نامعلوم بودن وضعيت ماه‌هاي آتي و نگراني خريدار و فروشنده از ضرر احتمالي در نتيجه انجام معامله در اين روزها است. ناتواني دلالان مسكن در تجزيه و تحليل چشم‌انداز اقتصاد مسكن براي خريدار و فروشنده تا حدود زيادي در شكل‌گيري ركود موجود موثر بوده است .

به اين ترتيب اگر چه برخي تحليلگران بازار مسكن ركود اين روزها را به نفع آينده بازار ملك نمي‌دانند اما عوامل شكل‌گيري ركود فعلي، كاملا متفاوت از ركود‌هاي گذشته است، به طوري كه پايان آن بطور قطع به نفع ماه‌هاي بعد از ركود خواهد بود. همه ساله در زمان ركود، يكي از دو طرف معامله، از بازار خارج مي‌شود و طرف ديگر كماكان از قصد خود براي انجام معامله دست برنمي‌دارد .

در سال‌هاي گذشته زماني‌كه قيمت مسكن به اوج مي‌رسيد، خريداران از بازار خارج مي‌شدند و ركود برقرار مي‌شد و بعد از مدتي، كه طول دوره ركود باعث فروكش شدن قيمت‌ها مي‌‌شد، خريداران به تدريج به بازار برمي‌گشتند، در حالي كه فروشنده‌‌ها با نااميدي از تلاشي كه براي فروش در سال‌هاي ركود داشتند، درست در زمان رونق، از ادامه تلاش باز مي‌ماندند و از بازار خارج مي‌شدند . http://hadidnews.com/vdcjm8et.uqevozsffu.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما