تاریخ انتشار :جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۳۹
حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز (پنجشنبه) با مسئولان رسانه‌های سرشناس و فعال آمریکا به گفت‌و‌گو پرداخت.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز (پنجشنبه) در سومین روز سفر به نیویورک، با مسئولان رسانه‌های سرشناس و فعال آمریکا به گفت‌و‌گو پرداخت.

فعالان رسانه‌ای ایالات متحده آمریکا در این دیدار به طرح سوالاتی پرداختند و رییس جمهور ایران نیز به آنها پاسخ داد.

اسامی برخی از فعالان رسانه‌ای آمریکا که در طبقه دوم هتل «وان» به دیدار ریاست جمهوری اسلامی ایران رفته بودند، به شرح زیر است:

«سوزان گلسر» خبرنگار و دبیر مجله «پلیتیکو»

«بن شروود» مدیر و «دایان ساوسر» مجری شبکه «ای‌بی‌سی‌نیوز»

«مت وینکلر» سردبیر بخش خبر «بلومبرگ»

«جف زاکر» مدیر و «فرید زکریا» مجری شبکه سی‌ان‌ان

«گیدئون رز» سردبیر «فارین افرز»

«کاترینا وندن هیوول» سردبیر «نیشن»

«آرتور سالزبرگر» ناشر، «جیل آبرامسون» دبیر اجرایی و «تام فریدمن» ستون‌نویس روزنامه «نیویورک‌تایمز»

«آندرا میچل» خبرنگار ارشد امور خارجی «ان‌بی‌سی نیوز»

«گیون ایفل» مجری شبکه «پی‌بی‌اس»

«استفن آدلر» مدیر و سردبیر خبرگزاری رویترز

«نانسی گیبز» دبیر نشریه «تایم»

«مارتین بارون» دبیر اجرایی و «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روزنامه «واشینگتن‌پست»

کریس والانس مدیر و مجری برنامه FOXNEWS

مدیر وال استریت ژورنال

مدیر کریستین ساینس مانیتورز


حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار اظهار داشت: نباید هیچ تبعیضی میان ایران و دیگر کشور‌ها در موضوع هسته‌ای وجود داشته باشد.

وی افزود: معتقدیم تبعیض راه ‌حل بادوامی نیست و هر دولتی آن را بپذیرد، دولت بعدی مجبور به لغو آن می‌شود چرا که همه می‌دانیم فقط راه‌ حل عادلانه است که برای همیشه باقی می‌ماند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توانمندی بالفعل یا بالقوه حدود ۴۰ کشور در غنی‌سازی اورانیوم، اظهار داشت: ما هم می‌خواهیم مثل یکی از این کشورها باشیم.

وی افزود: اگر درباره فعالیت هسته‌ای ما سؤال منطقی وجود دارد که مورد نگرانی است، آماده‌ایم برای اینکه با طرف مذاکراتی خودمان کنار یک میز بنشینیم و به توافقاتی برسیم.

روحانی با اشاره به سابقه فعالیت خود در موضوع هسته‌ای گفت: سه سال با اروپایی‌ها مذاکره کردم و در این زمینه تجربه کافی دارم و امروز نیز آقای ظریف که مسئول پرونده هسته‌ای است، تجربه کافی دارد.

وی متذکر شد: اگر اراده سیاسی باشد و مسأله هسته‌ای بهانه نباشد، در زمان کوتاهی همه موضوعات مربوط به هسته‌ای چه ۲۰ درصد، چه ۵ درصد و چه سایت خاص با مذاکره قابل حل است؛ منوط به اینکه نتیجه، رفع نگرانی باشد و دستیابی ایران به حق غنی‌سازی محقق شود.

رئیس جمهور گفت: همه کشورهایی که غنی‌سازی دارند، تحت نظارت آژانس هستند و ما هم آماده ادامه نظارت آژانس هستیم و به آن ادامه خواهیم داد.

روحانی تحریم‌های موجود را غیرعادلانه، غیرقانونی و غیرمفید دانست و گفت: این تحریم‌ها هم به ضرر توسعه ایران و هم به ضرر اقتصاد تحریم‌کنندگان و به ویژه اروپاست که روابط گسترده تجاری با ایران داشته است.

وی به دیدارهای روز سه شنبه خود با همتایانش اشاره کرد و گفت: مذاکرات با فرانسه و آلمان و مذاکرات آقای ظریف با همتایان، احساس می‌کنیم این اراده در طرف مقابل هم وجود دارد که اگر چنین باشد، حل مشکل سخت نخواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به اوضاع سوریه گفت: در سوریه اصولاً با مداخله خارجی مخالفیم و‌‌ همان موقع هم که موضوع در کنگره آمریکا بود، ‌گفتیم که این مداخله به نفع هیچ‌کس نیست.

روحانی با اشاره به پیوستن سوریه به کنوانسیون منع تولید و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی تأکید کرد: این اقدام سوریه مطلوب بود و معتقدیم منطقه خاورمیانه باید از سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح شیمیایی به طور کامل پاک شود.

وی متذکر شد: اکنون زمان آن فرارسیده که اگر رژیم دیگری دارای سلاح کشتار جمعی است، فشار افکار عمومی به سوی آن باشد تا به کنوانسیون‌های مرتبط بپیوندد.

رئیس جمهور همچنین خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را خواست جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: کشورهای همسایه افغانستان نیز خواستار واگذاری امور این کشور به مردم آن هستند و همسایگان می‌توانند با تعامل مثبت خود، در آینده این کشور موثر و سازنده واقع شوند.

روحانی درباره موضع ایران در قبال عربستان نیز گفت: رابطه ما با همسایگان و دنیای صنعتی بسیار مهم است و توسعه روابط ما با غرب و عربستان، به اعتمادسازی کمک می‌کند و هر نوع قطع رابطه فقط توهمات و اطلاعات نادرست، فاصله‌ها را بیشتر می‌کند. http://hadidnews.com/vdcjive8.uqemmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما