تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰
محمدرضا جمالی در مقاله ای باعنوان «رئیس‌جمهور مقاوم کیست؟» که در ستون یادداشت روز روزنامه تهران منتشر شد به موضوع انتخابات می‌پردازد.
رئیس‌جمهور مقاوم کیست؟
مقام معظم رهبری در سخنانی راه صحیح انتخابات و خصوصیات رئیس‌جمهور مطلوب را مشخص کردند. ایشان به ویژگی‌هایی چون تزکیه نفس و اخلاقی بودن، داشتن تدبیر و درایت اشاره کردند و گفتند فردی که رئیس‌جمهور می‌شود باید به اقتصاد مقاومتی ایمان داشته باشد.

در واقع فرمایش رهبری یک نوع نگاه جدید متناسب با شرایط دهه چهارم انقلاب است که درعین وفاداری به ارزش‌های انقلاب نوعی واقع‌گرایی را در خود دارد.برای رسیدن به این منظور رئیس‌جمهور نباید فردی احساسی باشد که دائم شعار می‌دهد بلکه باید بتواند با نوعی تدبیر، گذشته را چراغ راه آینده قرار دهد.اما متاسفانه شاهد بودیم در هشت سال گذشته دولت به جای استفاده از درایت، بیشتر به‌‌گفتاردرمانی و شعاردرمانی روی آورده است.

گرچه رگه‌هایی از این موضوع را در دوره اصلاحات نیز شاهد بودیم. در حالی‌که رئیس‌جمهور هوشمند که معتقد به آرمان‌ها باشد، آرمان‌ها را در عمل‌‌گرایی پیگیری می‌کند.در این حالت اگر صرفا عمل‌‌گرایی مدنظر قرارگیرد کارگزاران از دل آن بیرون می‌آید و اگر در راه رسیدن به آرمان‌ها صرفا به حرف و احساسات تکیه شود دولت نهم و دهم از دل آن بیرون می‌آید که در عین اینکه هشت سال با مخاطب بازی کرد از واقعیت‌ها چیزی باقی نگذاشت.

به همین دلیل تدبیر مهم‌ترین ویژگی رئیس‌جمهور است. رهبری در صحبت‌های خود به بحث حزب و قبیله و حاشیه درست کردن نیز اشاره کردند چرا که بسیاری از صحبت‌ها باعث شد فقط مردم و مستضعفان هزینه بدهند و شعار بی‌تدبیر باعث شد بر ضدآرمان‌ها عمل شود و در قبال آرمان‌ها نوعی نگاه کاسب‌‌کارانه شکل بگیرد.امروز شرایط ایران به‌‌گونه‌ای است که حتما باید فردی بیاید که آرمان‌ها را در عمل پیگیری کند و بر اساس عقل و خرد جمعی عمل کند نه اینکه به جای پاسخگویی دست به فرافکنی بزند.

یکی دیگر از ویژگی‌های رئیس‌جمهور باید دوری از ماجراجویی باشد. اتفاقی که در دولت نهم و دهم افتاد این بود که بین ماجراجویی و سیاست خارجی تهاجمی، تفکیک صورت نگرفت. در واقع دولت با ماجراجویی در حوزه سیاست خارجی و داخلی مردم کشور را به دردسر انداخت.استفاده ابزاری از موضوع هولوکاست که درنهایت باعث خدمت به اسرائیل شد یا تصمیم‌های ماجراجویانه دولت در زمینه انتقال کارمندان به خارج از پایتخت باعث به هم ریختن کل سیستم اداری کشور شد.

در حالی‌که گرفتن تصمیم عاقلانه و مدبرانه با چنین تصمیم‌های ماجراجویانه متفاوت است.یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید برای رئیس‌جمهور آینده به آن توجه داشت روحیه جهادی است،با توجه به اینکه ما تاکنون چهار گفتمان شامل گفتمان انقلاب که تا سال ۶۸طول کشید، گفتمان سازندگی،گفتمان اصلاحات و باز گفتمان انقلاب را داشته‌ایم، نیاز داشتیم برای تحقق گفتمان انقلاب روحیه جهادی داشته باشیم اما دولت احمدی‌نژاد این گفتمان را به انحراف کشاند.

داشتن روحیه جهادی آرمان‌گرایانه و عمل‌‌گرایانه موضوعی است که ما را به اهداف‌مان می‌رساند چرا که اگر حرف از عمل بدون روحیه جهادی باشد تفکر تکنوکرات‌ها حاکم خواهد شد و اگر آرمان بدون عمل را دنبال کنیم احساسی برخورد کرده‌ایم.در واقع نگاه آرمانی موتور محرکه کشور است که می‌تواند کشور را از این رخوت و خمودگی نجات دهد. در صورتی که این نگاه آرمانی با عمل‌‌گرایی و روحیه جهادی تلفیق شود، معجونی را می‌سازد که باعث می‌شود کشورمان در دنیا حرکت رو به رشد مطلوبی را داشته باشد. http://hadidnews.com/vdcjitev.uqeh8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما